Min häst har "väderdagar"...?

Maya

Trådstartare
Jag har haft min valack sen ett år tillbaks nu, han testade mycket i början (är rätt så självklart) och sedan lugnade han ner sig. Men alltid när det regnar blir han jättekaxig, vill inte gå in och ut ur stallet, blir svårhanterad i både ridning och från marken. och detta händer endast när det regnar.
Vad beror detta på? Och det är inte innan eller efter det börjar regna, bara när det regnar.
 
Jag har haft min valack sen ett år tillbaks nu, han testade mycket i början (är rätt så självklart) och sedan lugnade han ner sig. Men alltid när det regnar blir han jättekaxig, vill inte gå in och ut ur stallet, blir svårhanterad i både ridning och från marken. och detta händer endast när det regnar.
Vad beror detta på? Och det är inte innan eller efter det börjar regna, bara när det regnar.

Hur blir du själv när det regnar?
 
Jag har haft min valack sen ett år tillbaks nu, han testade mycket i början (är rätt så självklart) och sedan lugnade han ner sig. Men alltid när det regnar blir han jättekaxig, vill inte gå in och ut ur stallet, blir svårhanterad i både ridning och från marken. och detta händer endast när det regnar.
Vad beror detta på? Och det är inte innan eller efter det börjar regna, bara när det regnar.

Jag har en riktig väderhäst..ibland har han varit hopplös.
Tjurar ihop ordentligt och vill inget göra i det uschliga vädret..

Dagar det regnar eller är stark blåst har jag slutat rida, han bråkar bara och vill inte fram ordentligt, likaså avskyr han blött underlag för att det kan stänka på magen..då får man nästan banka honom fram för att ta sig i annan gångart än såsande skrittempo. Inget kul med andra ord

På sommaren masar han sig framåt och svettas, flåsar för ingenting såfort det är över 20 grader.

Jag har alltid undrat hur sjutton han kunnat vara travhäst en gång i tiden (nej, han kan inte ens bajsa gåendes utan måste pallnita) :)

Vad det beror på vet jag inte, men jag slutade rida honom de dagarna som var hans dåliga dagar då jag inte såg någon mening eller tjusning med att tjafsa.

Men i överlag tror jag man får vara stenhård och träna ifall dem tar sig till dessa egenskaper att klaga över vädret. Jag har bara inte orkat göra det/ansett att det inte är så viktigt då jag bara hobbyrider att det kostar mig inget om hästen fått vila någon dag extra
 
Då får vi förtydliga oss lite mer, hur reagerar du själv när det regnar. Det du känner känner även din häst, enkelt förklarat så är hästen din egen spegel.
Det där tror jag också på, att hästarna speglar vad vi själva känner och omedvetet uttrycker. Jag själv hatar tex när det blåser, mycket besvärligt på alla sätt och vis anser jag. Och, surprise surprise (eller inte), så hatar min häst också när det blåser...Regn däremot bryr hon sig inte om och det gör inte jag heller.;)
 
Fast det är ju hur vanligt som helst att hästar bara vill vända rumpan till när det regnar. Det är ju en naturlig instinkt.

Vissa av mina hästar har varit helt hopplösa med det medan andra inte brytt sig alls. Inget konstigt med det.

Har svårt att tänka mig att det bara har att göra med min inställning till vädret. I så fall borde alla hästar jag rider den dagen reagera på samma sätt och det har dom inte gjort utan det har varit olika från individ till individ.

Det lär man sig ju fort vilka som är oberörda och vilka som bara går och bromsar och inte vill vara med alls vid regn.

Samma beteende går ju gärna igen i hagen.
 
Fast det är ju hur vanligt som helst att hästar bara vill vända rumpan till när det regnar. Det är ju en naturlig instinkt.

Vissa av mina hästar har varit helt hopplösa med det medan andra inte brytt sig alls. Inget konstigt med det.

Har svårt att tänka mig att det bara har att göra med min inställning till vädret. I så fall borde alla hästar jag rider den dagen reagera på samma sätt och det har dom inte gjort utan det har varit olika från individ till individ.

Det lär man sig ju fort vilka som är oberörda och vilka som bara går och bromsar och inte vill vara med alls vid regn.

Samma beteende går ju gärna igen i hagen.
Min blir loj i värme, extremt, och pigg och glad av regn och blåst :cautious:
 
Min påverkas också mycket av vädret, varmt- seg och loj som bara den. Regnigt, blåsigt- explosiv, pigg och lite galen :). Jag blir absolut inte explosiv och pigg av regn dock haha..
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 502
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 398
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 125
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp