Min lilla låtsasdamm

Lupin

Trådstartare
Jag är väldigt förtjust i vattenblänk i trädgården, men eftersom vi har små barn så vågar vi inte chansa på att skaffa damm än på ett tag. Har lovat att nöja mig med ett par fågelbad, men så kom jag på att jag kan ju göra en låtsasdamm! :idea: Sagt och gjort, i höstas grävde jag ur gräsmattan mitt i trädgården ungefär, inklusive en stor ful taggig buske, högavis med nässlor och vildvuxna höstgullris. Upptäckte till min glädje en tynande doftpion, som fick stå kvar.

För ett par år sedan planterade vi ett minisötkörsbärsträd (Van) i närheten av ensamma-gubben-grannen. Tittar man noga på bilden så ser man var trädet stod innan, för där står numera en nyligen inköpt svart vinbärsbuske (Öjebyn). Den syns något till vänster, ungefär vid mitten av körsbärsträdet. I alla fall så trivdes inte körsbäret, det växte inte nämvärt varken på höjden eller bredden. Kanske högst en decimeter på höjden, om ens det. När jag grävde upp det för drygt en vecka sedan och flyttade det så förstod jag varför. De jämrans myrorna hade gjort sig ett hem under trädet! Och jag har nog vattnat alldeles för lite dessutom. Så nu hoppas jag att körsbärsträdet ska trivas bättre på den nya platsen och växa till sig rejält.

Längst till höger i min låtsasdamm syns pionen förresten. Jag ska fota den igen om ett tag, när den blommar. Jag har täckt med täckbark och de tre blå keramiksfärerna symboliserar alltså själva dammvattnet. I dammen bor två lata grodor och en pratsam och bossig liten sköldpadda, även de i blått.

Jag behöver i alla fall inte oroa mig för att någon ska drunkna i min låtsasdamm. :D

20110249.jpg
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

Tack. Det är ju bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan hitta på och just den här idén tycker jag blev lyckad. :) Fast jag har hört att eget beröm luktar illa. :D
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

På Lantmanna köpte jag en liten fontän i fjol, ett plastkar som man gräver ner, fyller med vatten och ställer en pump i.
När man gjort det viker man över några lock och dekorerar med stenar så att karet inte syns.
Blir jättegulligt när man slår på pumpen.
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

Vilken söt liten träbro. Blev tvungen att gå ut och titta om den inte skulle kunna passa nånstans i trädgården, och såklart hittade jag ett ställe. Vill man så kan man:D.

Jag har ett tips på "låtsasbäck"; man sätter runda små stenar tätt, tätt i en slingrande "bäck". Runt och imellan dessa planterar man vattenväxter som: strandiris, funkia, små grästuvor osv. Så kan man ju ha den lilla bron över nånstans på passande ställe...
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

Vilken kul idé! Man skulle kunna låta låtsasbäcken rinna iväg från låtsasdammen och låta bron gå över den lite smalare bäcken, precis som du föreslog. Ska fundera lite. :laugh:
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

Faktum är att man visst kan ha en liten damm med något som förmodligen behövs ändå - galler ovanpå :P
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

Om man nöjer sig med en liten, liten fontän, hur pass billigt kan man komma undan då? Skulle vilja ha en, men vet inte om jag har råd med något såpass "onödigt"...
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

Om man nöjer sig med en liten, liten fontän, hur pass billigt kan man komma undan då? Skulle vilja ha en, men vet inte om jag har råd med något såpass "onödigt"...

Finns små fontänpumpar för kring 300:-. Sedan kan man ha själva fontänen tex i en stor blomkruka eller tex gräva ner en gammal parabolantenn i marken ( efter att ha tätat mitthålet med tex silicon).

Man kan lägga armeringsnät över så kan inga barn dratta i och drunkna.

Gå på bibblan och låna en bok om trädgårdsdammar. Det fins en 3-4 riktigt bra böcker som även har kapitel om hur man gör små dammar och barnsäkra dammar!

/KT
 
Sv: Min lilla låtsasdamm

Faktum är att man visst kan ha en liten damm med något som förmodligen behövs ändå - galler ovanpå :P

Det behöver ju inte vara nån djup damm... Jag vet de som har bara några cm djup på dammen/stort fågelbad med fontän till...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp