Min hund har fått röda tassar

B

bulldog

Min hund har fått röda tassar och trampdynorna är svullna men bara på frambenen, mest på höger sida där jag tror att det började. Han började halta för några veckor sedan som försvann och jag har varit mer noga med att tvätta och torka torrt efter varje promenad och pudrar på babypuder eller lägger på zinkpasta vilket jag läste skulle vara bra. Vad tror ni detta kan bero på? Misstänker att han har svamp. är detta något jag kan kurera själv eller måste jag ta han till vet. har tyvärr nte råd denna månaden utan måste avvakta o försöka finna en lösning.
Han är även svullen i huden mellan tårna men reagerar inte nått större av att han har ont när jag torkar torrt.
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Låter som svampinfektion. Du kan pröva med pevaryl i talkform och ta på honom strumpor så att han inte slickar. Veterinär tycker jag ändå du ska åka till, då en infektion kan bli allvarlig. Du får väl låna pengar?
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Jo den ekonomiska biten måste jag på nått sätt försöka lösa så att han kommer in till vet. Jo jag tänkte köpa detta för att pröva o bli det inte bättre inom nån vecka så måste han in. stackarn han har åkt på det ena efter det andra men så är det när man har bulldog:laugh:
Vet inte om det finns nått receptfritt man kan köpa till honom utöver det som skulle kunna funka. får nog springa förbi apoteket senare i eftermiddag. men vad tror ni haltningen kan berott på? att han hade ont först när det bröt ut? han noppar inte på tassarna som om det skulle klia utan mer att han slickar gärna. Strumpor går inte. det rycker han av direkt :(
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Så behöver det inte alls vara för att man har Engelsk bulldog, jag har 6 st och har aldrig haft nån med problem i tassarna.

En av mina har haft hotspot ca 2 gånger/6år

Jag tycker att det låter som en kraftig svampinfektion på din hunds tassar, kanske i kombination med bakteriellt också eftersom det svullnat och hunden haltar.
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Ja, tyvärr verkar det mesta "skitet" drabba bulldogs. Haltandet beror nog på smärtor som kommer av svampinfektionen. Pevaryl är receptfritt. Du kan nog prova med kräm liksom puder, med puder är nog bäst. Något måste du göra för att han inte ska slicka sina tassar, tratt? Kom ihåg att torka noga och föna om de blir blöta.
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Bästa är ett besök hos veterinär så du kan få t ex Malaseb utskrivet som är ett superbra schampo att bada tassarna i. Kan behövas antibiotika oxå.
Jag smörjer med Inotyol salva när min staff blir röd, och går till veterinären för oftast är det Furunkulos för oss och då krävs det långa antibiotikabehandlingar utöver tassbad.

Och viktigaste av allt, en tratt!
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Han haltar inte nu men har gjort. tassarna ser lite bättre ut idag än vad det gjorde igår kväll. Malaceb får man ju inteutskrivet hur somhelst har jag hört utan veterinären måste väl ha ett särskilt retifikat på det??

Malaseben är så stark att jag inte vill använda det på honom. Nej jag menar inte att dra alla engelska bulldogar över en kam men de har lätt för att få dessa problem menar jag bara. Visst han får oxå hot spots ca 2ggr per år i sammanband med vår/höst då det är fuktigare ute.

Jo jag ska ta honom till vet om detta inte blir bättre:(

Tratt har jag och har inte ansett att han behöver det just nu. han tvättar inte frenetiskt, rätt o tvätta måste han väl få göra?

Nu använder jag babypuder och torkar torrt efter varje promenad oc hoppas på att det ser bättre ut även imorgon
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Glöm bara inte att saliv i kontakt med luftens syre kan rödfärga pälsen. DVS att om hunden slickar mycket kan det vara svårt att se hur det egentligen står till dvs är det svamp eller att den slickar/dvs saliven.
 
Sv: Min hund har fått röda tassar

Jo jag har läst att enzymerna i salivet kan få tassarna att bli lite rödare men det är inte det eftersom han är svullen på ena tassen. För några dagar sedan var det båda men nu är det bara ena.

Jag ska försöka hinna lägga in kort på detta imorgon
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min hund har fått röda tassar

Nu vet jag inte vad du ger honom för foder. Men många hundar med allergier, svamp och andra hudbesvär brukar bli mkt bättre om man ger de färskfoder, eller allra helst utfodrar enligt Barf. Att börja barfa är inget man sätter i gång med utan att vara ordentligt påläst innan, men färskfoder är bra det också. Det brukar funger att byta tvärt av från torrfoder till färskfoder. Man brukar kunna se ganska snabbt att hunden blir bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 384
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 953
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 417
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp