Mineraler i lösdrift

Calvaro

Trådstartare
Ni som har lösdrift och bara ger era hästar grovfoder, hur löser ni mineralfoderbiten rent praktist? Fri tillgång? Binder upp och ger en och en?

Sv: Mineraler i lösdrift

Kan ha en mineralsten men inte säkert att de använder den, brukar oftast ignonera den iallafall enl min uppfattning.

Finns mineralpellets som är smidigt att ge, hästarna brukar tycka om det också, man kan ge det som godis ca 1-2 dl om dagen brukar vara rätt mängd

Jar har bara två hästar dock på lösdrift. Har inte haft fri tillgång tidigare men skall prova med begränsad sådan i år då båda är lättfödda och matglada. Mineraler och annat får de i varsin spann på kvällen. Jag står kvar tills de ätit upp och det funkar bra. Med många hästar kan det kanske vara svårare, men har provat även då min ena gick med tre andra och alla fick sin egen spann under "övervakning";) Ingen uppbindning behövdes.

Under förutsättning att grovfodret täcker övriga mineraler och spårämnen, så använder jag saltsten som innehåller selen, till både lösdriften och till hästarna som står på box.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
5 007
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 148
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka