Min klippmaskin har kommit :D

the_connemara

Trådstartare
Åh, jag var bara tvungen, den ligger här på mitt skrivbord och jag vågar inte öppna den på kontoret, längtar tills i kväll!

Okej, lite vettigt ville jag faktiskt. Jag vet att man ska olja den ofta (var 10-15 min va?) under klippning. Men är det något mer man måste tänka på? Har bara haft en liten batteridriven maskin innan som var billig, denna vill jag vara rädd om.

Gärna mer specifika tips om modellen oxå om ni har, är en Moser Horseline Avalon. Visst går inte bladet att "ställa in" på något vis utan sitter fast i ett läge?

Sv: Min klippmaskin har kommit :D

Glöm inte rengöra ordentligt efter klippningarna. Nedmontering och tryckluft kör vi med. Sen använder vi nån helt annan maskin, ingen aning om vad den heter men det är ingen Moser Horseline Avalon iaf:p

Glöm inte rengöra ordentligt efter klippningarna. Nedmontering och tryckluft kör vi med. Sen använder vi nån helt annan maskin, ingen aning om vad den heter men det är ingen Moser Horseline Avalon iaf:p

Om man klipper lite varje vecka, hur ofta bör man plocka ner och rengöra helt då tro?

Förhoppningsvis är båda hästarna helt klara till jul sedan klipps ena hästen framåt februari/mars (återigen i intervaller veckovis) igen. Räcker det då med att plocka ner och rengöra vid jul och sedan efter klippnignen är klar i februari/mars?

Anledningen till att klippa lite varje vecka är för att ena hästen ska klippas första gången i sitt liv (20 år gammal ;)) och andra har varit fruktansvärt klipprädd så man får anpassa sig från gång till gång hur mycket som går att klippa. För lång tid är lika med katastrof :eek:

Jag rengör min efter varje gång. Oavsett hur ofta den används eller hur lite jag har klippt.
Det tar inte mer än 5 min. Tar av skären & borstar rent & torkar rent.
Jag kunde även klippa 18 hästar med mina förra skär ;)
Sen använder jag kylspray till min innan jag oljar den så slipper jag vänta så länge :)

du klickar dit skären o de har ett fast läge, vilket jag tycker är helt suveränt.

Jag oljar alltid innan jag börjar klippa, sen borstar jag o oljar kanske var femte minut.

Eftersom skären är fasta är det inte så mkt att plocka ner, jag klickar av skäret efter varje klippning, borstar av det o oljar, klart.
Har ju haft min i några år nu o den är i toppskick :)

ngn kylspray har jag inte kännt behov av, klipper bägge mina efter varandra o eftersom jag är sölig tar det två timmar o den blir inte det minsta varm under den tiden.

Senast ändrad:

+ Liiilly

Tack för infon!! Olja var femte minut noteras.

Vad har man kylspray till egentligen? Är det under tiden man klipper om den blir för varm eller?

Nu har jag inte samma maskin som dig men min blir varm väldigt fort så då sprayar jag på kylsprayen så slipper jag vänta en evigheter innan den är lagom kall så jag kan klippa igen.
Sen är min häst väldigt känslig & blir väldigt kinkig när den är varm, medans förra hästen inte regareade alls .

Lycka till =)

De brukar ofta börja leva om lite mer om klippmaskinen när den behöver oljas, sen blir den tyst när man oljar. De där märker man ganska lätt, för den klipper sämre när den behöver oljas :) Jag oljar rätt ofta, och har 6 skäruppsättningar så att de alltid går att lämna in på slipning och att skären inte blir varma när man klipper. Min mardröm är att hästarna ska bli tuggade på av skären, så de slipas i omgångar under hela vintern.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka