Min konstiga gamla dörr...

Jag är också nyfiken på hur man daterar en sådan här dörr? En gång lade jag upp den i en grupp på fb där man kan få hjälp med info kring antika och vintage-prylar. Då fick jag svaret att dörren skulle vara 1940/1950-tal. Snickaren som lagade den trodde att den var original till huset, dvs slutet av 1800-talet. Så vad stämmer egentligen :confused:???
Det finns dels en teknikutveckling, dels mode i speglarna (utformning, antal, profilernas form osv.)

Inåtgående dubbeldörr har jag svårt att tro någon monterade på 50-talet. Möjligen under och direkt efter kriget som återbruk. Men skulle de haft behov av att byta dörr trots resursbrist just då på ett hus av din ålder?

Det jag tycker är lite förvirrande är att det är så stora glasrutor på en ytterdörr. Jag associerar den modellen mer som innerdörr till en sal/finrum.
Funderade faktiskt på det tidigare när jag såg dina bilder, om de var ursprungliga eller inte...
 
Det finns dels en teknikutveckling, dels mode i speglarna (utformning, antal, profilernas form osv.)

Inåtgående dubbeldörr har jag svårt att tro någon monterade på 50-talet. Möjligen under och direkt efter kriget som återbruk. Men skulle de haft behov av att byta dörr trots resursbrist just då på ett hus av din ålder?

Det jag tycker är lite förvirrande är att det är så stora glasrutor på en ytterdörr. Jag associerar den modellen mer som innerdörr till en sal/finrum.
Funderade faktiskt på det tidigare när jag såg dina bilder, om de var ursprungliga eller inte...
Intressant :) . Ja, just de stora glasrutorna är inte en jättefördel, enkelglasade som de är.... :nailbiting:
 
Intressant :) . Ja, just de stora glasrutorna är inte en jättefördel, enkelglasade som de är.... :nailbiting:
Våra originaldörrar ytterdörrar på landet påminner om dina. De är från 1900-talets början när huset byggdes och känns mer som innerdörrar. Nu har jag tvärr ingen bild på dom. Svärmor satte dit ett par till dörrar utanför för att få lite bättre isolering, så nu är ytteroriginaldörrarna innerdörrar och ytterdörrarna är ett par andra köpta på något byggnadsvårdscenter.
 
Våra originaldörrar ytterdörrar på landet påminner om dina. De är från 1900-talets början när huset byggdes och känns mer som innerdörrar. Nu har jag tvärr ingen bild på dom. Svärmor satte dit ett par till dörrar utanför för att få lite bättre isolering, så nu är ytteroriginaldörrarna innerdörrar och ytterdörrarna är ett par andra köpta på något byggnadsvårdscenter.
Kan vara rimligt. Listerna runt speglarna har bara en mjuk böj, istället för avancerade profiler. Det talar för mer 1900-tal än 1800-tal.

Har man en kallhall innanför så blir det inte lika avgörande hur bra ytterdörren är. Från början var det väl tom en stor anledning till att ha en farstu e.dyl, att det blir som dubbeldörrar/väderskydd.
 
Konstiga gamla dörren har fått strykning nummer två idag (bild kommer sedan)... Vädret är ju lite besvärligt. En långsamtorkande färg torkar vääääääääääääldigt långsamt just nu... :nailbiting: Det kommer att behövas ytterligare strykning.
 
Så här fin är dörren in till ett sommarcafé i närheten. Jag är lite sugen på att göra något liknande med min... :)
 

Bifogade filer

  • 20230416_140213.jpg
    20230416_140213.jpg
    410,9 KB · Visningar: 115
Blir super!
Blir du jättesur om man tipsar om lite spröjs på glasen och nytt handtag?
Inte det minsta sur... :) Nytt handtag har jag redan fått tips om och, ja, jag vet ju att det gamla inte är speciellt snyggt.... ;) Spröjs hade säkerligen också blivit jättefint. Är det något man kan fixa själv, eller behöver man ta hjälp av glasmästare/snickare?
 
Inte det minsta sur... :) Nytt handtag har jag redan fått tips om och, ja, jag vet ju att det gamla inte är speciellt snyggt.... ;) Spröjs hade säkerligen också blivit jättefint. Är det något man kan fixa själv,

Borde ju gå att köpa kan jag tycka, alternativt specialbeställa.
 
Borde ju gå att köpa kan jag tycka, alternativt specialbeställa.

Tänkte du utanpåliggande så kan man göra det själv med profilerade tunna lister som man sågar till i rätt dimension. Dock tveksamt om det passar på denna dörr? Det finns ju massvis av äldre pardörrar så känns lite som att gå över ån för vatten att modifiera om.
 
Tänkte du utanpåliggande så kan man göra det själv med profilerade tunna lister som man sågar till i rätt dimension. Dock tveksamt om det passar på denna dörr? Det finns ju massvis av äldre pardörrar så känns lite som att gå över ån för vatten att modifiera om.
Utanpåliggande måste det vara. Fönsterna är enkelglasade... :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp