Min katt har rasat i vikt

Listi

Trådstartare
Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag har gett henne torrfoder som är köpt från en djuraffär och rekommenderad av smådjursveterinär. Men för ett par månader sedan bestämde vi oss för att testa ett nytt foder som tydligen ska vara bra för pälsen och göra så att katten hårar mindre. Fodret äter hon med normal aptit, men hon verkar bli mätt snabbare och vi behöver inte fylla på skålen lika ofta. Den där "hängmagen" från steriliseringen har försvunnit lite grann och hon verkar pigg, frisk, tvättar sig ofta, sover, dricker och äter normalt. Hon verkar ha lite mer energi än tidigare och pälsen är blank och fin. Med andra ord så tycker jag att katten verkar lite gladare än tidigare. Hon är mer social och inte licka rädd för "främlingar" som kommer in i vårt hem. Men trots detta så är hon väldigt smal och man kan känna ryggraden när man drar handen över ryggen, vilket man inte kunde göra tidigare. Hon har rasat en del i vikt sedan vi bytte foder. Jag är lite orolig att hon är för smal och har börjat ge henne blötfoder, det älskar hon och hon har också börjat äta mer utav torrfodret. Jag tar gärna emot tips på bra foder eller någon annan lösning för att få henne att må lika bra som hon verkar göra nu, men att gå upp ytterligare i vikt.
 
Det kanske helt enkelt är foderbytet som gjort att hon gått ner i vikt. Men kombon tappar i vikt, mer energi och socialare låter skjöldkörtel för mig.
Fortsätter katten att tappa vikt även om hon får mer/annat foder så hade jag tagit ett blodprov och kollat T4 och T3 så det inte är fel på ämnesomsättningen. (Har nämligen en katt som visade exakt samma symptom. Hon har problem med skjöldkörteln och står på Felimazol. Det har hon gjort i 6 år, så skjöldkörtelproblem är absolut ingen dödsdom. Det blir bara lite dyrare att ha katt.)

Hoppas dock att det bara är ett foderproblem och att någon annan har ett bra förslag på att göda upp en smal kisse.
 
Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag har gett henne torrfoder som är köpt från en djuraffär och rekommenderad av smådjursveterinär. Men för ett par månader sedan bestämde vi oss för att testa ett nytt foder som tydligen ska vara bra för pälsen och göra så att katten hårar mindre. Fodret äter hon med normal aptit, men hon verkar bli mätt snabbare och vi behöver inte fylla på skålen lika ofta. Den där "hängmagen" från steriliseringen har försvunnit lite grann och hon verkar pigg, frisk, tvättar sig ofta, sover, dricker och äter normalt. Hon verkar ha lite mer energi än tidigare och pälsen är blank och fin. Med andra ord så tycker jag att katten verkar lite gladare än tidigare. Hon är mer social och inte licka rädd för "främlingar" som kommer in i vårt hem. Men trots detta så är hon väldigt smal och man kan känna ryggraden när man drar handen över ryggen, vilket man inte kunde göra tidigare. Hon har rasat en del i vikt sedan vi bytte foder. Jag är lite orolig att hon är för smal och har börjat ge henne blötfoder, det älskar hon och hon har också börjat äta mer utav torrfodret. Jag tar gärna emot tips på bra foder eller någon annan lösning för att få henne att må lika bra som hon verkar göra nu, men att gå upp ytterligare i vikt.

Vilket foder fick hon innan och vad bytte ni till?
 
Men trots detta så är hon väldigt smal och man kan känna ryggraden när man drar handen över ryggen, vilket man inte kunde göra tidigare. Hon har rasat en del i vikt sedan vi bytte foder. Jag är lite orolig att hon är för smal och har börjat ge henne blötfoder, det älskar hon och hon har också börjat äta mer utav torrfodret. Jag tar gärna emot tips på bra foder eller någon annan lösning för att få henne att må lika bra som hon verkar göra nu, men att gå upp ytterligare i vikt.

Man ska kunna känna ryggrad och revben på en katt i normalt hull, men den ska inte kännas som ett spjälstaket. Har veterinär sagt att katten är i underhull?
 
Man ska kunna känna ryggrad och revben på en katt i normalt hull, men den ska inte kännas som ett spjälstaket. Har veterinär sagt att katten är i underhull?

Vi har inte tagit henne till veterinär eftersom vi ändå tyckt att hon verkar må bra och att allt verkar vara som det ska, förutom vikten. Tycker du att vi ska göra det? Kanske skulle vara bra att få ett utlåtande om hullet.
 
Det kanske helt enkelt är foderbytet som gjort att hon gått ner i vikt. Men kombon tappar i vikt, mer energi och socialare låter skjöldkörtel för mig.
Fortsätter katten att tappa vikt även om hon får mer/annat foder så hade jag tagit ett blodprov och kollat T4 och T3 så det inte är fel på ämnesomsättningen. (Har nämligen en katt som visade exakt samma symptom. Hon har problem med skjöldkörteln och står på Felimazol. Det har hon gjort i 6 år, så skjöldkörtelproblem är absolut ingen dödsdom. Det blir bara lite dyrare att ha katt.)

Hoppas dock att det bara är ett foderproblem och att någon annan har ett bra förslag på att göda upp en smal kisse.

Vi får se om hon går upp lite nu när vi har kompletterat med en del blötfoder, annars får vi ta henne till veterinär och ta proverna som du säger. :(
 
Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag har gett henne torrfoder som är köpt från en djuraffär och rekommenderad av smådjursveterinär. Men för ett par månader sedan bestämde vi oss för att testa ett nytt foder som tydligen ska vara bra för pälsen och göra så att katten hårar mindre. Fodret äter hon med normal aptit, men hon verkar bli mätt snabbare och vi behöver inte fylla på skålen lika ofta. Den där "hängmagen" från steriliseringen har försvunnit lite grann och hon verkar pigg, frisk, tvättar sig ofta, sover, dricker och äter normalt. Hon verkar ha lite mer energi än tidigare och pälsen är blank och fin. Med andra ord så tycker jag att katten verkar lite gladare än tidigare. Hon är mer social och inte licka rädd för "främlingar" som kommer in i vårt hem. Men trots detta så är hon väldigt smal och man kan känna ryggraden när man drar handen över ryggen, vilket man inte kunde göra tidigare. Hon har rasat en del i vikt sedan vi bytte foder. Jag är lite orolig att hon är för smal och har börjat ge henne blötfoder, det älskar hon och hon har också börjat äta mer utav torrfodret. Jag tar gärna emot tips på bra foder eller någon annan lösning för att få henne att må lika bra som hon verkar göra nu, men att gå upp ytterligare i vikt.

Förändringar i aptit, törst eller vikt utan uppenbar orsak är för mig anledning nog för att besöka veterinären. Sköldkörteln som andra redan nämnt kan vara en bov, njurarna en annan, tänderna en tredje. Katten är ett idiotiskt djur på så sätt att det är så sällan de verkar ha ont eller vara sjuka och ändå kan de stå på dödens rand, snudd på. Därför tar jag alltid det säkra före det osäkra. Hellre en veterinärkoll för mycket än en för lite.
 
Jag har två katter.
Den ene - den röde - är flegmatisk och fet. Ju mer han är ute desto tjockare. Det är tydligen musår i år...;) Hans päls är tjock och matt, med mycket underull

Den andre är smal, smidig och blank. Han är glad, lekfull och livlig. Däremot är han smal och smidig. Man känner ryggen och revbenen. Han har inte varit rund någon gång vad jag vet.

Jag har tolkat det som att det är två olika typer? En lättfödd lat och en normalfödd och livlig?
 
Visste ni att foder för steriliserade katter innehåller viktminskningsmedel? :eek:

Vi har bytt till ett proteinrikt foder som vi beställde från Zooplus.se och katten äter mycket mer av det. Hon har också gått upp lite i vikt. Aldrig mer foder för steriliserade katter! :mad:
 
Visste ni att foder för steriliserade katter innehåller viktminskningsmedel? :eek:

Vi har bytt till ett proteinrikt foder som vi beställde från Zooplus.se och katten äter mycket mer av det. Hon har också gått upp lite i vikt. Aldrig mer foder för steriliserade katter! :mad:

Kastrerade (det heter inte steriliserade) katter har en förmåga att gå upp i vikt, därför innehåller foder för sådana mindre fett och energi för att motverka detta. Framför allt då foder som innehåller mycket spannmål, eftersom det ofta är det som får dom att gå upp i vikt.
 
Visste ni att foder för steriliserade katter innehåller viktminskningsmedel? :eek:

Vi har bytt till ett proteinrikt foder som vi beställde från Zooplus.se och katten äter mycket mer av det. Hon har också gått upp lite i vikt. Aldrig mer foder för steriliserade katter! :mad:

Vadå för viktminskningsmedel?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
643
Senast: Hazel
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
587
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 626
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp