Mina ridkläder har brunnit upp

Maran

Trådstartare
så nu måste jag komplettera garderoben under hösten. Förslag på prisvärda kläder med god funktion och som ser hyfsade ut mottages tacksamt. Kyra, Pikeur etc är jättesnyggt, men går tyvärr fetbort av ekonomiska skäl nu. Kläder från märken i den prisklassen behöver ni alltså inte tipsa om. Vore kul om ni som har koll på utbudet vill tipsa om hur jag kan få ihop det som är kvar med det nya färgmässigt. Tyvärr var min tidigare så fylliga garderob, som innehöll allt från Börjes till Kyra, en salig blandning av färger, men allt passade ihop med minst ett annat plagg.;)

Shoppinglista:
- Varm, vindtät och vattentålig vinterjacka (ej dun) med sprund bak och som når nedanför rumpan.
- Termobyxor som inte skär sig mot vinterjackan
- Halvtjock jacka, typ figurskuren tunn täckjacka. T ex Mountainhorse hade sådana förut.
- Väst (ej dun)
- Fleecetröja som matchar västen
- Fleecetröja som passar en beige väst som är kvar
- Varma ridkängor, typ Groom från MH

Färgen på jackorna ska stämma någorlunda med minst 3 par av mina ridbyxor. För väst och fleece räcker det med att de passar till 2 par.

Jag har kvar:
- Ridbyxor i vinrött, marin, olivgrön resp. beige
- Mörkbeige väst, typ täckjackstyg
- Grå MH Easy Rider Steel
- Svarta shortchaps
- Grå hjälm
(och två vindjackor och tunna handskar)

Hästen är brunskimmel och har länd- och ridtäcken i mörkgrönt resp. blått. Dressyrsadel+träns är svart. Hoppsadel+träns är newmarket/brunt. Schabrak finns i brun, guldbeige, dimblå, mörkgrön, grå, ljus oliv, vinröd, klarblå, svart.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Kolla in Kjellbergs, de har ofta rätt bra kläder. Och MH fast de är snart i klass med Kyrapriser.

Fleecetröjor och liknande hade jag köpt på tex stadium, oftast betydligt bättre priser.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Har dina kläder brunnit upp?!? :crazy:
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Du menar väl Källquists...?
MH tycker jag är dyrt, och kvaliten är inte så bra. Equipage har mkt snyggt till hyfsade prisar. Jacson är billiga, bäst priser hittar du på Lillhästen.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

hihi jo självklart.

jacson är bra. lillhästen har massor av bra erbjudanden oftast.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Jag gillar inte alls kvaliteten på MH. Särskilt inte på skorna. Kan tipsa om märket Catago. Jag har aldrig ägt något därifrån själv, men de har snygga kläder i en betydligt lägre prisklass än Kyra och co.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Hur lång är du förresten. Jag har en i princip oanvänd vinterjacka som jag kan skänka bort - svart och grå.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Nu har du ju ett perfekt tillfälle att shoppa loss på Tradera! :idea: :love:

*kl föresten*
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Att ta en tur till Ullared vore kanske ett smart alternativ..

Vad har hänt med ridkläderna då?

/Fanny.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Börjes har ett par svarta thermobyxor som inte alls är dyra.
De exemplar jag har verkar hållbara iaf:D

Fleecetröjor kan du ju köpa på "vanlig" affär.

Annars har Börjes det mesta av det du vill ha.
Om man inte bryr sig om märke så tycker jag det är helt okej där.
Sen när man har råd så kan man ju köpa in lite märkeskläder istället.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Du menar väl Källquists...?
MH tycker jag är dyrt, och kvaliten är inte så bra. Equipage har mkt snyggt till hyfsade prisar. Jacson är billiga, bäst priser hittar du på Lillhästen.
Ja, MH är rätt dyrt, men jag gillar deras jackor och skor. Bland det brunna fanns flera MH-jackor, västar och fleecetröjor och 3 par skor därifrån. Det mesta utom skorna hade jag fyndat på rea genom åren. Det senaste var föregångaren till Classic (täckjackan), en modell som jag trivdes väldigt bra med. Som ny kostade den 600-700 kr, jag hittade en på rea i sommar för 50(!) kr. Den hann jag inte ens använda.:cry:

Tack för tipset om Equipage. Jag har inte haft något därifrån, men det är intressant att kolla på. Jacson finns också med bland alternativen.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Hur lång är du förresten. Jag har en i princip oanvänd vinterjacka som jag kan skänka bort - svart och grå.
Tack för erbjudandet! Jag är 173 cm lång och drar stl 42.

Bland det brunna fanns ett par manchesterbyxor från Catago, så det märket kan vara värt att kolla på. Jättesnygga, knappt använda och fyndade på rea.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Börjes har ett par svarta thermobyxor som inte alls är dyra.
De exemplar jag har verkar hållbara iaf:D

Fleecetröjor kan du ju köpa på "vanlig" affär.

Annars har Börjes det mesta av det du vill ha.
Om man inte bryr sig om märke så tycker jag det är helt okej där.
Sen när man har råd så kan man ju köpa in lite märkeskläder istället.
Jag hade termobyxor från Börjes och de var bra. De finns inte längre.

Fleecetröjor kostar ungefär detsamma oavsett affär. Det är märket som avgör. Jag hade flera fleecetröjor från Hööks och de var helt OK. Det blir kanske 1-2 st därifrån.

Jo, Börjes har ju det mesta. Var jag handlar får avgöras av hur mycket jag får ut från försäkringsbolaget i slutänden. Pengarna ska räcka till mer än ridkläder.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Att ta en tur till Ullared vore kanske ett smart alternativ..

Vad har hänt med ridkläderna då?

/Fanny.
Jo, jag har funderat på Ullared, men har svårt för jättevaruhus och megaköer. Får fundera på saken.;)

Det mesta av ridkläderna bodde i förrådet i flerfamiljshuset (bostadsrätt) ihop med en massa av mina andra saker också, bl a 6 st dubbhjul och diverse hästgrejor. Det brann i förrådet i måndags. Mitt och några till förråd är i princip totalförstörda. Anlagd brand eller olycka är oklart ännu.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Ja, jag har handlat därifrån ett par gånger och väntar på specialbeställda vojlockar nu.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Källquists har ju en del t.ex. många bra men billiga kläder från Roping.
Jacson har också mycket bra saker men som är billiga, nu till vintern finns t.ex. fodrade jodphursskor, ylletröjor m.m. Värt att kolla upp m.a.o.

Mountain Horse har ju en del men är tyvärr ganska dyra. De ska tydligen ha vissa skor som ska vara hyfsade men är ju relativt dyra, så kolla Jacson i stället. Kvalitén på byxorna gillar jag personligen inte alls, tycker de är urkassa! Så där tycker jag att t.ex. Ropins (från K-qvist) är bättre. Jackorna kan vara riktigt bra men är tyvärr ganska dyra..

Kan du specifiera mer om vad du behöver så är det lättare att ge mer tips om saker som man kan rekommendera :) . Kolla beg. annonser också, kan ju finnas en del fina kvalitétskläder som säljs relativt billigt.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Tack för tipsen! Tack till alla andra som har tipsat också.

Jag har surfat runt hos diverse webshopar samt hemsidor för Jacson, Källquists, Three Horses(?) som säljer Equipage och MH och hittat en hel del som verkar lovande.

Just nu har jag svårt att specifiera tydligare vad jag behöver, tyckte jag försökte vara ganska tydlig. Frågan är vilken färg jag ska satsa på på jackorna? Beige (opraktiskt), brun, grå, marin, svart?

Nu har jag ett ypperligt tillfälle att få en genomtänkt garderob.;) Den gamla var ganska rörig färgmässigt, men det nya behöver ju ändå passa hyfsat till det lilla som finns kvar.
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

Sorry :o jag skummade bara igenom ditt inlägg förut så jag såg bara lite halvt om halvt vad du hade kvar, inte själva shoppingslistan.

Och jag såg att jag uttryckte mig lite luddigt också, jag menar att det är MH´s jackor som är ganska dyra men att Jacson och Roping kan ha vettiga alternativ, men som är bra mycket billigare.

Lillhästen i Stav är billiga www.lillhastenistav.se har mailat en lång lista med Jacson produkter till dom där jag vill ha prisuppgifter på sådant som inte fanns med på sidan men som dom kan ta in.


Du kan ju också kolla in
www.jacson.se
www.kallquists.com
 
Sv: Mina ridkläder har brunnit upp

har du en pyroman hemma??
 

Liknande trådar

Utrustning Kan nån hjälpa mig lite...:angel: Ska köpa ett par nya ridbyxor och tänkte att jag för en gångs skull ska fundera ut vilken färg som...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Centaur
·
P
Utrustning Vad tyckte ni, ni som kollat in den? Tyckte det va ovanligt mkt nytt, både kläder o hästprylar. Västen s 5, snygg Fleecejackan s 7...
Svar
10
· Visningar
1 350
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp