Min jobbiga renovering... *långt*

Vica

Trådstartare
Ja.. Jag vet inte var jag ska börja..
Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd skulle renovera min lägenhet. Det skulle ske i januari.

Den åttonde mars mailade jag och frågade vart de hade tagit vägen. Får ett klämkäckt mail tillbaka där det står att "Nu är det äntligen dags för din tur i renoveringskön!". Skulle jag inte hörta v mej så skulle de nog inte börjat ännu.. Samma vecka på fredagen kommer målaren och inspekterar tapetval och sånt.

På följande måndag påbörjas arbetet och målaren är snabb. Hallen och köket gör han klart på tre fyra dagar! Så kallas golvläggaren in och målarens arbete stannas av då jag inte har någon annanstans att ställa mina möbler (inget extra förråd eller liknande har jag fått lov att låna) och han inte kommer åt väggarna i sovrummet.

Målarn färdig bara golven kvar!
25407_429874699912_768069912_4883404_4080175_n.jpg

25407_429874909912_768069912_4883412_686105_n.jpg


Efter golvläggare:
25407_430894629912_768069912_4910349_2551272_n.jpg

25407_430894874912_768069912_4910354_7669336_n.jpg


När golvläggaren är färdig kör målaren på i sovrum och vardagsrum. Då kallas golvläggaren in igen för att ordna i sovrummet. Denne blir då sur för att han hade tänkt att ta vardagsrummet samma dag att lägga parkett i. Den informationen hade jag inte fått och han slafslägger golvet muttrande och puttrande..

Under tiden ser mitt hem ut som ett bombnedslag i alla rum...
25407_431507074912_768069912_4922163_7616367_n.jpg


Jag har sovit och levt på en yta av ca 3kvm - något jag var beredd på.. Äntligen blir målaren klar med både vardagsrum och badrum och golvläggaren kallas dit ytterligaren en gång. Min mor är då där medan jag är på jobbet då hon skulle hjälpa mig att möblera tillbaka allting i vardagsrummet när golvläggaren var klar. Då hör hon honom svära till och ringa ett samtal där hon hör honom säga att det är något fel på golvet.

När vi tittar lite senare så märker vi att det helt klart är två olika golvtyper. En matt ek och en blank av ett annat träslag.... Något som han UPPENBARLIGEN märkt när han började lägga det men inte gjort nått åt... Att han har tappat hammaren och gjort ett jack på ett ställe tog vi inte ens upp med vaktmästaren...

Nå, förra veckan var jag utomlands och meningen var ju då att de skulle göra klart allt då: lister, duschdraperihållaren skulle monteras upp, spisen ska bytas, diskmaskin ska in, osv osv. (Detta är f ö FORTFARANDE inte gjort. Ingen har varit där på hela veckan!)
På semestern får jag ett mail om att de vill slipa om mitt vardagsrumsgolv. Ja visst säger jag och ordnar med att kattvakten räddar undan mina djur och sånt.

I måndags kom jag hem. Till fullständigt kaos. Slipdamm i HELA lägenheten. För det första kom jag inte ens in. Det stod en stor jäkla slipmaskin precis innanför dörren! Kattmöbeln inträngd på toa, halva soffan står uppställd på högkant och blokerar ingången till toan så den har jag inte kunnat använda på ett par dagar (tur man har snälla grannar!). Bokhyllan och soffschäslongen blokerar köksdörren så dit kommer jag inte heller in.

Tv var slängd (!) på sängen, som fö var nybäddad och ren när jag åkte.... Tv-bordet lika så slängd på sängen, vitrinskåpet står inklämd mellan min säng och garderob så där kommer jag ju inte åt nått alls...

Jag bara tvärbröt ihop... Grät som en liten unge...
Åkte till jobbet igår och när jag kommer hem var de tydligen klara, med en liten lapp om att de kommer idag och möblerar tillbaka. Men på väggarna som är nytapetserade finns skoavtryck, ett hål som går ända in i gipsväggen så gips har trillat ur och fläckar av golvlack lite här och var precis ovanför där listen ska vara....

Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta... Är det så här en renovering ska gå till? Om så är fallet så var det första och sista gången! :cool:

Kan man få bort golvlack från vit tapet? Skoavtryck då?

Katterna har varit iväg hos kattvakt sen i mars, jag vill ju ha tillbaka mina djur nu - känns inte så snällt mot stackaren som har 6 katter plus sina egna att ta hand om...
 
Sv: Min jobbiga renovering... *långt*

nope på dina frågor och så här ska det ju inte fara, ta kontakt med hyresgästföreningen om hur det ska gå till och vad du har för rättigheter, även om du inte är medlem kan du få hjälp.
Har ju liknande problem men då gäller det fuskrenovering efter en vattenläcka
 
Sv: Min jobbiga renovering... *långt*

Ta kontakt med hyresgästföreningen eller hyresnämnden. Du kan ha rätt till hyresnedsättning under den tid du inte kunnat nyttja lägenheten normalt är dock inte helt säker då ju en lägenhet måste renoveras då och då och kanske man inte får hyresnedsättning för normal renovering . Har det gjorts nån slutbesiktning av renoveringen? Din hyresvärd borde inte vara intresserad av att betala fullt pris till företag som inte sköter sitt jobb.
 
Sv: Min jobbiga renovering... *långt*

Du borde fått möjlighet att ställa undan dina saker, det måste vara piss för hantverkarna att behöva jobba i ett icke tömt utrymme :crazy:

Det ursäktar däremot inte ett dåligt jobb.
 
Sv: Min jobbiga renovering... *långt*

ja mina skåpsluckor skulle ju målas om samtidigt som de fixade efter vattenläckan, men de har bara målat över slitskador , jag hade kunnat göra det bättre själv
 
Sv: Min jobbiga renovering... *långt*

Prata med din hyresvärd och se vad de säger. Om ingenting annat vill de säkert veta vad för typer av hantverkare de betalar och har att göra med.
 
Sv: Min jobbiga renovering... *långt*

ja det är ju meningen att de ska slippa renovera på ett tag sen inte renovera efter hantverkarna*fniss'
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 220
Senast: Crossline
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 654
Senast: Saeta
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 184
Senast: Korven
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 184
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp