Min shitsudvärgpudel skäller när den är ensam c.a 2 år gammal

shitsu

Trådstartare
Hej!
Jag har en shitsu som aldrig varit ensam. Jag har alltid varit där eller någon annan.
Nu har hon börjat yla o skälla bara man lämnar henne ensam en halvtimme.
Hon har aldrig varit lämnad ensam innan det är först nu det har skett.

Hur ändrar jag på det? Hur tar jag bort att hon skäller och varje gång hon blir lämnad ensam?
 
Du får börja med att lämna henne bara korta stunder, och förlänga efterhand. Om hon skäller eller ylar så vänta till hon är tyst innan du går tillbaka in, så hon inte tror att sånt får dig tillbaka snabbare
 
Hur ändrar jag på det? Hur tar jag bort att hon skäller och varje gång hon blir lämnad ensam?
Genom att ändra hur hon känner kring det hela. Just nu känner hon sig mest troligt stressad och orolig. Du måste träna med henne i små, små steg så att hon känner sig trygg oavsett om du är med eller inte. Det tar tid. Du måste ha tålamod och vara uppmärksam på hur din hund mår.
 
Gå en riktigt lång promenad så hon blir trött. Ge henne ett tuggben. Gå ut och in många gånger tills hon slutar bry sig. Även om hon blir vild när du kommer in igen ska du bara hälsa vänligt men oengagerat. Sen är du borta allt längre stunder.
Men var supernoga med att hon alltid är trött, rastad, mätt och belåten när du tränar henne på att vara ensam, annars blir det bara kontraproduktivt.

Och lämna henne inte en halvtimme igen förrän hon är lugn med att du är borta ett kort tag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 575
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp