Min gammtik ger sig på unghunden

drekaflúga

Trådstartare
Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat. Vorstehn lägger sig bara ner platt och jag har brutit dem direkt. Jag känner inte igen Weimaranern alls i beteendet. Hon har alltid varit snäll med den yngre och fostrat bestämt men "korrekt". De har aldrig rykt ihop.

Det ser ut som om Weimaranern inte känner igen Ungtikens lukt alt glömmer bort hur hon luktar på en millisekund och sen bara flyger hon på henne. Hon ville också flyga på brorsans tik (dessa två kan vara lite svåra med varandra när någon löper.) jag har såklart särat på dem nu men man ser att hon kollar snett på Ungtiken och vill "ta henne"...

Weimaranern har inget resursförsvar och har kommit överens med alla hundar med undantag tikar i löpet/att hon har löpt. Då har det varit några tikar i vår bekantskapskrets som hon rykt ihop med men det har alltid varit att båda har spänt upp sig innan. Dessa situationer har sedan gått att avbryta genom att muttra lite till dem.

Hon är undersökt av veterinär och röntgad från topp till tå pga av en hälta som dök upp plötsligt för 4 mån sen. Det visade sig vara artros i en tåled som fått en yttre smäll så att den blev svullen. Efter smärtlindring ett par dagar blev hon ohalt. Samtidigt upptäcktes spondylos i hela ryggen något som inte har märkts på henne. Dock har jag valt att sätta in behandling med librela varje månad. Hon har varit pigg och glad sen det första veterinärbesöket.

Ungtiken löpte sitt första köp i januari och jag kommer ärligt talat inte ihåg när den gamla tiken löpte. Dock märker jag hundar i min bekantskapskrets är väldigt intresserad av att lukta henne mellan benen.

Jag fattar att det är allvarligt och gråter över situationen. De har ju varit bästisar...

Jag har hittills löst det så att jag särar på dem i olika rum med det är som att den gamla tiken också får separationsångest av att vara ifrån henne.

Är det någon som har några tankar om hur jag ska gå vidare eller har några solskenshistorior😭?
 
Hur är synen på henne? Hörseln?
Kan hon ha börjat bli senil?

Så himla trist situation :( förstår att du är ledsen och uppgiven!
 
Hur är synen på henne? Hörseln?
Kan hon ha börjat bli senil?

Så himla trist situation :( förstår att du är ledsen och uppgiven!
Jag vet faktiskt inte hur den är men hon verkar höra som hon brukar, synen vet jag inte går det att undersöka hos veterinär på något sätt?

Jag har tänkt på det där med demens men det har kommit så plötsligt det här med hatet. Från en dag till en annan bara. Jag tänker att jag borde se någon annan förändring på humöret då?
 
Jag vet faktiskt inte hur den är men hon verkar höra som hon brukar, synen vet jag inte går det att undersöka hos veterinär på något sätt?

Jag har tänkt på det där med demens men det har kommit så plötsligt det här med hatet. Från en dag till en annan bara. Jag tänker att jag borde se någon annan förändring på humöret då?
Min ena hund verkar blivit senil från en dag till en annan faktiskt. Gick väldigt fort tyvärr.
 
Jag vet faktiskt inte hur den är men hon verkar höra som hon brukar, synen vet jag inte går det att undersöka hos veterinär på något sätt?

Jag har tänkt på det där med demens men det har kommit så plötsligt det här med hatet. Från en dag till en annan bara. Jag tänker att jag borde se någon annan förändring på humöret då?

Ja, veterinären kan kolla synen på dem :) jag tänker om det är så att hon upplever att din unga hund inte respekterar henne alt överraskar henne för att hon liksom inte uppfattar situationen.

Demens kan ge andra symptom också, oro t ex. Tyvärr verkar det kunna komma snabbt :/
 
Fy vad hemskt! Hur märkte du det? Och vid vilken ålder började det? Hur länge klarade hunden sig?
Han är 8 år. Han är fortfarande i livet men är numera rädd för massor av saker och är ängslig. Han fungerar för att han lever ett väldigt isolerat liv hos mina föräldrar där typ inga höga ljud förekommer och dom kan anpassa mycket efter hans rädslor. Han får lugnande vid behov.
 
Det kan vara spondylosen som är problemet. Tiken kan vara rädd att andra hundar ska utsätta henne för smärta och därför markerar hon kraftfullt med dessa attacker.
Men jag tycker det är konstigt eftersom hon nu går på Librela. Särskilt när hon varit symptomfri i sin rygg innan smärtlindringen (som främst är för tån). Men det är klart det kommer ju komma till den gräns där det är ett problem för henne oavsett smärtlindring.
 
Han är 8 år. Han är fortfarande i livet men är numera rädd för massor av saker och är ängslig. Han fungerar för att han lever ett väldigt isolerat liv hos mina föräldrar där typ inga höga ljud förekommer och dom kan anpassa mycket efter hans rädslor. Han får lugnande vid behov.
Okej, fy vad jobbigt.
 
Inatt skulle jag byta plats på dem för att den gamla ville upp. Den gamla tiken sov nere och unghunden sov uppe med mig först nämligen. Då blev hon som tokig av lukten av tiken i sovrummet. Typ smög runt med ragg och var beredd😪
 
Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat. Vorstehn lägger sig bara ner platt och jag har brutit dem direkt. Jag känner inte igen Weimaranern alls i beteendet. Hon har alltid varit snäll med den yngre och fostrat bestämt men "korrekt". De har aldrig rykt ihop.

Det ser ut som om Weimaranern inte känner igen Ungtikens lukt alt glömmer bort hur hon luktar på en millisekund och sen bara flyger hon på henne. Hon ville också flyga på brorsans tik (dessa två kan vara lite svåra med varandra när någon löper.) jag har såklart särat på dem nu men man ser att hon kollar snett på Ungtiken och vill "ta henne"...

Weimaranern har inget resursförsvar och har kommit överens med alla hundar med undantag tikar i löpet/att hon har löpt. Då har det varit några tikar i vår bekantskapskrets som hon rykt ihop med men det har alltid varit att båda har spänt upp sig innan. Dessa situationer har sedan gått att avbryta genom att muttra lite till dem.

Hon är undersökt av veterinär och röntgad från topp till tå pga av en hälta som dök upp plötsligt för 4 mån sen. Det visade sig vara artros i en tåled som fått en yttre smäll så att den blev svullen. Efter smärtlindring ett par dagar blev hon ohalt. Samtidigt upptäcktes spondylos i hela ryggen något som inte har märkts på henne. Dock har jag valt att sätta in behandling med librela varje månad. Hon har varit pigg och glad sen det första veterinärbesöket.

Ungtiken löpte sitt första köp i januari och jag kommer ärligt talat inte ihåg när den gamla tiken löpte. Dock märker jag hundar i min bekantskapskrets är väldigt intresserad av att lukta henne mellan benen.

Jag fattar att det är allvarligt och gråter över situationen. De har ju varit bästisar...

Jag har hittills löst det så att jag särar på dem i olika rum med det är som att den gamla tiken också får separationsångest av att vara ifrån henne.

Är det någon som har några tankar om hur jag ska gå vidare eller har några solskenshistorior😭?
Tyvärr tror jag klockan är slagen för din gamla vän.
Oprovocerad aggression verkar enligt min erfarenhet ofta bero på smärta eller psykiskt bekymmer.

Vi hade det omvända för tio år sedan. Vår unghund gav sig på vår äldre hund och de började att hata varandra, då den äldre inte ville ge sig.

Det slutade med att han fick flytta till mina föräldrar de sista två åren.

Tyvärr fick han omfattande skador vid ett bråk som jag fortfarande har ångest över att tänka på.

Det är fruktansvärt när ens älskade djur inte kommer överens.
 
15 månader = fullt könsmogen och det kan faktisk vara så "enkelt" att det är orsaken till att den äldre tiken reagerar som hon gör.

Men oavsett anledning så är det en besvärlig och oftast svårlöst situation när hundar "out of the blue" inte tål varandra/ena inte tål den andra och utöver att hålla dem åtskilda, så är det utan att se live, svårt att ge någon typ av råd.
 
Japp nu är båda fulltkönsmogna och är dessvärre konkurrenter för partners. Eftersom valpen löpte i januari är det alltså dags igen nu. Eventuellt har det hunnit synka sina löp-cykler. Eftersom Weimaranertiken har haft problem med andra tikar kring löpet är det ju extremt troligt att det är samma problem hemma, inte att hon är senil eller andra hemskheter. Enklaste lösningen vore ju ifall en av hundarna kunde vara hos en hundvakt under löp-perioderna. Alternativt tar du på dig hårdhandskarna med Weim. och markerar att en arg matte är ett större problem än att valpen snor hennes hanar.
 
Tack för alla svar!

Ungefär en vecka efter att jag startade tråden märkte man att weimens blick var mildare och hon började liksom släppa besattheten av ungtiken mycket snabbare. Jag var dock fortsatt noga med att sära på dem men de gick promenader tillsammans. I takt med att det blev bättre och bättre började tillslut Weimaranern löpa och tre dagar efter henne ungtiken. Då släppte allt tillslut och de fick börja vara med varann ute till att börja med, inga tecken på tidigare problem. Nu är det som vanligt:heart! De ligger tätt intill och är åter bästa vänner.

Dock kommer jag ALDRIG någonsin lämna dem ensamma tillsammans. Jag räknar med att detta kommer uppstå inför varje löp nu men jag vill inte riskera något övrig tid.

Och gällande Weimaranerns hälsa fick hon en extra genomgång inför sin senaste Librelaspruta och veterinären tyckte hon kändes jättefin vilker stämmer med min känsla att jag inte tror att hon är plågad av smärta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: Bismark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp