Bukefalos 28 år!

Min hund får pisk...

K

Kimz0r

I den närmsta bekantskapskretsen finns två hundar som vållar lite problem som vi har svårt att lösa.

"Fido" är jämnårig med min hund "Karo" (tre år) och har bott med sin husse och matte sedan han var liten valp. "Pluto" är ett år och kom till husse, matte och Fido som en omplacering nu i sommar. Fido och Pluto bor alltså i samma hushåll.

Karo och Fido kom bra överens när de fortfarande var valpar, men snart började Fido flyga på min hund för småsaker. Det kunde räcka med att Karo fick lite mer uppmärksamhet än Fido så var slagsmålet ett faktum. Det är alltid Fido som hoppar på först och Karo försöker förstås försvara sig. Under en period var det extremt, men på senare tid (d.v.s. tiden innan Plutos ankomst) har de lyckats befinna sig under samma tak utan att ryka ihop stup i ett. Min hund, som normalt sett är jättesocial och vill vara med överallt hela tiden, har många gånger dragit sig undan redan vid ankomsten, han har suttit tyst i hallen och inte vågat gå in i huset. Karo är vanligtvis mycket framåt och orädd...

Igår träffades Karo och Pluto för första gången. Det började med att Fido dängde Karo... Och sedan var det kört. Pluto ägnade långa stunder åt att stå och idiotskälla Karo i örat och vågade uppenbarligen inte gå nära Karo om han inte skällde samtidigt. Karo ignorerade först Pluto och gjorde vad han kunde för att se liten och ofarlig ut, men efter en stund blev han ju lack och började morra och visa tänder, vilket naturligtvis inte gör saken bättre, för han ser riktigt farlig ut då. Det är dock så långt som Karo går, han är aldrig den som slår först. Nästan så jag tycker att han är för snäll.

Vi trodde att Fido kanske var en bidragande faktor till Plutos beteende, så vi avlägsnade Fido från gruppen, vilket verkade fungera först. Pluto lade sig på rygg, Karo nosade. Pluto nosade på Karo. Pluto lägger sig på rygg, Karo nosar, Pluto hugger mot ansiktet på Karo... Och därefter var vi tillbaka på noll.

Och någonstans mitt i Plutos skällande kommer Fido och ger Karo däng igen. Vi gör ju vad vi kan för att avbryta sådant beteende, men det är med risk för liv och hälsa som man går emellan när Fido har bestämt sig för att han ska slåss, det är mest tur att det inte blir värre än småsår och pälstussar.

Fido är polisen som ska styra upp allt och därför gärna attackerar först och frågar sedan.
Pluto är rädd och osäker.
Karo gör vad han kan för att visa att han är ofarlig (tills han blir lack, men det krävs mycket...), men får däng i alla fall.

Vi kan inte lämna Karo ensam hemma när vi hälsar på - Fidos och Plutos husse och matte bor en dryg timmes bilfärd härifrån och vi stannar ofta över natten.
Vi kan, och vill, inte stänga in Karo eller skilja honom från oss övriga - för det första så är det inte Karo som har gjort fel och för det andra så blir han skitjobbig. Han tycker ju att han ska hålla ihop flocken, det är ju vad han är avlad till att göra, och att inte få vara med är ett straff värre än döden.
Och det känns fel att avskärma Fido och Pluto i deras eget hem, samt att de sannolikt skulle bli jobbiga de också.

Bah.
 
Sv: Min hund får pisk...

på med munkorg och lägg hundarna i varsitt hörn! Ni ska kunna sitta i samma rum och umgås utan att hundarna gör något annat än ligger still exakt där ni bett dem att vara! Är ni fyra pers på tre hundar borde det gå lätt, ha koppel på bara.

De behöver inte hälsa eller umgås, bara lyda er och tolerera att de andra två är i samma rum. Sedan antar jag att ni har möjlighet att sova i ett rum med er hund och dem i ett annat med sin hund under natten? Annars hade jag haft min hund i bur under natten om jag var ni.
 
Sv: Min hund får pisk...

Jo, sover i annat rum gör vi.

Ska introducera idén om munkorg för Fidos och Plutos ägare.

Skogstrollet: Hundvakt tror jag inte är görbart, då vi ofta åker iväg med mkt. kort varsel och inte alltid vet precis när vi kommer hem igen. Och vi vill ju kunna ha vår hund där - han älskar Fidos och Plutos matte, och de bor bra till med stor trädgård och fina promenadstråk i skog och längs strand.
 
Sv: Min hund får pisk...

Sära på hundarna. Undan med dem i separata rum. Ikeas barngrindar är idealiska vid sådana här tillfällen.

Hundar behöver inte vara med jämt och springa runt fötterna på en. De dör inte av att sitta i ett annat rum. De som verkar lida mest är vi människor, men hundar som inte går ihop ska inte vistas i samma rum. Spelar ingen roll om man sätter på munkorg för den psykiska pressen finns där ändå och det är den som är värst. Blir hunden skitjobbig när han inte får vara med så får ni lära honom vad som gäller. Som sagt, hunden kommer inte må speciellt dåligt men ni kanske gör det.

Jag ser ingen annan lösning om ni ska ha med er hunden dit.
 
Sv: Min hund får pisk...

Att två hundar av samma kön och i samma ålder inte kommer överens är inte alls ovanligt!

När jag läser det du skriver känns det dock som att du förmänskligar hundarna väldigt!

Du skriver bla:
"Vi kan, och vill, inte stänga in Karo eller skilja honom från oss övriga - för det första så är det inte Karo som har gjort fel och för det andra så blir han skitjobbig. Han tycker ju att han ska hålla ihop flocken, det är ju vad han är avlad till att göra, och att inte få vara med är ett straff värre än döden."

Vem av hundarna som gör "fel" eller inte är väl till att börja med HELT ointressant!
Och att en hund skulle fara illa av att bli placerad i ett annat rum för att vi människor skall kunna umgås med vänner är - för mej - HELT befängt! :grin:
Oavsett vilken ras vi pratar om så tycker jag att det ingår i grundfostran att en vuxen hund kan ligga själv några timmar medan jag umgås med vänner eller gör något annat där det inte är lämpligt att hunden är med!

Det viktiga i er situation måste väl ändå vara att hitta en vettig lösning där alla hundar kan vara säkra och ni människor kan sitta ner och slappna av och umgås?


Själv hade jag antingen lämnat min hund i bilen eller lagt in den i det rum där jag skulle sova om jag var i dina kläder!
Lägg hundens fäll i rummen och ge den ett tuggben om det känns bättre - för dej ;) och umgås sedan i lugn och ro med dina vänner!!

Om inte detta känns som genomförbart kan ni kanske sätta upp kompostgaller så att er hund får en liten hage där han kan ligga i samma rum som ni är i?

/Swat
 
Sv: Min hund får pisk...

Vem av hundarna som gör "fel" eller inte är väl till att börja med HELT ointressant!
Det tycker jag inte. Det är ju rimligen det felaktiga beteendet som ska få konsekvenser.

Att två hundar av samma kön och i samma ålder inte kommer överens är inte alls ovanligt!
Det vet jag.

När jag läser det du skriver känns det dock som att du förmänskligar hundarna väldigt!

Du skriver bla:
"Vi kan, och vill, inte stänga in Karo eller skilja honom från oss övriga - för det första så är det inte Karo som har gjort fel och för det andra så blir han skitjobbig. Han tycker ju att han ska hålla ihop flocken, det är ju vad han är avlad till att göra, och att inte få vara med är ett straff värre än döden."
Var har jag förmänskligat min hund? Han hatar att inte få vara med, och det visar han genom att bli skitjobbig. Vari ligger förmänskligandet?

Och att en hund skulle fara illa av att bli placerad i ett annat rum
Observera att det är du, inte jag, som har använt formuleringen "fara illa av". Jag vet att min hund inte far illa av att bli placerad i ett annat rum. Däremot blir han skitjobbig och hatar det.

Oavsett vilken ras vi pratar om så tycker jag att det ingår i grundfostran att en vuxen hund kan ligga själv några timmar medan jag umgås med vänner eller gör något annat där det inte är lämpligt att hunden är med!
Ja, det går bra så länge han är helt ensam hemma. Att vara ensam i ett rum, eller ensam med någon av oss i ett rum medan alla andra befinner sig i ett annat rum, leder obönhörligen till att han blir skitjobbig.

Det viktiga i er situation måste väl ändå vara att hitta en vettig lösning där alla hundar kan vara säkra och ni människor kan sitta ner och slappna av och umgås?
Eh, ja? Kanske därför jag skapade tråden?

Själv hade jag antingen lämnat min hund i bilen
Sommartid utsätter jag hunden för livsfara, året runt begår jag lagbrott. Bra lösning.

eller lagt in den i det rum där jag skulle sova om jag var i dina kläder! Lägg hundens fäll i rummen och ge den ett tuggben om det känns bättre - för dej ;) och umgås sedan i lugn och ro med dina vänner!!
Han ger blanka fan i både fäll, tuggben och allt annat man ger honom för att han ska sysselsätta sig. Mycket lugn och ro man får när hunden sitter i sovrummet och piper och skäller i några timmar.

Om inte detta känns som genomförbart kan ni kanske sätta upp kompostgaller så att er hund får en liten hage där han kan ligga i samma rum som ni är i?
Hagar rev han när han var två månader gammal. Mellan hall och vardagsrum finns idag en grind, det enda den gör är att skällandet hörs så mycket mer.
 
Sv: Min hund får pisk...

Du ser det som en bestraffning att sätta undan hunden, vilket det inte är. Därför är det också ointressant vilken hund det är som gör fel. Fortsätter du att tänka så, så kommer du aldrig lösa problemet. Hunden blir skitjobbig för att du inte lärt honom vad som gäller. Tillåt inte att han sitter och gafflar för det är inte ett dugg synd om honom.

Om hunden gillar det eller inte är irrelevant. Det här är något man bara måste göra.
 
Sv: Min hund får pisk...

Vad gäller förvaring i bil så är det bra mycket schysstare mot hunden än att ta med den in och låta den få stryk. Står bilen i skuggan med luckan öppen så är det inte ett dugg farligt för hunden att vistas där sommartid. Våra hundar ligger alltid i bilarna under träningarna, året runt.

Även jag brukar ha hunden i bilen om jag hälsar på vänner. Om det är lagbrott eller inte ger jag blanka fan i för hunden har det många gånger bättre i bilen än inne i huset.
 
Sv: Min hund får pisk...

Han hatar att inte få vara med, och det visar han genom att bli skitjobbig.

Jag vet att min hund inte far illa av att bli placerad i ett annat rum. Däremot blir han skitjobbig och hatar det.


Ja, det går bra så länge han är helt ensam hemma. Att vara ensam i ett rum, eller ensam med någon av oss i ett rum medan alla andra befinner sig i ett annat rum, leder obönhörligen till att han blir skitjobbig.

Han ger blanka fan i både fäll, tuggben och allt annat man ger honom för att han ska sysselsätta sig. Mycket lugn och ro man får när hunden sitter i sovrummet och piper och skäller i några timmar.

Då är det dags att börja träna hunden att klara av att koppla av fast han inte får vara med runt fötterna på er jämt och ständigt..

En vuxen hund ska enligt mig lätt klara av att vara i ett annat rum än människorna i familjen.
 
Sv: Min hund får pisk...

För MEJ handlar det om att man förmänskligar när man skriver saker som:

"det inte Karo som har gjort fel "
"att inte få vara med är ett straff värre än döden."
"Däremot blir han skitjobbig och hatar det."
Osv.

Att din hund sedan är ouppfostrad/ovan vid att "vara själv" i ett annat rum/ på andra sidan av en grind ger dej ju en fantastisk möjlighet att täna detta NU innan ni skall hälsa på vänner!

Du skriver ju själv att din hund ibland väljer att stanna i hallen - då han "han har suttit tyst i hallen och inte vågat gå in i huset." Vari ligger då problemet med att låta honom vara där och säga åt honom att lägga sej och ta det lugnt??

Djurskyddslagen förbjuder förvaring i bur, mer än i vissa situationer MEN lagen förbjuder ÄVEN att vi utsätter våra hundar för fara! :grin:

Du skriver att era hundar slåss och att det är din hund som får "stryk".
För mej hade valet varit enkelt!! Jag vill varken riskera skador på mina hundar eller betala dyra vet.räkningar!

/Swat
 
Sv: Min hund får pisk...

Ja, stannar han i hallen så får han naturligtvis göra det, det är dock inte alltid han gör det.

Övriga: Så om vi ska vara lite konstruktiva: Min hund hatar att vara ensam i ett rum medan alla andra är i ett annat (och jag ger blanka fan i att någon tycker att jag förmänskligar honom för att jag observerar att han ogillar det - han piper och skäller ju inte för att det är kul att vara ensam). Jag bor i lägenhet och ett sådant beteende stör grannarna. Hur tränar jag på bästa sätt? Mat, godis, leksaker bryr han sig inte om, att ignorera honom hjälper inte, att någon är med honom hjälper inte heller, matte-är-skitarg-tillsägelsen som brukar hjälpa hjälper i två sekunder.
 
Sv: Min hund får pisk...

Skogstrollet: Hundvakt tror jag inte är görbart, då vi ofta åker iväg med mkt. kort varsel och inte alltid vet precis när vi kommer hem igen. Och vi vill ju kunna ha vår hund där - han älskar Fidos och Plutos matte, och de bor bra till med stor trädgård och fina promenadstråk i skog och längs strand.

Planera resorna bättre.

Hur mycket Karo gillar de andra hundarnas matte eller promenadstråk känns det irrelevant. Trevliga människor och bra natur kan han få någon annanstans där han slipper gå och spänna sig och vara beredd på påhopp vilken sekund som helst.

Problemet är egentligen Pluto och Fido mattes. De hundarna tror att de styr hemma och det är inget du kan lösa med din hund - annat än att hålla den ur situationen tills de har lärt sig kontrollera sina hundar hemma.
 
Sv: Min hund får pisk...

*kl*
I bland förmänskligar man hundarna utan att man tänker på det.
Jag ska berätta en historia som tillslut föll till min fördel men som jag inte tänkte på, när det hände satt jag mest och skämdes.

Vi satt med våra hundar och skulle ha kurs med en vädligt duktig tränare. Vi skulle ha med hundarna in och redan där så talade jag om att jag inte ville pga att min hund bara sitter och gapar när andra hundar rör sig osv.
Tränaren sade åt mig att hämta och sedan sattes hon i bur (hunddagis stor bur) De andra hundarna sattes undan och några småhundsägare hade sin hundar i knä i soffan som vi satt i. Jag såg hur tränaren satte och studerade oss samt hundarna och jag hade fullt sjå att behärska mig när min hund då och då gapade så vi knappt hörde vad han sade. Dessa småhundar hoppade omkring och lekte och alla tyckte det var så gulligt.... De fick hoppa omkring på alla i soffan och även den som vågade sprang fram och kollade på min hund som gapade bara de rörde sig. Ett och annat ont öga till mig och min "förskräcklige" hund möttes flera gånger. Vid ett tillfälle så talade han faktiskt om för alla att denna hund som sitter där gör inget fel, några ögonbryn upp och sedan forsatte aktiviteterna runt soffan. En gång till säger tränaren att den hunden gör inget fel, aktiviteten är så stor här i rummet. Jag tänkte inte så mycket på vad han sade då, jag var nog lite för stressad och upptagen med mina egna tankar. Men när dagen var slut och vi åker hemmåt så säger min dotter, - märkte du när tränaren sade åt dem men de lyssnade inte? Nä det gjorde jag inte för jag visste inte vad hon menade.
Tränaren hade faktiskt försökt tala om för de andra att ta era hundar och sätt fast dem eller in i bur så de också är stilla. Vår hund var tyst när det var lungt men när aktiviteten ökade så ökade hon också (hon var inte van att ha så mycket hundar runt sig).

De som satte där med sina gulliga hundar och tyckte vår tik var förskräcklig var egentligen de som gjorde situationen till den den var.
Det fanns ju inte i deras värld att sätta in sina hundar i bur eller sätta fast dem i koppel. Därimot så trodde de i sin värld att deras hund är inge bråkig så den ska inte sitta ensam, men att det var de som ökade aktiviteten för alla hundar tänkte de inte på.

Detta var bara en historia på något som man kanske inte tänker på alla gånger, har kanske inte så mycket att göra med din hund osv, ville bara berätta.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund får pisk...

Att problemet egentligen ägs av de andra hundarnas ägare har vi konstaterat flera gånger om. Vi vet att hundarna styr och den som styr mest är Fido. Det är det primära problemet. Att vår hund får pisk är bara ett symtom och att hålla honom utanför angriper bara symtomet, inte problemet. Och problemet kan vi bara diskutera med våra bekanta om vi har ett förslag på hållbar lösning.
 
Sv: Min hund får pisk...

Nej, det primära problemet är att din hund inte kan vara ensam i ett rum. Det är nämligen det enda du kan påverka. Vad övriga gör med sina hundar är upp till dem. Det hela löses enklast med att hundarna säras på och hålls i skilda rum.

För egen del ser jag detta som ett betydligt större problem än att Fido inte gillar din hund. Du vet aldrig när du kommer hamna i en situation där hunden inte kan vara med utan måste sitta i eget rum.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 365
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 332
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp