Mindre klippmaskin/trimmer

Fibusen

Trådstartare
Tips på en mindre, prisvärd klippmaskin? Jag kommer enbart klippa ben med den,därav det känns för stort och klumpigt med vanliga maskinen. Hästen är en irish cob, dock ingen jättebehåring, men jag vill ha bort det som finns. Just nu klipper jag undan med sax och resultatet blir inte så himla snyggt när han är nyklippt, plus att det tar vääääldigt lång tid att gå igenom 4 ben med sax...
 
Vet inte hur Biltemas djurtrimmer fungerar på tjockare päls men fin klipper med en sådan på mina travhästar. Prisvärd!
 
Jag klipper min varmblodstravares ben med en hundtrimmer från biltema. Blir jämnt, den är inte så stor och är batteridriven. :)
 
Tänker du på att klippa hovskägg osv eller att klippa hela benen och att resten av kroppen klipps med annan maskin?

Jag trimmar hovskägg med biltemas hundtrimmer, använder då en distans. Väldigt smidigt!
Klippte hela hästen med den i vintras och det gör jag aldrig om. Den är usel verkligen, tuggar så fort pälsen blir tätare och klipper väldigt ojämnt och fult. Den klipper dessutom kortare än vanliga klippmaskiner så det kommer inte matcha om man klipper övriga kroppen med annan maskin.
 
Tänker du på att klippa hovskägg osv eller att klippa hela benen och att resten av kroppen klipps med annan maskin?

Jag trimmar hovskägg med biltemas hundtrimmer, använder då en distans. Väldigt smidigt!
Klippte hela hästen med den i vintras och det gör jag aldrig om. Den är usel verkligen, tuggar så fort pälsen blir tätare och klipper väldigt ojämnt och fult. Den klipper dessutom kortare än vanliga klippmaskiner så det kommer inte matcha om man klipper övriga kroppen med annan maskin.

Det är enbart hovskägg, från knä och ner till hoven. Jag vet inte om jag ska klippa han mer, men OM jag ska så blir det bara lite på hals/bog och då lånar jag en större klippare av en i stallet. Det är främst hovskägget jag vet att jag vill ha bort, den blir så jäkla tjockt och varmt åt honom och han får klåda. Klipper jag undan det så kliar han inte alls. Klippte i går med sax och det blir så hackigt och fult.

Som synes inte så jättemycket hovskägg, men tillräckligt! Jag kan absolut tänka mig att fortsätta klippa det värsta med sax, sen snygga till med maskin på det sista.
BBF022E3-4847-45AD-A6F3-2E5D91140D4C.jpeg
 
1F993BE6-68DC-4AAB-8889-18607F0B453B.jpeg

Klipper jag inte alls så lockar det sig över hovarna, och blir en tova bak. Antagligen för att han står och kliar sig en hel del då också.
 
Det är enbart hovskägg, från knä och ner till hoven. Jag vet inte om jag ska klippa han mer, men OM jag ska så blir det bara lite på hals/bog och då lånar jag en större klippare av en i stallet. Det är främst hovskägget jag vet att jag vill ha bort, den blir så jäkla tjockt och varmt åt honom och han får klåda. Klipper jag undan det så kliar han inte alls. Klippte i går med sax och det blir så hackigt och fult.

Som synes inte så jättemycket hovskägg, men tillräckligt! Jag kan absolut tänka mig att fortsätta klippa det värsta med sax, sen snygga till med maskin på det sista.
Visa bifogad fil 55682
Om målet är mer "trimma ner" än att raka/klippa så funkar definitivt biltemas lilla maskin. Det följer med distanser så man kan ställa hur kort man vill klippa.
På min häst blir det mycket snyggare än om jag klipper med sax, men min häst är ett normalbehårat halvblod så det är inga mängder..

1597315807221.png


Om du vill mer raka/klippa så vet jag inte om den fixar så mkt päls.. Kanske. Men den är billig (drygt 300 kr) så kanske värt att testa?
 
Om målet är mer "trimma ner" än att raka/klippa så funkar definitivt biltemas lilla maskin. Det följer med distanser så man kan ställa hur kort man vill klippa.
På min häst blir det mycket snyggare än om jag klipper med sax, men min häst är ett normalbehårat halvblod så det är inga mängder..

Visa bifogad fil 55684

Hade varit toppen om det gick att trimma ner utan att behöva ta allt! 🙏🏻 Då kan man följa längden på övriga pälsen också.

Ja, det blir ju inte snyggt med sax! Blir hackigt och fult. Kan ju inte bara klippa av rakt där pälsen växer ner över hoven heller, då ser det ju ut som en Gustav Wasa-lugg på alla fyra ben! 🙈🤣😂 Måste ju ta lite hela vägen upp liksom, vilket är svårt att få till med sax...
 
Hade varit toppen om det gick att trimma ner utan att behöva ta allt! 🙏🏻 Då kan man följa längden på övriga pälsen också.

Ja, det blir ju inte snyggt med sax! Blir hackigt och fult. Kan ju inte bara klippa av rakt där pälsen växer ner över hoven heller, då ser det ju ut som en Gustav Wasa-lugg på alla fyra ben! 🙈🤣😂 Måste ju ta lite hela vägen upp liksom, vilket är svårt att få till med sax...
Haha, jag förstår att det är svårt! Men trimmer med distans blir ju bra. Det blir likadant som när man använder maskin för att klippa håret på en kort frisyr :)
Kan inte garantera att den klarar pälsmängden men jag tror det. Den är ställbar i tre lägen och klipper absolut bäst på det kortaste (tuggar lättare på de andra inställningarna), sen sätter du på valfri distans beroende på hur kort du vill klippa.
 
Haha, jag förstår att det är svårt! Men trimmer med distans blir ju bra. Det blir likadant som när man använder maskin för att klippa håret på en kort frisyr :)
Kan inte garantera att den klarar pälsmängden men jag tror det. Den är ställbar i tre lägen och klipper absolut bäst på det kortaste (tuggar lättare på de andra inställningarna), sen sätter du på valfri distans beroende på hur kort du vill klippa.

Då testar jag en sån från biltema. Klipper jag oftare med en sån så kan jag hålla undan det mer, nu drar jag mig för det eftersom det tar en jäkla massa tid och blir fult endå. Igår stod jag mellan 17.30-19 nästan och klippte igenom alla fyra benen.:cautious: Med ett fult slutresultat. Då var det så långt så det nästan börjat tova ihop sig... Har jag en maskin så behöver jag inte vänta så länge.
 
Då testar jag en sån från biltema. Klipper jag oftare med en sån så kan jag hålla undan det mer, nu drar jag mig för det eftersom det tar en jäkla massa tid och blir fult endå. Igår stod jag mellan 17.30-19 nästan och klippte igenom alla fyra benen.:cautious: Med ett fult slutresultat. Då var det så långt så det nästan börjat tova ihop sig... Har jag en maskin så behöver jag inte vänta så länge.
Ja alltså jag tycker det här med att trimma hovskägg med maskin är helt underbart! Även om min har så lite så fattar jag inte varför jag hållt på med sax innan, med trimmern går det superfort och man slipper det här hackiga som saxen alltid ger.
 
Jag köpte en Wahl adore till att klippa min hästs ben med, den har ställbar klipplängd som ändras med en knapp. Klipper jämt och bra och det blir jättebra och fint resultat. Rekommenderar verkligen!
 
Jag har hundtrimmern från Biltema som visas högre upp bland inläggen. Har varit superbra och brukar klippa bara huvud/ben men klippte gammelponnyn ”filt” på ryggen som var ca 3cm långa tjocka hårstrån inför värmeböljan i juni och den funkade super där!
 
Jag tipsar om andis hundtrimmer. Köp en begagnad och de håller hur länge som helst. Min är 16 år och lika fin som när den var ny. Två gånger har jag skickat den på service.
Den skall användas på detaljer på hästen också.
Jag köpte den 2004 för 1500 kr och tyckte då att den var hiskeligt dyr.
Men jag har aldrig ångrat det. Otroligt fin maskin!
 
Andis AGC/AGR+/Powergroom, samma händiga tysta maskin med/utan kabel.

Använder den till hel/halvklippning (med paus eller skärbyte när skären blir varma) och allt annat småfriserande däremellan. Suveränt smidig och bra grepp i handen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 591
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 773
Senast: caballus
·
Utrustning Såg tips i en facebookgrupp om en hundtrimmer som ska fungera bra att klippa hästar med. Funderar om det faktiskt fungerar? Någon som...
2
Svar
24
· Visningar
5 634
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp