Bukefalos 28 år!

Min häst är galen!

skuggan_

Trådstartare
Hej!

Jag har ett 15 årigt sto som är världens snällaste häst, MEN när vi är ute är hon helt och hållet galen. Sparkar, bockar, stegrar och har sig. Jag har testat att rida utan sadel och se om det kanske var den som var problemet men så verkar inte fallet vara har även testat utan bett men det gav inte mycket heller.

Har ni några tips på hur jag ska få henne lugn?:)

Skuggan_
 
Sv: Min häst är galen!

Kolla så att hon inte har ont.
Har du testat OLIKA bett?
Funkar det bättre/sämre med sällskap?
Om du leder henne?
Hur är hon på ridbana/i ridhus?
Hur ser dagarna ut för henne?
Är foderstaten anpassad?
Hur är hon i övrigt, förutom "världens snällaste"?
Har hon förändrats på senare tid?
 
Sv: Min häst är galen!

Kolla så att hon inte har ont.
Har du testat OLIKA bett?
Funkar det bättre/sämre med sällskap?
Om du leder henne?
Hur är hon på ridbana/i ridhus?
Hur ser dagarna ut för henne?
Är foderstaten anpassad?
Hur är hon i övrigt, förutom "världens snällaste"?
Har hon förändrats på senare tid?

Yes jag har testat olika bett, förutom bettlöst.
Längesen jag var ute med någon annan, men jag har ett svagt minne av att det inte spelar någon roll.
Hon har alltid varit lugn på ridbana/ i ridhus!
Förstår inte riktigt frågan!
Nej.
Hon är lugn och fin, i boxen om hon är själv kan det bli lite jobbigt. Går dock ensam i hagen eftersom dem andra tror att deras ponnys kommer gå sönder.
Ja, när jag bodde hos min far gick det bra att rida utan att hon blev galen och bockade sparkade.

Kan även tillägga att hon har stått ett tag eftersom jag inte kunnat rida. Kanske har hon lite för mycket energi?
 
Sv: Min häst är galen!

En tanke jag har är att promenera henne med grimma och grimskaft för att se om det lugnar henne i början vad tror ni om det? Tömkörde henne även för någon dag sen och då var hon lugn som en filbunke!

Skuggan_
 
Sv: Min häst är galen!

Hästen måste nog bara komma igång igen och få bort all överskottsenergi den samlat på sig. Det är ju alltid roligt för dom att komma ut och ibland blir det lite för mycket. Att leda ut en pigg och glad häst i bara grimma tror inte ja hjälper, tror det är bättre att rida hästen så den får rört på sig.

En bra grej är ju alltid att rida ut en sväng efter att ridit av det värsta inhägnat. Vissa hästar fixar inte riktigt vila utan att bli väldigt hispiga och jobbiga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst är galen!

Kan även tillägga att hon har stått ett tag eftersom jag inte kunnat rida. Kanske har hon lite för mycket energi?


Stick ut och rid - är hon riktigt jobbig så rid ett pass på banan först som worthless skrev - rid sedan ut och låt henne göra av med energin.
 
Sv: Min häst är galen!

Tack för alla svaren! Hoppas jag överlever med galningen:D

Skuggan_
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 745
Senast: Askur2017
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 991
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
5
· Visningar
295
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp