Min dotter vill tävla!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare mammamalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 851
M

mammamalla

Ja, det börjar bli dags för min dotter på 10 år att tävla. Har förstått att jag, alternativt en annan vuxen, måste ha grönt kort och följa med henne på tävlingen.

Vad mer behövs? Hästen har pass och är chipad. Jag har glömt att anmäla ägarbyte till SvRF men det är på g.

Något annat som jag glömt?

Hur är det med tävlingskläder? Hon planerar att ställa upp i någon lokal tävling i sommar. Vilka regler gäller?

Jag har ridit i jättemånga år men dock aldrig tävlat själv.

Tacksam för hjälp!

Sv: Min dotter vill tävla!

Du skall ha med dig: Vaccinkort för hästen, grönt kort och ryttarlicens.

Tävlingskläder är då valfri färg på ridbyxan (dock är vit/creme snyggast), sedan behöver hon inte ha tävlingskavaj utan kan ha en jacka, tex klubbjacka eller annan jacka utan huva och ingen stor synlig reklam på.

Hästen: Träns, bett finns i TR vad som gäller på ponny, sadeln, benskydd om ponnyn använder sådant, nummerlapp mm.

När du går grönt kurs så måste målsman vara med och där får du reda på allt som du behöver veta och FRÅGA, passa på att fråga när du får hjälp av kunnig person.

Och glöm inte den godkända säkerhetsvästen :p
Hoppas det går bra för din dotter med tävlandet :)

Ja, det börjar bli dags för min dotter på 10 år att tävla. Har förstått att jag, alternativt en annan vuxen, måste ha grönt kort och följa med henne på tävlingen.

Vad mer behövs? Hästen har pass och är chipad. Jag har glömt att anmäla ägarbyte till SvRF men det är på g.

Något annat som jag glömt?

Hur är det med tävlingskläder? Hon planerar att ställa upp i någon lokal tävling i sommar. Vilka regler gäller?

Jag har ridit i jättemånga år men dock aldrig tävlat själv.

Tacksam för hjälp!

Ska ni tävla lokal tävling behövs både ponny- och ryttarlicens. Men tävlar ní klubbtävling behövs det inte!
Börja med små lätta "blåbärstävlingar" och gå sedan vidare med klubbtävlingar innan ni ger er på lokala tävlingar så att din dotter och hennes ponny klarar av uppgiften de ställs inför! Det ger bättre självförtroende och erfarenhet för er alla!
Lycka till med tävlandet!
/Mamma Lotta ;)

Nej, på lokal tävling behöver inte ponnyn licens, det behövs bara från regional och uppåt.
Ryttarlicens behövs däremot från lokal och uppåt.

Ska ni tävla lokal tävling behövs både ponny- och ryttarlicens. Men tävlar ní klubbtävling behövs det inte!
Börja med små lätta "blåbärstävlingar" och gå sedan vidare med klubbtävlingar innan ni ger er på lokala tävlingar så att din dotter och hennes ponny klarar av uppgiften de ställs inför! Det ger bättre självförtroende och erfarenhet för er alla!
/Mamma Lotta ;)

Säkerhetsvästen är så självklar! En gång skulle hon få rida hos sin faster och hade då inte västen med men då kände hon sig naken sa hon. Det är ett bra betyg tycker jag. Då har man verkligen vant sig vid att ha den på. Bra, eller hur?!

Hon har varit med på en del klubbtävlingar redan och är anmäld till ännu en i slutet av månaden. Men det lutar väl åt att det blir någon lokal tävling under sommaren som sagt. Håller dock med på att små lätta tävlingar är en bra inkörsport först. Både för mor och dotter! :)

Tack för era svar! Dock undrar jag vad ryttarlicens är? Är som ni kanske förstår helt grön på detta...

/Malin

Tack för länken! Nu har jag fått mycket mer "på fötterna". Imorgon ska vi åka och titta på en lokal hopptävling så att vi får känna av lite och se hur det fungerar.

//Malin

Vad är det för gren?
Man ska ha med sig grönt kort, ryttar licens, om det är en ponny ska man ha med ett giltigt svenskt mät intyg, egen nummerbricka(finns att beställa på hööks eller börjes olika tex att sätta på scabrak eller träns, jag föredrar den att sätta på träns, numret får du även veta på tävlingsplatsen)
Hästen måste vara vaccinerad mot hästinfluensa, chippad och ha pass. är det högre än lokalt så måste hästen ha ponny elletr häst licens.
Man ska ha på sig en godkänd hjälm i valfri färg med hakbandet knäppt, Hjälmen ska vara på så fort man är på hästen. Även på prisutdelning även om ryttaren fått tillgång att gå dit utan häst. Man ska även ha på sig fritidsjacka/tröja utan luva/kapuschong eller ridkavaj i valfri färg. På regional & högre krävs ridkavaj på hoppning & på dressyr får man byta ut hjälmen till kubb eller hatt om man vill. på medelsvår a & högre ska man rida i dressyr med ridfrack. Säkerhetsväst skall bäras vid hoppning tills det år man fyller 19år. I dressyr behöver man inte men man får om man vill. Man ska även ha ridbyxor i valfri färg. Ridstövlar i valfri färg eller jodhpurs skor med shortcaps i samma färg och utan fransar. Polo tröja eller skjorta med krage Vid natoinell och högre tävling krävs slips till skjorta med tradionell krage i hoppning, i dressyr ska man ha ljus polo eller ljus skjorta med ljus rund krage, vit slips eller vit plastrong. i hoppning är spö tillåtet max 75 cm långt. i dressyr får man bara använda spö på framridningen. sporrar är tillåtna i hoppning. de måste vara rättvända och gjorda av metall . På ponny får de vara max 15mm och ska vara avrundade. på dressyr ska man ha sporrar av metall och de ska vara rättvända . sporrens skänklar ska vara släta. sporren skall vara rak eller mjukt böjd nedåt och peka rakt bakåt från mitten av sporren. om hjulsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera. sporre med rund hård plastkula och sporre utan utskjutande del(dvs o mm långa) är tillåtna i dressyren. sporrar får inte vara konstruerade så de kan såra eller sarga hästen. på lokaltävling eller framridning behöver man inte ha sporrar. på ponnytävling skall sporrarna vara trubbiga och max 15 mm långa. Man bör även använda hanskar på dressyren men inget krav.
Hästen ska även ha på sig nummerlapp, sadel av engelsk typ med stygbygel, stiglädrar och sadelgjord, vojlock av tyg, läder eller skinn är tillåtet, dämpade mellanlägg är tillåtet och får läggas mellan sadel och vojlock eller mellan häst och vojlock. dämpade sitsinlägg mellan sadel och ryttare är inte tillåtet. för häst är förgjord, sadelgjordstunnel och säkerhetshandtag tillåtet. för ponny är även förbygel, brösta och svansrem tillåtet. bettet ska vara ledat och gjort av metall. eller hårt oböjligt plast eller syntetmaterial och får vara täckt av gummi. man får använda matringal.
Du kan läsa mer på www.stallbacken.se, där står det mesta du behöver veta inom dressyren & hoppningen.

Senast ändrad av en moderator:

/Mamma Lotta ;)

Neeej, på lokalt behövs ju inte ponny eller häst licens, det är bara elit & högre tävlingar som det behövs på.....

Neeej, på lokalt behövs ju inte ponny eller häst licens, det är bara elit & högre tävlingar som det behövs på.....

Fel! Läs vad CCT har skrivit, kanske länken vore ett tips också?

Häst och ponny licens krävs från regional och uppåt.

Är det en ponny så får man även bara vara med i ponny klasserna tills man är 14 i dressyr med a & b ponny & 13 i hoppning, på c & d ponnyer är det 16 på dressyr & 18 på hoppning . Men man kan få vara med i hästklasser med en d -ponny i högre klasser än lokalt det år man fyllt 19år tills MSV B i dressyr & 1.20 cm i hoppning men har man varit med & hoppat 1.30 året innan så kan man söka dispens att få va med högre klasser. Ponnyn måste även byta till hästlicens & efter första tävlingen på häst så får hästen aldrig mer vara med i ponnyklasser om inte det skulle inträffa ett ägarbyte stadivarande ryttarbyte.

16 på D-ponny i dressyr vad är det för nya regler? Det är inte så att du blandar ihop det med internationella tävlingar?

Och sen så får man väl klassa ner ponnyn en gång till. Dvs. den får vara ponny-"häst"-ponny igen men klassar man upp den igen efter detta så blir den "häst" på heltid. Sätt dock en stor parantes kring detta då jag inte är säker på att det är så.
Sen så känns detta nog ganska inaktuellt för TS.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte:/ Det står så på en hemsida .......

16 på D-ponny i dressyr vad är det för nya regler? Det är inte så att du blandar ihop det med internationella tävlingar?

Och sen så får man väl klassa ner ponnyn en gång till. Dvs. den får vara ponny-"häst"-ponny igen men klassar man upp den igen efter detta så blir den "häst" på heltid.
Sen så känns detta nog ganska inaktuellt för TS.

Oj de stod 18 visst, läst fel förut du hade rätt...... De stod inom prantes att de var 16 på internationellt.. Hehe:p Så fel de kan bli:angel:

Om ni ska ut och tävla, så måste ni som flera innan skrivit ha tagit grönt kort. Då kan det vara en förutsättning att känna till vad ett TR- tävlingsreglement är för ngt. Där finns alla bestämmelser för vad som gäller och inte gäller.

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=95402

Lycka till!

Du skriver så många fel att jag inte ens orkar räkna upp dem. Varför svara i en tråd om regler när man inte kan reglerna själv? Om nu TS litar på dina svar så kommer hon ju att få problem.:mad:

Bortse från Sanoh92s inlägg!!!

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 867
Senast: Habina
·
Dressyr Hej! Jag fyller 14 i slutet av året är sugen på att börja tävla dressyr. Jag har precis fått en ny medryttarponny som jag får lov att...
Svar
16
· Visningar
1 980
Senast: Kiwifrukt
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 153
Senast: cirkus
·
T
Hoppning Hej alla på buke! Jag skulle jättegärna vilja börja tävla lokalt, men är osäker på om jag är duktig nog... Ska nu under maj månad ta...
Svar
4
· Visningar
1 654
Senast: Technique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025