Min häst har fått tunna sulor!

Rosen

Trådstartare
Min häst har helt plötsligt fått tunna sular på alla fyra hovarna. Det är just där snowpaden ligger mot sulan fram. Hovslagaren förstår inte varför min häst som inte tidigare haft tunna sulor nu har fått det. Vi spekulerade lite hit och dit och en tanke var om det kan bero på att snowpaden nöter mot sulan på något sätt. Någon annan som kan ha någon idé? Tacksam för alla tips!:confused:

Sv: Min häst har fått tunna sulor!

Snowpaden nöter ja. Drabbar dock oftast bara de som har plattare/tunnare sulor från början. Har haft ett fbl (platta sulor) som inte kunde ha snowpad/hufgrips just pga det, blev nötning, urtunnad sula, punkttryck. Och en hovböld från helvetet.

Vår hovslagare plockade i alla fall bort snösulorna för ett par veckor sedan med motivationen att hästens sulor slits. Här har problemet varit att det eg inte funnits nån snö i år :(
Enligt hovslagaren ligger problemet i att sanden som samlas mellan snösulan och (hov)sulan fungerar ungefär som sandpapper och sliter på sulan.
Under normala vintrar med snö torde det enligt den teorin inte vara nå´t större problem men i alla fall vi har då som sagt mest haft sand och lera som underlag den här "vintern". Om man mestadels rider i manege kan jag tänka mig att liknande problem uppstår beroende på underlaget där.

Tack för tipsen. Bor i norrland och vi har alltid haft mycket snö på vintern men i år haft mest haft slask och regn. Min häst har rätt platta hovar. Kan nog bero på snösulorna att han fått tunna sulor för det var just där de låg mot som det blivit tunt.

Nu har jag som sagt fått hästen omskodd idag och det med snösulorna tyvärr. Hur tar jag bort dem på lättaste sätt. Måste jag lös med skon? Vad kan man anända i stället för snösulor? Har sett någon bild på någon typ som man sätter fast i broddhålen när man rider ut. Fungerar de?

Klipp bort dem, eller skär bort dem om det är en väldigt lugn och stabil häst som INTE tänker vifta med benen under tiden.

Men varf la hovis om dem? *förvånad*

Jag kör med hela sulor jag, för att slippa punkturtunning av snösulor.

De du menar är polarpads, fungerar hyfsat för ridning men håller inte för hagbruk. Glasslock fungerar ungefär lika bra för ridning.

GB 2-litersförpackningar, locket från dem. Sen ritar du av hovformen innanför skon, och så klipper du ut lite större än det. Kilar in mellan sko och hov. Färdigt. Inget för hagbruk direkt men för ridtur. Möjligen får du problem kila in om du klippt bort hufgrips och har det kvar mellan sko och hov, men.

Senast ändrad:

Var försiktig säger jag bara.. Jag fick hem en ny häst från tyskland som det visade sig hade väldigt tunna sulor. Hon klev på något vasst när vi var ute och red och fick stå med hoven i gips i 5 veckor.

Mitt sto kan inte ha "vanliga snösulor" då dessa nöter sönder hennes redan så tunna sulor. Istället använder jag mig av en "bulsula" vintertid, det är en hel sula med en liten bulle på i mitten. Jag personligen rekommenderar dessa sulor framför de vanliga :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 297
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 450
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 975
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka