Bukefalos 28 år!

lizzie

Trådstartare
Någon som har exempel på minidamm där man använt sig av murartunnor. Alltså de där svarta som man har som vattenkar till hästar.

/Lizzie
 
Vad hade du tänkt att ha i minidammen?
Vi har ingen damm men vi har en fontän som bygger på den principen. En tunna med lock, stenar och sedan fontänen.
488CEED1-9232-46A0-96E3-BD7F5A5D6E35.jpeg
 
Snyggt :love:

Jag har tänkt att ha minidammen nära uterummet och ha lite växter i - näckros bland annat - så ingen fontän är aktuell.

/Lizzie
Tack! Rabatten har fått en rostig kant runt sig och det ska ner mer växter sen vad det lider.

Men jag tänker att vill du ha växter så kanske en plastdamm som är gjord för att gräva ner kanske är ett annat alternativ än murarbalja? Då har du ju en kant du kan sätta vattenväxter i runt ”ytterkant” och djupet i mitten för näckrosor.
Mina föräldrar har en sån och den är väl i storlek som en stor murarbalja.
 
Tack! Rabatten har fått en rostig kant runt sig och det ska ner mer växter sen vad det lider.

Men jag tänker att vill du ha växter så kanske en plastdamm som är gjord för att gräva ner kanske är ett annat alternativ än murarbalja? Då har du ju en kant du kan sätta vattenväxter i runt ”ytterkant” och djupet i mitten för näckrosor.
Mina föräldrar har en sån och den är väl i storlek som en stor murarbalja.

Jag har vart inne på att köpa en plastdamm, men insett att det där med att gräva ner går bort. Vid en nedgrävd damm kommer våra vattentokiga schäfer :cautious: ligga i dammen hela tiden.

Fördelen med att inte gräva ner dammen är att jag också kan prova mig fram när det gäller placeringen av dammen :) .

Jag har kollat på ektunna med baxnade över priset :crazy:

/Lizzie
 
Jag har vart inne på att köpa en plastdamm, men insett att det där med att gräva ner går bort. Vid en nedgrävd damm kommer våra vattentokiga schäfer :cautious: ligga i dammen hela tiden.

Fördelen med att inte gräva ner dammen är att jag också kan prova mig fram när det gäller placeringen av dammen :) .

Jag har kollat på ektunna med baxnade över priset :crazy:

/Lizzie
Det funkar väl precis lika bra som en ektunna, den svarta plasten kan du dölja med växter antingen i rabatt eller kruka runt baljan. :) Det var ett inslag om exakt detta i förra veckans Gardeners world. Leta upp det på Youtube så ser du han byggde upp åt växterna och planterade runt om så att baljan smälte in i bakgrunden. Med stenar i och utanför baljan ser man också till att inga djur drunknar. Han hade också ett (naturvänligt?) medel i som motverkade algtillväxt.
 
Det funkar väl precis lika bra som en ektunna, den svarta plasten kan du dölja med växter antingen i rabatt eller kruka runt baljan. :) Det var ett inslag om exakt detta i förra veckans Gardeners world. Leta upp det på Youtube så ser du han byggde upp åt växterna och planterade runt om så att baljan smälte in i bakgrunden. Med stenar i och utanför baljan ser man också till att inga djur drunknar. Han hade också ett (naturvänligt?) medel i som motverkade algtillväxt.
Den stora frågan är om man kan få i grodor och paddor om den står högt upp och inte är nedgrävd? (Jag har en eller två paddor i trädgården som jag skulle vilja ge en liten bassäng om de gillar sådant.)
 
Den stora frågan är om man kan få i grodor och paddor om den står högt upp och inte är nedgrävd? (Jag har en eller två paddor i trädgården som jag skulle vilja ge en liten bassäng om de gillar sådant.)
Man kanske kan ställa den intill en större sten eller liknande och bygga upp med småsten eller tegelsten runt om? Nyttja vad man har för förutsättningar hemma. :) I tunnan lägger man också sten upp till kanten så de kan kravla sig ut, eller en liten bräda.
 
Det funkar väl precis lika bra som en ektunna, den svarta plasten kan du dölja med växter antingen i rabatt eller kruka runt baljan. :) Det var ett inslag om exakt detta i förra veckans Gardeners world. Leta upp det på Youtube så ser du han byggde upp åt växterna och planterade runt om så att baljan smälte in i bakgrunden. Med stenar i och utanför baljan ser man också till att inga djur drunknar. Han hade också ett (naturvänligt?) medel i som motverkade algtillväxt.

Tack för tipset! :)

Planen är att testa att ställa tunnan när akullen till min jordkällare. Då kan jag typ "bygga in" tunnan i den slänt som blir från jordkällaren. Jag har baksidan av jordkällaren några meter från vårt blivande uterum.

/Lizzie
 
How to make a barrel wildlife pond, med Joel Ashton på Youtube är kanske en bra video? :) En engelsman som har mycket bra om natur trädgården på sin kanal ^^
Den var jättetrevlig och det fanns en ännu lättare bredvid med någon kille som grävde ned en kaklåda och hade stenar för att klättra i och ur :D det låter som min nivå.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har gjort kombinationsrutor i ett excelark. Det är flera rader och jag vill kunna filtrera få innehållet i kombinationsrutan. Alltså...
Svar
3
· Visningar
318
Senast: Badger
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
395
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
663
Hästvård Har någon använt gastrocare till sin häst
Svar
0
· Visningar
169
Senast: linetta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp