Sv: Mineraler / Vitaminer etc som ALDRIG finns i hö
Selen finns väl "aldrig" i svenskt hö pga det är så extremt låga selenhalter i vår svenska jord. Finns det så är det försvinnande lite.
Det enda jag kan komma på som inte finns så mkt i svenskt hö är jodd, men det finns i mineralfoder och vissa saltstenar, och om man ger salt "för människor" till hästen.
Kalcium, Magnesium och Fosfor finns ibland tillräckligt i höet, om inte så får man ju lägga till lämpligt mineralfoder.
Koppar, järn, zink, mangan och kobolt finns också tillräckligt i hö.
A-vitaminet i höet kan förstöras om höet ligger i starkt ljus eller torkas för mkt.
Inplastat grovfoder har väl också mindre A-vitamin har jag för mig.
B-vitamin tillverkar som bekant hästen själv.
Vitamin D finns mkt i hö som har varit i solen / torkat i solen (samtidigt som ju mkt solljus kan förstöa A-vitaminet..) Hästen bildar också själv D-vitamin av solljuset.
Vanligt hö innehåller väl ganska normalt E-vitamin, men inplastat foder har mindre E-vitamin om det är ensilerat.
K-vitamin bildas i grovtarmen på hästen.
Vanligtvis är det väl så att det enda man behöver tillsätta till en vuxen, ej dräktig eller hårt arbetande häst om höet har tillräckligt högt Mj och Smrp för hästens behov, är eventuellt mineraler Ca, P och Mg samt selen. Kanske A och E vitamin om man ger silage.
Så, färska morötter (betakaroten som hästen kan göra om till vit. A) och lite E-vitamin / selentillskott hade väl varit ganska bra.
Detta är vad jag kunde plocka fram ur mitt hjärnregister

Om jag har något fel eller missat nåt får någon annan rycka in..