Bukefalos 28 år!

Min nya mac eller; jag fattar ingenting :-/

hjärter_dam

Trådstartare
Har iaf lyckats starta den och installera alla program jag behöver för stunden, men hur fasen för man över mappar från ett usb-minne till min dator? De ligger ju där på skrivbordet under en mapp som heter Untitled, men hur får jag över dem till exempelvis mappen "Bilder"? Bilderna kan jag iaf se om jag klickar på dem, men mappen med musik vill inte ens öppnas.

En fråga till, vilken sorts nätverkssladd behöver jag för att koppla upp mig på internet? Det ingick visst inte i datorköpet och jag är som ni säkert märker helt lost inom datorer. Jag vet inte vad det är för sorts anslutning, men det är i en studentlägenhet och bara "hål i väggen" så att säga :angel:

Snälla, förbarma er över en datoranalfabet !
 
Sv: Min nya mac eller; jag fattar ingenting :-/

Om du ser mappen med bilder på skrivbordet, öppna ett nytt Finder-fönster (Äpple + N med tangentbordet) och drag och släpp bildmappen i mappen Bilder. Inte svårare än så!

När det gäller internetuppkopplingen vet jag precis vilket sladd du behöver, men inte alls vad den heter. Det är en helt vanlig sådan där sladd... fråga i närmsta affär som säljer datorprylar, de vet.
 
Sv: Min nya mac eller; jag fattar ingenting :-/

En fråga till, vilken sorts nätverkssladd behöver jag för att koppla upp mig på internet? Det ingick visst inte i datorköpet och jag är som ni säkert märker helt lost inom datorer. Jag vet inte vad det är för sorts anslutning, men det är i en studentlägenhet och bara "hål i väggen" så att säga :angel:

Snälla, förbarma er över en datoranalfabet !

Troligen en helt vanlig nätverkssladd. CAT6-kabel med 2st RJ45-kontakter i båda ändar (8-polig). Rakt kopplad.

Det troliga är att du sen bara behöver ansluta sladden till hålet i väggen för att få funktion. För din egen säkerhet - se till att du åtminstone har någon typ av brandvägg installerad på din MAC. Nu kan inte jag MAC alls, men det är väl inte helt otroligt att de har en sådan inbyggd.

Man kan även skaffa en sk router med en slags FW i, för ett extra skydd. Vad en sån kan göra beror lite på vad man betalar och hur nödvändig en sådan är råder det delade meningar om om man bara har en dator att ansluta mot internet. En router brukar ha 4 LAN-portar, så vill man ansluta fler än en PC så är detta kanske nåt att tänka på.
 
Sv: Min nya mac eller; jag fattar ingenting :-/

behövs inget sånt på mac, inbyggt å safe som det är :)

bara tuta å kör.
 
Sv: Min nya mac eller; jag fattar ingenting :-/

Det har PC också inbyggt! ;)

Det som kan vara bra att ha är en hårdvarubaserad brandvägg eller en router med inbyggd NAT-brandvägg som tar emot skit innan det kommer till datorn.
 
Sv: Min nya mac eller; jag fattar ingenting :-/

behövs inget sånt på mac, inbyggt å safe som det är :)

bara tuta å kör.
Nja. Det finns visserligen en inbyggd brandvägg, men den behöver aktiveras. I alla fall var den avstängd när jag fick min iMac. TS: Äpplemenyn -> Systeminställningar -> Fildelning -> Brandvägg och klicka på Sätt På eller vad knappen nu heter. :)
 
Sv: Min nya mac eller; jag fattar ingenting :-/

mja, inte helt sant... allt är ju avstängt, å om du aktiverar en fildelning däremot så kan du även sätta på den brandväggen... aktiverar du ingen fildelning så har du ju inget "öppet"...
:)

vilken iMac har du? väldigt nöjd med den oavsett antar jag :D

de nya är rätt fräscha :love: fast tyvärr glossy-skärmar vilket jag halv-hatar...
jobbar i en apple-butik å fick in de igår (20")... 24" lär ju vara hur läckra som helst!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp