Bukefalos 28 år!

Min fackförening är sämst i världen

BernT

Trådstartare
Kom att tänka på en sak med anledning om tråden om att bli utköpt på jobbet.

Jag är med i facket sen typ 1.5 år men är rätt missnöjd med det då jag haft en del problem på jobbet (tex trakasserats/förföljts av man i chefsposition plus en hel del annat). Facket har inte direkt agerat, ingen har ställt upp på min sida eller kollat hur jag mår.

Tex blev jag inkallad på "överrasknings-förhör" dvs fick tid och plats och inget mer. Sedan väl där var en typ högt uppsatt chef + HR-folk och så jag. Jag fick inte veta innan jag inställde mig på plats vad det handlade om eller ngt. Visade sig sedan att facket visste om att detta möte skulle ske men ingen hörde av sig till mig innan för att fråga om jag ville ha med någon som stöd.

Betalar ändå 4000/år för ingenting känns det som. Kan man vända sig till annan fackförening? För vi är lite oense om en sak på jobbet som jag inte bestämt mig för om jag vill driva vidare eller inte. Har testat vända mig till den stora fackföreningen men ingen hjälp där heller. Helt ärligt tycker jag att mitt fack är riktigt jävla värdelöst och har funderat på att gå ur men att driva det här själv blir nog svårt. Vet att en avlägsen bekant en gång vände sig till annan förening än den han var med i och fick hjälp men kanske hör till undantagen?
 
Tråkigt att du inte får hjälp.

Som förtroendevald så hade jag inte drivit något för en person som inte var medlem i mitt fack. Däremot skulle jag ha lyssnat och försökt ge något vettigt tips. Därefter hade jag velat prata med personens facks förtroendevalda.

/Lady_S
 
Tråkigt att du inte får hjälp.

Som förtroendevald så hade jag inte drivit något för en person som inte var medlem i mitt fack. Däremot skulle jag ha lyssnat och försökt ge något vettigt tips. Därefter hade jag velat prata med personens facks förtroendevalda.

/Lady_S

Mitt fack hör till SEKO som jag förstått, kan man vända sig till dom? För mitt förbund gör verkligen inget :( tex på det här förhöret slängde de fram ett papper som jag fick skriva under. Jag fick läsa det och sedan var det "skriv under, du får inte gå härifrån innan du gjort det". Jag ville inte skriva på egentligen. :/
 
Jag har ett fack som är rätt värdelöst det med, jobbar inom säkerhetsbranchen och facket (transport) skiter rätt bra i oss, deras viktigaste områden är ju inte vi direkt.

Men för några år sedan var jag på en utbildning där en rekommenderade en fristående fackförening, enligt den här personen var den mycket bättre än transport. Dock har jag ingen egen erfarenhet alls, utan bara det den här okända personen sa. Den heter Tingvalla-Bro fackförening.
 
Tråkigt att du inte får hjälp.

Som förtroendevald så hade jag inte drivit något för en person som inte var medlem i mitt fack. Däremot skulle jag ha lyssnat och försökt ge något vettigt tips. Därefter hade jag velat prata med personens facks förtroendevalda.

/Lady_S

Precis lika hade jag agerat som förtroendevald.

TS: Dessa möten som händer då och då är något som man som facklig representant vet om, ibland har man mycket bakgrundsfakta och ibland ingen aning om vad det handlar om. Det är ändå arbetsgivarens sak att ta det med dig, facket ska inte springa arbetsgivarens ärenden. Däremot har du rätt att ha med dig en facklig representant, men det ska vara du som tar den kontakten (och den fackliga fepresentanten vet om att mötet äger rum eftersom den ska vara "standby"). Så har det i alla fall fungerat på min arbetsplats med ca 500 anställda inom Unionen.
 
Sa de alltså ordagrant så?

Ja. Langade fram pappret. Jag läste varav de säger att jag ska skriva under och att jag inte får gå innan det skett. Jag frågade vad som händer om jag inte skriver på varav de bara svarar att det är inget alternativ.
 
Precis lika hade jag agerat som förtroendevald.

TS: Dessa möten som händer då och då är något som man som facklig representant vet om, ibland har man mycket bakgrundsfakta och ibland ingen aning om vad det handlar om. Det är ändå arbetsgivarens sak att ta det med dig, facket ska inte springa arbetsgivarens ärenden. Däremot har du rätt att ha med dig en facklig representant, men det ska vara du som tar den kontakten (och den fackliga fepresentanten vet om att mötet äger rum eftersom den ska vara "standby"). Så har det i alla fall fungerat på min arbetsplats med ca 500 anställda inom Unionen.

Ah taget då vet jag hur det funkar. Känns ju lite konstigt att jag ska ta kontakt för att ha med någon som stöd när jag inte ens får veta vad mötet handlar om eller så. Sist fick jag veta att det skulle äga rum tio min innan.
 
Ah taget då vet jag hur det funkar. Känns ju lite konstigt att jag ska ta kontakt för att ha med någon som stöd när jag inte ens får veta vad mötet handlar om eller så. Sist fick jag veta att det skulle äga rum tio min innan.

Hos oss börjar alltid arbetsgivaren med att informera om att man får ha med en facklig representant om man vill och att det finns redo. Du har rätt att hämta mer information (som att prata med ditt fack) innan du skriver på vilka papper som helst som rör din anställning.

Hade min arbetgivare betett sig som din gjort hade de legat illa till. Vi har dock alltid haft ett bra stöd uppifrån den centrala organisationen.
 
Vad handlade papperet om? Det låter snudd på åtalbart att hota en anställd på det viset.

Såhär i efterhand har jag ju ändå inga bevis för att det ägde rum, de kommer ju neka. Och min underskrift finns ju på nu. Jag kan nog inte riktigt skriva vad det handlade om men det är ett dokument jag inte alls ville skriva under om jag fått välja.
 
Hos oss börjar alltid arbetsgivaren med att informera om att man får ha med en facklig representant om man vill och att det finns redo. Du har rätt att hämta mer information (som att prata med ditt fack) innan du skriver på vilka papper som helst som rör din anställning.

Hade min arbetgivare betett sig som din gjort hade de legat illa till. Vi har dock alltid haft ett bra stöd uppifrån den centrala organisationen.

Så gjordes inte här. Utan det var tydligt att dokumentet skulle skrivas under och jag hade inget annat val. Det var absolut inte tal om att få ha med någon från facket eller att få mer information. Alltså listan med dåliga händelser bara växer :/
 
Så gjordes inte här. Utan det var tydligt att dokumentet skulle skrivas under och jag hade inget annat val. Det var absolut inte tal om att få ha med någon från facket eller att få mer information. Alltså listan med dåliga händelser bara växer :/
Men va fan, jobbar du åt HA. Det är väl självklart att du inte kan tvingas skriva på någonting.
 
Precis lika hade jag agerat som förtroendevald.

TS: Dessa möten som händer då och då är något som man som facklig representant vet om, ibland har man mycket bakgrundsfakta och ibland ingen aning om vad det handlar om. Det är ändå arbetsgivarens sak att ta det med dig, facket ska inte springa arbetsgivarens ärenden. Däremot har du rätt att ha med dig en facklig representant, men det ska vara du som tar den kontakten (och den fackliga fepresentanten vet om att mötet äger rum eftersom den ska vara "standby"). Så har det i alla fall fungerat på min arbetsplats med ca 500 anställda inom Unionen.

nja, det beror väl på vad mötet handlar om? Inte meddelar jag facket inför varje möte jag ska ha med en anställd! Däremot tillhör det ju ändå god personalpolitik att informera den anställde om vad mötet handlar om. Om det handlar om tillrättavisningar, varning eller dylikt så bör givetvis den anställde få en mer formell kallelse och där upplysas om att de har rätt att ta med sig en facklig representant.

Jag har som princip att INTE upplysa fackliga representanter om möten som vi kallar anställda till. Det är upp till den anställde som är deras medlem att kalla facket. Det handlar också om respekt för den enskilde; det finns anställda som inte VILL ha med sig facklig representant (t ex vid rehab) och då är det ju totalfel om jag som arbetsgivare skickat en "hemlig kopia" till facket och talat om att vi ska ha möte och vad det gäller. Ibland är det också ur min synvinkel som arbetsgivarrepresentant egentligen BÄTTRE om facket är med från början. Men jag anser att det är den anställde som ska få bestämma om DE vill det.
 
Men va fan, jobbar du åt HA. Det är väl självklart att du inte kan tvingas skriva på någonting.

Hihi känns så ibland.. Nä så illa är det väl inte och såhär i efterhand ångrar jag att jag skrev på. Men just där och då var det tydligt att jag inte hade ngt val. Skulle jag ta upp det nu i efterhand kommer de väl bara säga att jag kunde valt att inte skriva på. Men sån av inte situationen då kan jag säga.
 
TS; din arbetsgivare har agerat utom alla regler! Det är INTE okej att mer eller mindre hota sina anställda på det sättet de gjort. Det du skulle ha gjort var att vägra skriva under och säga att du vill prata med din fackliga organisation först.

Men gjort är gjort. Du kan ändå kontakta facket NU och berätta om vad som hänt.
 
TS; din arbetsgivare har agerat utom alla regler! Det är INTE okej att mer eller mindre hota sina anställda på det sättet de gjort. Det du skulle ha gjort var att vägra skriva under och säga att du vill prata med din fackliga organisation först.

Men gjort är gjort. Du kan ändå kontakta facket NU och berätta om vad som hänt.

Facket vet om, de hade nämligen fått läsa dokumentet innan och skrivit under... Så där har jag inget stöd att hämta.
 
tex på det här förhöret slängde de fram ett papper som jag fick skriva under. Jag fick läsa det och sedan var det "skriv under, du får inte gå härifrån innan du gjort det".

:eek: :mad: Det där var INTE okej av dem!
Varför gick du inte? Det är olagligt att hindra någon från att gå (om denne inte gjort något brottsligt då).
 
Betalar ändå 4000/år för ingenting känns det som. Kan man vända sig till annan fackförening? För vi är lite oense om en sak på jobbet som jag inte bestämt mig för om jag vill driva vidare eller inte. Har testat vända mig till den stora fackföreningen men ingen hjälp där heller. Helt ärligt tycker jag att mitt fack är riktigt jävla värdelöst och har funderat på att gå ur men att driva det här själv blir nog svårt. Vet att en avlägsen bekant en gång vände sig till annan förening än den han var med i och fick hjälp men kanske hör till undantagen?
Du kan ju bli medlem i ett annat fack.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp