Bukefalos 28 år!

Min bästa vän fick somna in igår..

Jen80

Trådstartare
Mitt hjärta blöder, det känns som om jag bara är halv.
Zizzo, min högt älskade katt fick igår urinsten. Med en sen tidigare lång historia av urinvägsproblem (bla. kronisk uvi som väldigt ofta krävde behandling) så bestämde jag och veterinären att låta honom somna in...

Det visade sig att han förmodligen även hade problem med njurarna, hade väldigt bleka slemhinnor och kroppen gick på sparlåga. Jag märkte att han igår morse hade lite problem med att kissa, sen piggade han på sig lite när jag hade besök och sen började helvetet. Han skrek när han försökte kissa, men det kom inte ens en droppe. Till slut låg han ner och försökte kissa...helt uppgiven...

När han fick den lugnande sprutan så sökte han efter min hand, han somnade alltid i min säng med sitt huvud i min hand. Då föll en tår. Stallägaren körde mig till veterinären och sen åkte vi till gården och begravde honom, en jättefin plats. Sen åkte vi hem till mig och jag möttes av tomheten. Ingen som mötte mig vid dörren, ingen som hoppade upp på köksbordet för att GENAST få en kram och en godisbit för att han varit duktig och inte släppt in några busar i lägenheten när jag varit borta. Ingen som kröp upp till mig i soffan, ingen som somnade i min säng, ingen som...ja vi gjorde allt ihop han och jag :cry: Jag har i princip gråtit sen igår eftermiddag, tårarna tar aldrig slut.

Det känns som om jag tagit livet av min bästa vän. Mitt hjärta, mitt allt. Vi var som ett gammalt gift par han och jag. Hans liv slocknade efter bara 6 år...det är inte rättvist! :cry: Men jag vet att jag gjorde rätt, behandling i det här läget hade bara varit plågsamt och jag ville inte låta min bästa vän lida. Veterinären sa; rätt beslut. Det känns tryggt, jag gav honom en fin sista gåva, slippa ha ont...

Jag vet inte hur jag ska gå vidare, jag bara gråter och gråter...
Det är så tomt. Så fruktansvärt tomt...

Lilla Zizzo, matte älskar dig!

zizzo.jpg
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Fina killen :(
Det är hemskt att behöva ta bort sin katt.
Många kramar härifrån!
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

En sån fin kisse. Jag beklagar sorgen, vet hur hemskt det är. Kan fortfarande gråta då jag tänker på min lilla missa som jag fick ta bort i oktober förra året. :(
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Beklagar verkligen förlusten av din pälskling. Det är tufft att behöva ta det slutliga beslutet men ibland måste man det för deras skull

Du gav honom ett bra liv
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Älskade vännen, blir så ledsen att läsa om din fina kisse. :(
Det är så tungt att förlora de man älskar och ännu värre när de är så unga. Många kramar från mig.
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Beklagar! :(

Han var en otroligt vacker katt och du är en fantastisk ägare som gjorde vad som var bäst för honom. Stor kram!
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Tack alla!

Älskade vännen, blir så ledsen att läsa om din fina kisse. :(
Det är så tungt att förlora de man älskar och ännu värre när de är så unga. Många kramar från mig.
Det är fruktansvärt...:(
Idag är det tredje morgonen utan en katt som jamar för att han vill ha mat...och jag har inte gråtit än. Jag tror den akuta chocken lagt sig (för det blev det, detta fanns inte i min värld - vi skulle bli gamla tillsammans!) och jag börjar nog acceptera att han inte kommer tillbaka :(. Mitt lilla hjärta...

Kram tillbaka!
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Vad hemskt att finkissen inte fick leva kvar och bli en gammal gentleman. Jag tror urinvägsproblem delvis är ärftligt och delvis beror på fodret. Jag tycker sorgen efter både djur och människor går i perioder. Först tomhet, men också lättnad för att den sjuka fått slippa ifrån sina plågor. Så småningom accepterar man det som hänt. Och sedan, långt efteråt, kan sorgen dyka upp då man blir påmind sin kära eller för att man skulle ha behövt honom/henne då. Jag förlorade min katta Såfin sista torsdagen i juni. Hon var 19 år och därmed det djur jag haft längst, hästen är 18 och lever än. Förra veckan hämtade jag en ny honkatt på ett katthem utanför Årjäng. Hon hade blivit beslagtagen av polis i samband med att dom hämtade hennes gamla husse. Hon är också ett så kallat semi långhår men där slutar nog likheterna med Såfin. Vessla är Vessla och inte Såfin! Och Vessla är också kelig och go. Hon duger. Då du är mogen för det så får du också leta efter en ny katt att älska.
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Usch vad sorligt! :( Extra tragiskt när de går i förtid...

Kramar till dig, det var en FIN katt du hade!:love:
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Tuffa beslut som djurägare, vi måste ju ta ansvaret så du gjorde ju helt rätt, det kan du vila i.
Sen att det gör ont, det är klart, det var ju en i familjen en vän.
Kramar till dig!
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

*KL*

Tack för alla svar, det värmer!
Jag har inte vågat öppna tråden efter mitt sista svar, eftersom jag har en bild på Zizzo här. Åh, det är så tomt och jag saknar honom något enormt :cry:. Jag har inte ens kunnat sova i sängen förrän de sista nätterna utan har somnat på soffan, han var en riktig sänggris och skulle alltid sova längs med min mage...

Det blev för tomt här hemma, jag håller på och bli galen. Så nästa helg flyttar det in en 4-årig pojke från Kattkommando Syd som jag ska ta lika bra hand om och skämma bort. Han har levt ett tufft liv utomhus och fångades in för två månader sen - han var bara skinn och ben stackarn. På Måndag ska han opereras i munnen, få läka några dagar sen och sen ska han som sagt bli rejält bortskämd hemma hos mig :love:. Jag behöver nog knappast skriva att jag längtar efter en ny pälskling att ta hand om... Men Zizzos plats tar ingen, aldrig. Men en ny kompis vill jag ha!

Shopping i djuraffären står på göra-listan för nästa vecka, måste hitta några nya coola leksaker till honom bland annat :).
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Vad kul med en ny katt att skingra tankarna på.
Var och en individ av våra husdjur har sin speciella plats i hjärtat men man brukar ha utrymme för många individer att älska!
 
Sv: Min bästa vän fick somna in igår..

Kärlek !

jag är lika förvånad varje gång som ett nytt djur kommer in i mitt liv och minsann, de hittar alltid en alldeles egen plats i mitt hjärta ! Alltid
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 762
Senast: Eva S
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 515
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp