Min häst blockhalt efter skoning !!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare briana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 785
B

briana

Vill fråga om nån varit med om detta. Min häst har haft en tappsko bak.Gick 2 dagar utan i sommarhage innan hovslagaren kom. Han skoddes på kvällen och hästen har lite bärrandsröta men inte mkt. Verlkade ner honom en del så man skulle komma åt att behandla och tvätta. Dagen efter märker jag att hästen är lite halt i traven i hagen. Som vanligt i skritten. Ringer hovis som kommer och tittar. Han sa att han satt en söm något högt upp så det kanske kunde vara det.

Han tog av skon för att se om trycket släppte och vad hände..Hästen blev blockhalt:eek: Kunde knappt ställa ner hoven. Tog in han och såg att han gick på tån. Hovis kollade med tången om han ömmade och det gjorde han på både sidorna av hoven där han verkat ner lite hårt pga bärrandsrötan..La ett jodopaxomslag...Han hade ingen ökad värme eller puls så hovis trodde inte riktigt på hovböld utan snarare att han tgit lite för mkt på sidan så sulan var väldigt tunn där. Mn la jodopaxomslag om det skulle vara hovböld..

Han var nåååågot bättre idag men inte mkt. Han kunde gå rakt fram på stallgången några steg utan att markera och kunde stå på alla 4. Men när man svänger han så har han ju ont.

Tycker att det är konstigt att han knappt var halt med sko men tvärhalt utan :confused: Måste dock ha med skoningen att göra. Eftersom det visade sig dagen efter och det var inget dagen innan och han verkades på kvällen. Nu står han utan sko och man undrar om det är bra. HOvis kommer hem imorrn igen Han kommer väl ut då. Men kanske man skulle ringt nån annan innan ??

Nån som haft så här ?

Sv: Min häst blockhalt efter skoning !!

vet en häst de blev ungefär likadant med, den verkades för mycke och hästen kunde knappt gå alls utan skor, med skor va den stel och stapplig men kunde gå..
de tog nästan en vecka efter den hade fått nya skor som de blev såhär..

detta va på båda framhovarna, och de tog lång lång lång tid innan de blev bra..
vi trodde de va fång eller nåt innan, för de såg ut så när hästen gick..men hästen blev ju bra tillslut.

Senast ändrad av en moderator:

Ja ngt med skoningen låter det ju som det är. Kan vara många anledningar till hältan. Sömstick, hovbld på gång, lr att han verkat sulan för mkt. Svårt att säga, då han blev jätte halt utan skon. Om jag var du, skulle jag avvakta tills i morgon, och se vad hovis säger. Och sen skulle jag efter vad hovis kommer fram till, ta till vidare åtgärder, så som vet osv. Men jag tycker absolut att det låter som om det har med skoningen att göra. Tycker att du gjorde rätt i att lägga jodopaxomslag. Jag har just haft samma symptom på min häst. Tvärhalt, gick på tån. Jag trode direkt att det var en hovbäld. Hade ut hovis ett antal gånger, och varken värme lr puls hittades. Hade även ut veterinär en sväng i mellan hovis besök. Till slut visade det sig att det trots allt var en hovböld, som vandrat runt och inte kommit ut ngnstans, och var mkt svårlokaliserad.

Man såg ju ingenting med skor på i skritt och lite i trav. Har ringt en hovslager som ska komma idag..Vill att han ska titta...Eller ska man vänta tills den ndra kommer..hmm. Man får ju lite panik och vill veta direkt !! Man mår ju skit när hästen är så här..

Hovis var här i måndags och kollade på hoven. Han har även strålröta så han verkade ur den och la på en ny sko. Han ömmade för tryck fram vid tån så han la inga söm framme utan bara bak. Han blev bättre och man såg inte så mkt i skritt men i traven syns det ordentligt....

Kan detta bero på sömstick och kanske en begynnande hovböld ? Hovis trodde inte att det var en böld i måndags men at det kunde bli.
Har även pratat med veterinär och dom tror att det har att göra med skoningen eftersom det kom efter det. Men man har ju läst om hovbensfrakturer osv. Men veterinär trodde inte att det var det pga att det kom med skoningen.

NÅN som haft precis som jag ? Kan dom bli så halta efter ett sömstick ? Han är nästintill helt ren i skritten men mkt halt i traven. Drar benet lixom mer uppåt än bakåt...

Hoppas på svar !!

min förra häst blev precis så här, han hade med röta. Och sen blev han bara helt plötslig jätte halt. våran hovslagare kunde inte hitta något, men trodde att det var en hovböld. Så vi åkte till vet. kliniken och hovslagaren där hittade en hovböld som satt jätte djupt. och det lät nästan precis som din beskrivning.

(läste ditt sista inlägg efteråt och tillägger detta)
när min blev halt var det bara någon dag efter skoning och hade gått utan sko ett par dagar. och han blev som sagt blockhalt. och det var en hovböld. vi trodde inte det men som "tur" var det, det. han ömmade på alla möjliga konstiga ställen. och han var inte heller halt i skritt men i traven var han det.

en svamlig förklaring, jag vet :D

Senast ändrad av en moderator:

sömstick de har min häst fått några gånger då blir hon blockhalt

Man blir verkligen helt jättenojjig...Blev din häst värre utan sko ? Min blev ju d men sen med sko så blev han ju bättre...

Nån mer ??

Hur många dagar har det tagit innan hästen blivit bättre ? Gick den bra i skritt men inte i trav ? D e så jäkla jobbigt när dom blir så här...

jo han blev värre utan sko. han kunde inte sätta ner hoven.

Tack för ditt svar !! Lite hopp får man väl...Ska låna ut han ett halv år nu med pga skada i min hand..Och så händer detta. Men han ska tille en mkt kompetent tjej som även har hovslagare som sitt yrke och inte alls är bekymmrad..Så hon ska ta tag i detta och kolla upp hans hov. Är det inte det så ska han givetvis till vterinär men d 2 veterinärer jag pratat med tycker jag ska avvakta och ha kontakt med hovis först och främst..

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 130
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 163
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka