Bukefalos 28 år!

Min gris är sjuk!

mimus

Trådstartare
Min Matilda åt inte sin middag i går, och såg hängig ut så jag ringde vet som ansåg att vi skulle avvakta till idag då allmäntillståndet verkade rätt bra.

Jag tyckte att hon blev varmare under natten och i morse hade hon 39,9 grader. Vet sa att det var väldigt svårt att gissa vad som orsakat hennes tillstånd, iom att hon är 9 år så ansåg hon att jag fick välja, avliva eller prova med penicillinkur.

Så nu har jag just sprutat henne, hon har inte velat äte eller dricka alls.

Matilda är drygt 9 år, och blandning mellan minigris och hängbukssvin.

Någon med erfarenhet som kan tänkas vad som fattas henne?

Och håll gärna några tummar för oss.
 
Sv: Min gris är sjuk!

Väldigt svårt att säga. Jag skulle vända mig till en veterinär som verkligen kan det här med grisar.

En sak som hände vårt åldriga linderödssvin var att hon blev sjuk och fick en penicillinkur. ( Med diffusa symptom, litet feber och minskad matlust).

Våran veterinär menade att riktigt gamla grisar ibland får nån sorts hjärtinflammationer och att dessa med litet tur kan hävas med antibiotika.

Skade repade sig och blev som vanligt igen, men ett par månader senare fick hon antagligen en ordentlig hjärtkollaps och dog. ( Hon typ trillade ihop och blev blåaktig och sedan dog hon).

/KT
 
Sv: Min gris är sjuk!

Min veterinär är via jordbruksverket, men hon säger att de grisar hon möter i jobbet blir ju aldrig så gamla.

Har försökt att googla lite, men hittar inte så mycket info.

Matilda ligger mest ner, men svarar och pratar när jag är med henne. det är jättesvårt att bedömma om hon har ont, eller hur mycket i så fall.

Det som oroar mig mest är att hon inte dricker.

Iom att jag inte vill stressa upp henne så har jag bestämt att inte köra iväg med henne någonstans, utan vi får avvakta och se om det vänder.

När hon var uppe en stund på em, så tyckte jag att hon gick bättre än i morse, men är det hjärtat så är det ju inte mycket att göra.

Fy, jag tycker det är jättejobbigt.:(
 
Sv: Min gris är sjuk!

Uppdatering.

Har nu sprutat i 3 dagar och det har gått förvånansvärt bra, men jag tycker att det är riktigt vidrigt att genomföra.

Pratade med vet idag och hon ställde sig frågan om man inte kan misstänka Rödsjuka i alla fall?

Jag har inget sett på Matilda, men hon är svart och det är kanske svårt att upptäcka.

Det värsta är att hon blödde pyttelite från sticket idag, och som jag uppfattat så smittar det även via blod, och då kan ju Megasen bli smittad om han skulle komma i direktkontakt.

Mina är ju inte vaccinerade, och jag fattar inte varför vi inte gjort det så nu är tid bokad för vacc om ca 3 veckor.
 
Sv: Min gris är sjuk!

Nu har jag äntligen kunnat logga in.
Hittils har jag bara kunnat läsa, men inte kunnat svara. :mad:
Skönt att höra att Matilda är på bättringsvägen. :laugh:

Min första tanke var rödsjuka. De klassiska röda upphöjningarna kan vara svåra att upptäcka på svarta grisar. Känn på kroppen om du kan känna några låga och "platta" knölar.
Haltar hon eller har svårt att gå?
Har dom gått ihop hela tiden?

Om det nu är rödsjuka så finns risken att din andra gris blivit smittad. (Det smittar även vid direktkontakt och kan överföras via redskap och träck.) men behöver inte visa symtomen på en gång.
Jag skulle även ge Megasen en behandling även om symtomen inte syns ännu.
Har du pratat med vet om att du har flera grisar?

Mina grisar får Tokosel (E-vitamin & Selen) och multivitamina regelbundet och min äldsta gris är nu 14,5 år. ;)
Bacon är pigg som en lärka, förutom en stor böld på käkbenet som ska opereras på måndag.
Men vi får se hur det går. Att söva en så gammal gris är ju alltid en risk :crazy: men jag kan ju inte låta honom gå och ha ont.
 
Sv: Min gris är sjuk!

Jag kände igenom henne noga första dagen och hittade inget avvikande som upphöjningar i huden.

När jag tänker efter så tror jag att hon varit lite slö några dagar innan det blev akut. Hon är verkligen inte som vanligt, men är ju uppe och går och äter och dricker, om än långsamt.

Jag tycker inte att hon haltar, men är ovillig att gå, och går långsamt.

Ja, de har gått ihop hela tiden, hela livet faktiskt.

Jag ger inte Tokosel eller extra vitaminer, min får Origo från Granngården 3 dl var om dagen som jag lägger i blöt innan ett par timmar. Utöver det ger jag dem hö,sallad, grönsaker och frukt.

Min vet vet om att jag har en gris till, och att de är tillsammans.

Jag ryser av själva tanken att spruta honom också, jag tycker att det är hemskt, och anledningen till att det fungerar att ge Matilda spruta är väl för att hon är hängig.

Men jag ringer vet på teltid och frågar om jag ska spruta honom med.
Hur lång är inkubationstiden?

Vad får de rödsjuka av i grunden?

Mina går på en yta på ca 1000 kvm drygt, och vi mockar flera ggr/veckan. De har gått på samma yta sedan de var små, jag avvmaskar ca 2 GGr/år och under jan-april vilar hagen helt.

Ang tokosel, köper du på apoteket, sådan som man ger till hästarna med?
 
Sv: Min gris är sjuk!

Hur mår Matilda idag?

Rödsjukebakterierna finns naturligt i jorden men smittar mellan gris också.
Det är därför viktigt att vaccinera grisarna för man vet aldrig när bakterierna "slår till":crazy:
Tokosel köper du på apoteket och är densamma som du även ger till hästar och andra djur.
 
Sv: Min gris är sjuk!

Nu är hon som vanligt, men det har varit jobbigt att spruta i går och idag. Idag blödde hon efter sticket, så det rann hon vill inte vara still, så jag matade henne samtidigt, vilket kankse inte var en så bra ide..

Skulle spruta 5-7 dagar, och idag var dag 6 så jag funderar på att sluta iom idag.

Tittade igenom henne jättenoga igen för 3 dagar sedan och jag hittar inga tecken som skulle tyda på rödsjuka. Men det är väl det mest troliga i alla fall.
 
Sv: Min gris är sjuk!

Skönt att höra att Matilda är sitt riktiga Jag igen. :laugh:
Det var nog Rödsjuka i alla fall. Tur att du var så snabb att kontakta veterinär.
Om Rödsjukan går över till den kroniska varianten är det väldigt allvarligt och det är inte ovanligt att de dör. Den akuta varianten (tidigt stadium) är lätt att bota med behandlig, vilket du gjorde med Matilda.:)

Jag klappar alltid mina grisar bakom örat när de äter. På så sätt lär de sig beröring medan de är upptagna med att äta.
Vid utfodring går jag bara runt och vaccinerar utan att de stör dom. Jag klappar och sticker. Några reagerar lite, men maten tar överhand.:d
Det ser säkert lite knäppt ut när jag går omkring med 10 "laddade" sprutor. :angel:

Ps. Att det blöder lite är inget farligt. Det ser värre ut än vad det är.
 
Sv: Min gris är sjuk!

Ja, det kanske ser värre ut än vad det är när de blöder.:crazy:

Jag har inga problem med att klappa och klia bakom öronen i normala fall, mina tycker om när man på sommaren baddar dem med kallt vatten bakom öronen.:)

Men jag är osäker när jag sticker in nålen, och jag tror att hon känner att jag tycker det är obehagligt. Egentligen är hon nog väldigt snäll.

Har i allafall köpt in multivitamniner och Tokosel nu, de ska vacc den 4 nov, och jag begriper faktiskt fortfarande inte varför jag inte gjort det, skäms.

Tror inte att det blir några problem att vacc med Megasen är lite kinkig mot vet sedan hon kapat hans betar..

Alt så kan jag nog vacc, det borde vara enklare än att spruta penovet.
 
Sv: Min gris är sjuk!

Rödsjukebakterierna finns ofta i mkt större antal i jorden på ställen där man länge haft grisar.
PL
 
Sv: Min gris är sjuk!

Det kanske är möjligt, men jag vet flera "villagrisar" som har blivit drabbade och där har det inte funnits grisar tidigare.

Man vet aldrig var dessa bakterier finns, därför rekommenderar jag alltid att vaccinera oavsett vad veterinärerna säger. ;)
 
Sv: Min gris är sjuk!

Hm, undrar vad som är länge, men mina har ju gått på ytan i 9 år, så det låter ju logiskt.

De ska i alla fall vaccineras nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp