Bukefalos 28 år!

Min ponny slår bakut i hoppningen...

Selma

Trådstartare
Jag har ett D ponny sto på 9 år som innan gått rätt så höga klasser i dressyr med förra ägaren men inte mycket hoppade då förra ägaren var rädd för att hoppa. Sen köpte jag henne & jag som då är mer intresserad av hoppning tränar i hoppning och ska förhoppningsvis ut och tävla henne i sommar/vår MEN nu är de såhär att hon slår bakut väldigt mycket i just hoppningen, och de är inte sånna här små sparkar utan dom kan vara i princip rakt upp och ofta flera gånger på raken. Mellan hinder och sånt funkar de hur bra som helst men på "långsträckor", kurvor, när jag lägger på skänkel, tar tillbaks henne eller så. Vissa dagar funkar de helt ok men oftast är de ju väldigt svårt att hoppa när hon håller på.
Jobbar jag henne i form så funkar de alltid bra, inga sparkar alls men direkt hon får upp huvudet och man lixom ställer krav på henne så börjar hon och i hoppning är de som svårt att jobba henne mellan alla hinder osv då hon inte är den som automatisk jobbar i form. Riktigt besvärligt då jag kommer helt ur balans och ofta tappar fokus. Går inte att säga till henne med skänkel eller så för då slår hon bara mer och enligt förra ägaren så hade hon slutat med sånt här men min tränare har sett henne förrut och då höll hon också på såhär.

Jag tror/vet att min ponny alltid kommer hålla på såhär då hon alltid gjort de enligt min tränare så för mig gäller de att göra de bästa av de och försöka "komma runt" problemet, men hur? Har ni några tips? Eller någon som har en ponny/häst som håller på lika dant? Jag försöker bara fokusera och låtsas som ingenting men de känns som de blir svårt på tävling då man bara har en chans....
Hon har inte ont eller så.
Här är en bild när hon slår som högst, ibland kan de ju va små sparkar men oftast sånna här/lite mindre.
casslar_533c3a89e087c35653cf2029.png

:crazy::crazy::crazy::crazy:
 
Sv: Min ponny slår bakut i hoppningen...

Hur vet du det? Jag tycker tvärt om som att din ponny ganska tydligt talar om att det är något fel.


Hon har lixom alltid hållt på såhär och är kollad av veterinär senast förra året i Oktober/November. Snart ska vi även till en sadelprovare för att kolla att de inte är sadeln som klämer/ligger fel. Jag behöver inte veta om ni tycker att de ser ut som om min ponny har ont, mer om någon har samma problem eller vet vad man kan göra åt de. :)
 
Sv: Min ponny slår bakut i hoppningen...

Jag har haft samma problem med min när jag köpte henne.
Det berodde på väldigt spända/ömma muskler efter felanpassad sadel.

Tog ut massör som utförde massage/akupunktur och laserbehandling 1 ggn. efter det masserade jag själv varje dag i ca 4 veckor samt red barbacka/tömkörde tills min utprovade sadel kom 2-3 månader senare.

Min åsikt varesig du vill ha den inte är nog att din häst faktiskt har ont.
En häst som har ont är svår att jobba i en rätt/samlad form. Det kräver mycket mer av hästen än när den bara springer/rusar.
 
Sv: Min ponny slår bakut i hoppningen...

vet en häst som i perioder betedde sig som du beskriver att din ponny gör. Röntgen visade att det gjorde ont i bakbenen. Kolla upp, glada hästar sparkar inte så mycket att det blir svårt att rida, glada och arbetsvilliga hästar sparkar inte när man ber dem jobba/samla sig heller. Vet att det kan kännas som att "men min häst ÄR sån" MEN det är skönt att veta åtminstone att man inte sitter och ber om saker som gör fysiskt ont på hästen.

nu är ju det här faktiskt en erfarenhet av en häst som betedde sig liknande din + hur man löste problemet.
 
Sv: Min ponny slår bakut i hoppningen...

Att en häst springer och sparkar på det viset är ett tydligt tecken på att något irriterar henne.
Du måste lista ut vad som är fel och åtgärda det.
En häst som brallar för att det är kul gör det ofta runt och ibland en som kickar så pass mycket och irriterat som din är ett tecken på att något är fel.

Titta på bilden, öronen platt bakåt och ögonvitan syns, det är ingen överlycklig min det där.

Ont? Är inte varenda benbit röntgad och varenda muskel ultraljudad så finns det fortfarande en risk att det är något rent fysiskt fel. Det kan sitta på dom mest konstiga ställen. Det är mer än en gång som en hälta visar sig komma från helt motsatta sidan på hästen än där själva hältan sitter.

Obehag? Sitter sadeln dåligt? Bara lite kan störa en känslig häst.

Protesterar mot ryttarens hand? Är handen stadig och ger ett bra och mjukt stöd? En del kan protestera för att dom inte får bestämma tempo själv (ffa fuxmärrar ;) )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 460
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp