Mineraler / Vitaminer etc som ALDRIG finns i hö

95johsv

Trådstartare
Selen har jag fått lära mig aldrig finns i hö. Så om man ger sin häst bara hö och vatten, vad mer än selen vet man att hästen kommer att få brist på?

*nyfiken i en strut*

Sv: Mineraler / Vitaminer etc som ALDRIG finns i hö

Selen finns väl "aldrig" i svenskt hö pga det är så extremt låga selenhalter i vår svenska jord. Finns det så är det försvinnande lite.
Det enda jag kan komma på som inte finns så mkt i svenskt hö är jodd, men det finns i mineralfoder och vissa saltstenar, och om man ger salt "för människor" till hästen.
Kalcium, Magnesium och Fosfor finns ibland tillräckligt i höet, om inte så får man ju lägga till lämpligt mineralfoder.
Koppar, järn, zink, mangan och kobolt finns också tillräckligt i hö.

A-vitaminet i höet kan förstöras om höet ligger i starkt ljus eller torkas för mkt.
Inplastat grovfoder har väl också mindre A-vitamin har jag för mig.
B-vitamin tillverkar som bekant hästen själv.
Vitamin D finns mkt i hö som har varit i solen / torkat i solen (samtidigt som ju mkt solljus kan förstöa A-vitaminet..) Hästen bildar också själv D-vitamin av solljuset.
Vanligt hö innehåller väl ganska normalt E-vitamin, men inplastat foder har mindre E-vitamin om det är ensilerat.
K-vitamin bildas i grovtarmen på hästen.

Vanligtvis är det väl så att det enda man behöver tillsätta till en vuxen, ej dräktig eller hårt arbetande häst om höet har tillräckligt högt Mj och Smrp för hästens behov, är eventuellt mineraler Ca, P och Mg samt selen. Kanske A och E vitamin om man ger silage.
Så, färska morötter (betakaroten som hästen kan göra om till vit. A) och lite E-vitamin / selentillskott hade väl varit ganska bra.

Detta är vad jag kunde plocka fram ur mitt hjärnregister :D
Om jag har något fel eller missat nåt får någon annan rycka in..

Senast ändrad av en moderator:

Koppar kan ligga lågt i svenskt grovfoder.
Jodhalten är starkt beroende på närheten till havet.
PL

Okej :bow: Lägger på minnet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka