Bukefalos 28 år!

Mina "raspiga" händer

bravur68

Trådstartare
Skulle ta på mig ett par nylonstrumpbyxor (nya, snajsiga) häromdagen, mina torra valkar som jag har på händerna fastnade i strumpbyxan och en maska uppenbarades därefter :eek:

Detta är ett ryttarproblem (eller I-landsproblem :D) som jag aldrig blivit kvitt med några som helst handcremer eller handskar.

Har börjat med diskhanskar när jag putsar träns för det kommer smuts på mina fnasiga valkar som nästan blir omöjligt att skrubba bort annars.

Någon mer med dessa problem?
Någon med bra tips? :idea:
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Jag har samma problem som du vissa perioder under året, framförallt nu när det blir kallt ute.

Jag bruka peela och skrubba händerna tills det nästan gör ont sen lägga dem i olivolja så det bara dryper om dem och sen ett par tunna vantar över å så sover jag med det, skitäckligt I know men händerna blir fina iaf :)

Är händerna riktigt hämska brukar jag få göra det några dagar i sträck och sen någon gång i veckan eller två för att hålla de fina :)
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Den finare sidan på en fotfil brukar jag använda för att slipa bort torrt dött smutsigt :crazy: skinn. Sedan försöker jag smörja händerna så mycket som möjligt med handkräm...
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Har du testat att gno dem med kaffesump?

Det gör jag så fort någon varit här och druckit kaffe, dricker inte det själv. Oljan i kaffebönor är jättebra för huden och sumpen skrubbar gôtt.

Fungerar även att slänga i vasken och spola kokhett vatten efter för att undvika stopp, men det ska vara bryggsump då, kok är för finmalet. ( Detta tips fick jag av en rörmokare när jag hade problem med ett avlopp hemma)

Helt klart värt att testa bägge och. :bump:
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Mina händer är också hopplösa på vintern, det enda som håller dem mjuka och smidiga är att smörja in dem med en salva gjord på bivax och rapsolja. Gör den själv, tillsätter lavendeldroppar eller använder ringblomsolja ist f rapsolja ibland.

Och så smörja VARJE gång jag varit i vatten med händerna!!
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Känner så väl igen problemet med torra fnasiga händer. Att ta på strumpbyxor är en pina.

Jag smörjer så ofta jag kan, har tunna vantar på när jag smörjer träns o sadel, när jag handdiskar, putsa fönster m.m m.m.

Får oftast torrsprickor på händerna oxå. SÅÅ ont det gör! Tar en mjukgörande salva och sätter på plåster.
 
Sv: Mina "raspiga" händer

O ja, det där känner jag igen ;)

Mitt bästa tips är att använda handskar konsekvent, det sliter mindre på händerna och skyddar mot kylan som är och kommer nu. Jag brukar även ha plasthandskar hemma, du vet sådana man har på sjukhem, sjukhus och dylikt? Finns på apoteket! Smörjer händerna ordentligt, nästan så att allt inte går in i huden, och drar sedan på dem. Gärna över natten.

Jag har samma problem med fötterna också... :eek: Det går ju an så länge man har stallskorna på, men när man ska ligga en dag på stranden är det ju inte lika kul...
 
Sv: Mina "raspiga" händer

helosan är rent suverän på sådant, alldeles för underskattad
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Smörj mer, oftare och med fetare kräm.
Smörj in med riktigt fet kräm på kvällen när du går och lägger dig, och sätt på bomullsvantar som håller krämen kvar på plats.
Locobase är inte så tokig.
Finns också Locobase LPL som är extremt fet och verksam, men den är receptbelagd.
 
Sv: Mina "raspiga" händer

1234567891 (skitknepigt jag kom till "svara på detta" när jag tryckte svara efter att jag svarat på snabbsvaret)
 
Senast ändrad:
Sv: Mina "raspiga" händer

Har du vantar/handskar på dig konstant i stallet?

Det hjälper bättre än alla nattcremer... :)
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Smörj mer, oftare och med fetare kräm.
Smörj in med riktigt fet kräm på kvällen när du går och lägger dig, och sätt på bomullsvantar som håller krämen kvar på plats.
Locobase är inte så tokig.
Finns också Locobase LPL som är extremt fet och verksam, men den är receptbelagd.

Locobase Repair finns också, receptfritt. Funkar superbra på torra händer (jag fastnar också i saker o ting...)
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Rekommenderar Crabtree & Evelyns serie Garden therapy.
Först en underbar skrubbkräm och sedan handcrémen på det, underbart!!!
Har inte hittat något annat som slår det.
Handskar på, alltid förstås :)
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Ja, råkar vantarna ligga av så blir ju händerna riktigt fula :crazy:
Var finner man crémen Garden therapy? Kicks?
Egentligen ska jag väl inte gnälla, en vännina är hovslagare och hon kommer då bannemej inte i närheten utav ett par nylonstrumpor utan att ta på sig fingervantarna först :p
Jag är ju sjuksköterska också, händerna ska ju helst se ut som på en baby men så kommer jag med mina valkiga, torra labbar :angel:
Många tips nu, nu ska de praktiseras :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Mina "raspiga" händer

Har du testat att gno dem med kaffesump?

Det gör jag så fort någon varit här och druckit kaffe, dricker inte det själv. Oljan i kaffebönor är jättebra för huden och sumpen skrubbar gôtt.

Fungerar även att slänga i vasken och spola kokhett vatten efter för att undvika stopp, men det ska vara bryggsump då, kok är för finmalet. ( Detta tips fick jag av en rörmokare när jag hade problem med ett avlopp hemma)

Helt klart värt att testa bägge och. :bump:

Skulle man kanske testa :laugh:
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Ett gammalt husmorstips från någon gammal släkting. Strösocker och olivolja. Jag brukar ta ett matskedar socker sedan massa olivolja. Masserar in en bra stund jag brukar titta på nyheterna på tv. Sedan sköljer jag bort sockret och fortsätter massera och sedan på med bomullsvantar över natten. Det är kletigt men det är det värt när det fungerar så bra i alla fall på mej. Billigt är det också
 
Sv: Mina "raspiga" händer

Det tipset skulle jag precis skriva! :) Olja och socker, gno en stund, skölj av försiktigt och "klappa" torr (gnugga in bort oljan).

Eller riktigt fet kräm på händerna över natten med bomullsvantar över?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp