Min häst trampar på sig själv!!

MalinM

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, min vilda gosse har ingen som helst koll på vart han sätter sina små fötter... Varenda dag har han nya småsår mellan kotan och hoven på båda bak.. Så där roligt med tanke på hur geggiga hagarna är nu.. en massa skit som kan ta sig in..

Någon som har ngt bra tips på ngt som han kan ha på sig när han är ute. Har funderat på att sätta på honom kotringar bak och ev boots..

Förslag mottages TACKSAMT;)

Sv: Min häst trampar på sig själv!!

Är hästen skodd? Har han börjat nyligen? Annars är ju tipset att börja kontroller skoning och verkning, om hästen verkligen är i rätt balans.

Kotring kan säkert vara en bra början, boots i hagen kan bli rätt läskigt med lera och skarv.

Ja, han är skodd och vad jag har förstått har han alltid gjort så här.. han gör det på stall gången oxå.. och då ser han ute lite som "Oj där var visst ett ben till".. Han är bara 4 så visst kan det vara att han fortfarande är lite skranglig och obalanserad för han växer ju helt klart fortfarande..

Jag tycker mest att det är otäckt med såren om dom skulle bli infekterade osv..

Tror oxå att kotringen är det bästa alternativet.. då tar ju den emot benet innan hoven och han får en chans att trampa åt sidan istället..

Är han allmänt omedveten om var hovarna är eller är det just att han trampar på sig själv? Tänker om han går och snubblar mycket etc.

Typiskt vingliga unga fullblod, i min erfarenhet.

jag och kompisen har haft boots fram på våra fullblod senaste årtiondet. Jag har det av gammal vana för min var förjävlig som unghäst att trampa av sig, numera är han elva och jag har ytterst sällan tappskor, dock så kan det hända att han är på sig själv med broddar osv så jag tänker tidsbesparande och praktiskt för egen del, kort och gott : ) vi använder neoprene boots och har aldrig ngnsin en endaste gång fått minsta lilla skav eller problem. Noga måste man dock vara, att alltid rengöra ben och boots VARJE dag efter insläpp, och gärna byta till torra boots.

dock tror jag att du har ett tuffare problem eftersom det gäller bak. Boots sitter SÄLLAN på bra just på bak, då vinkeln blir annorlunda och skarven ligger an på ett helt annat sätt än på fram, just pga vinklarna i bak. ska du prova så bör du få ta till med en extra storlek för att det ska bli bra och du får nog prova mkt försiktigt. jag är tveksam till kotring bak just av samma anledning.

Är han allmänt omedveten om var hovarna är eller är det just att han trampar på sig själv? Tänker om han går och snubblar mycket etc.

Skulle nog säga att han är allmänt omedveten om att han har FYRA ben:p

Skulle nog säga att han är allmänt omedveten om att han har FYRA ben:p

I kombination med att använda kotringar kan du ju vara ute och promenera med honom i skogen bland stock och sten om det finns möjlighet till det där han står. Longera honom över lite kavalettibommar osv så han lär sig att lyfta på benen lite mer.
Vår nordsvenska valack är väldigt markbunden i sin aktion och snubblar ofta då han inte lyfter benen så högt, men det blir bättre av att han får springa över lite kavaletti då och då. Skogspromenader över stock och sten har liknande effekt.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 906
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 481
Senast: MattiZ
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja... 2 3
Svar
47
· Visningar
16 011
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka