Min hund är räd för vatten

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 531
J

jan

Ja min hund är ganska räd för vatten jag har försökt att hjälpa honom
så att han inte ska vara räd för vatten men han är det ändå snälla hjälp

//jan :confused:

Sv: Min hund är räd för vatten

Finns ett hundforum här bredvid ;)

Är det allt vatten? Eller vatten ute; vattenpölar, sjöar, åar etc. Och/eller om han ska bli duschad?

Finns ett hundforum här bredvid ;)

Är det allt vatten? Eller vatten ute; vattenpölar, sjöar, åar etc. Och/eller om han ska bli duschad?

Det är vatten almänt typ sjö fast inte vatten pöl
och han dricker ju men
om jag till ex sprutar vatten så blir han galllen.
och han gillar inte att dusha eller floder.
:mad:

nu blir väl folk skogstokiga på mig när man svär i kyrkan och allt det där:p

...men jag såg ett avsnitt av vad han nu heter "mannen som talar med hundar" killen på hm...discovery? ialla fall någon kanal jag inte har!

Där tog han sig an en hund som var livrädd för vatten, gick inte nära poolen ägaren hade eller sjöar och hav.

Det tog ett tag att få bort rädslan och få hunden att förstå att det inte var farligt, men det gick, slutade med att hunden gärna badade med husse.

Nu hade iofs den hunden en traumatisk händelse som grund för sin rädsla(trillade i som valp och omgivningen reagerade på ett negativt sätt)...men jag ska se om jag hittar avsnittet på nätet.:)

Är gillar den godis eller leksaker mkt så kanske det är en ide att försöka locka den närmre och sedan ev i vattnet?
Lite så gjorde jag med min hund när hon var valp men hon hade ju ingen rädsla sedan innan. Jag ledde bara ner henne till vattnet och plaskade lite med händerna i det, hon tyckte det var så intressant med ringarna som blev i vattnet att tillsist hoppade hon i efter dem. Nu gillar hon allt vatten ute även om hon inte simmar, ducha är inte lika roligt men hon står snällt stilla iallafall:)

Är gillar den godis eller leksaker mkt så kanske det är en ide att försöka locka den närmre och sedan ev i vattnet?
Lite så gjorde jag med min hund när hon var valp men hon hade ju ingen rädsla sedan innan. Jag ledde bara ner henne till vattnet och plaskade lite med händerna i det, hon tyckte det var så intressant med ringarna som blev i vattnet att tillsist hoppade hon i efter dem. Nu gillar hon allt vatten ute även om hon inte simmar, ducha är inte lika roligt men hon står snällt stilla iallafall:)

Tack ska tänka på det tack
har övat lite och det börjar bli bättre ;)

Varför måste den bada då? Vill vovve inte simma så låt den vara bara.

Angående dusch så öva. Den kan vara med i badrummet när du duschar. Ta in den och duscha av benen på den. Är det full panik får man ta det så smått i lagoma doser så den hinner smälta intrycken och inte blir helt mentalt överbelastad. Är den däremot mest kinkig så hade jag dragit in den och duschat av den vid behov oavsett.

Precis min tanke.

kl
Sen kan man ju fundera på om hunden är rädd för vatten eller om den inte gillar det. Om den bara inte gillar vattnet så är det nog bara att plocka in hunden i badkaret eller duschen och tvätta då det nu verkligen behövs. Punkt.

Är hunden verkligen rädd så får man träna. Men som sades ovan; måste hunden bada?

Min hund är också rädd för vatten. Men inte lika mycket nu som tidigare.
När han badade första gången var det inte riktigt meningen, och han gick ut i vattnet (älv) och försvann. hade aldrig varit badat tidigare så han visste liksom inte vad som hände. Försökte bada honom i älven senare, men väntade nog för länge. Han totalvägrade i alla fall.
Han dricker ur vattenpölar men vill oftast inte gå i dom.
Hur som helst har jag tänkt att det kanske är bäst att han får komma på själv att det inte är farligt. Jag går ibland längs en liten skogsväg med diken där det brukar samlas vatten och är har han börat plaska. Det är inte särskilt rent vatten, men jag är glad att han är i vatten.
Jag läste i ett nummer av Härliga Hund om några lekar man kan göra. Tex lägga godis i en liten bunke som man lägger en bit ut i vattnet som sen hunden antingen får hämta eller ta godis ur. Men den måste ju gå ut i vattnet. Eller tex lägga godis på en sten ute i vattnet. Ska prova det i sommar.
Min hund har aldrig egentligenv arit något problem att duscha, men vi är alltid två så han inte kan smita iväg. Men han står snällt medan man spolar av och schamponerar in. Så var två om det behövs. Börja kanske bara med att spola av benen.

Min lilla rottis kille tyckte inte alls att vatten va någon höjdare när jag fick hem honom.
Det jag gjorde var att så fort han "råkade" stoppa ner en tass i en pöl eller ett dike med vatten så tok berömde jag honom!

Vilket resulterade i :
dsc03038_151728128.jpg

dsc03042_151729351.jpg

dsc03049_151729614.jpg

dsc03069_151731041.jpg

Underbart att ha en hund som gärna springer i vattnet efter en pinne eller boll, spec då det är varma dagar :)

Lycka till med din vovve o hoppas att han tkr om vattnet snart :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
754
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
854
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 311
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka