Min konstiga gamla dörr...

bettysmatte

Trådstartare
Jag har berättat om min konstiga gamla pardörr förr. Den som färgen bubblar på, och den som "läcker" någon mystisk vätska genom färgen. Nu när jag håller på med att ta bort färg med varmluftspistol har jag hittat orsaken. Under färgen finns knaggar på sina ställen, och knaggarna är fuktiga och luktar starkt av trä/kåda. Förhoppningsvis torkar de till, nu när dörren kommer att målas med en färg som tillåter att den andas på ett annat vis än vad plastfärgen gjorde. Dörren har tre lager färg. Mitt lager med linoljefärg, ett lager undertill som till nästan 100% är en gammal plastfärg (den "trillar av" i gummiaktiga flagor) och underst en vitgrå - förmodad - linoljefärg. Det är väldigt tidsödande och rätt jobbigt att ta bort färgen - den är TJOCK i speglarna - men det känns som att få en chans att nollställa och återställa :) !
 
Som @MidnightSoul skriver nedan. Före, under och efter 😍
Före-bild. Om man zoomar in kan man se de mystiska bruna fläckarna där dörren "läcker".
20230726_133645.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har berättat om min konstiga gamla pardörr förr. Den som färgen bubblar på, och den som "läcker" någon mystisk vätska genom färgen. Nu när jag håller på med att ta bort färg med varmluftspistol har jag hittat orsaken. Under färgen finns knaggar på sina ställen, och knaggarna är fuktiga och luktar starkt av trä/kåda. Förhoppningsvis torkar de till, nu när dörren kommer att målas med en färg som tillåter att den andas på ett annat vis än vad plastfärgen gjorde. Dörren har tre lager färg. Mitt lager med linoljefärg, ett lager undertill som till nästan 100% är en gammal plastfärg (den "trillar av" i gummiaktiga flagor) och underst en vitgrå - förmodad - linoljefärg. Det är väldigt tidsödande och rätt jobbigt att ta bort färgen - den är TJOCK i speglarna - men det känns som att få en chans att nollställa och återställa :) !
Om du har kvistar som fortfarande är kådiga/fuktiga ska du lägga schellack (eller modern kvistlack) på dem innan du målar. Annars kommer de blöda igenom ny linoljefärg också.

Ser ut som glipor i nederkant? Där kan du fylla med linoljekitt innan du målar.
 
Om du har kvistar som fortfarande är kådiga/fuktiga ska du lägga schellack (eller modern kvistlack) på dem innan du målar. Annars kommer de blöda igenom ny linoljefärg också.

Ser ut som glipor i nederkant? Där kan du fylla med linoljekitt innan du målar.
Japp, kvistlack har jag funderat på :) !

Jag har redan tätat några springor/glipor på insidan med linoljekitt, och det verkar funka bra :up:!
 
Jag är också nyfiken på hur man daterar en sådan här dörr? En gång lade jag upp den i en grupp på fb där man kan få hjälp med info kring antika och vintage-prylar. Då fick jag svaret att dörren skulle vara 1940/1950-tal. Snickaren som lagade den trodde att den var original till huset, dvs slutet av 1800-talet. Så vad stämmer egentligen :confused:???
 
Jag är också nyfiken på hur man daterar en sådan här dörr? En gång lade jag upp den i en grupp på fb där man kan få hjälp med info kring antika och vintage-prylar. Då fick jag svaret att dörren skulle vara 1940/1950-tal. Snickaren som lagade den trodde att den var original till huset, dvs slutet av 1800-talet. Så vad stämmer egentligen :confused:???

Jag tror inte att det är från 1800-talet. Gissar på första alternativet. Men den är fin!
 
Konstiga gamla dörren har fått ett lager färg på sig. Täckningsnivån känns inte helt lysande... :nailbiting:
Visa bifogad fil 126189
Som en första målning med linoljefärg, helt enkelt.
Du kan måla för tjockt men aldrig för tunt med en linoljefärg. Går alltid att göra fler lager om det skulle behövas...

Nu hade du dessutom en blandning av trärent och inte trärent i underlaget. Det strukturskillnaden kommer synas efter att kulören i sig blivit heltäckande.
Speciellt i första målningen kommer du dessutom att få en skillnad som beror av att det trärena suger olja på ett annat.

Blir säkert bra när du är klar!
 
Det är inte linoljefärg utan en färg som heter Tjäralin som rekommenderades åt mitt projekt av färgaffären. @Kakis och @MiaMia
Efter min förra erfarenhet av linoljefärg vågar jag inte måla en dörr med det någonsin igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp