Minimilön i Sverige?

sjoberga

Trådstartare
Nu kommer förmodligen Tyskland att lagstadga om minimilöner som finns lagar om i de flesta länder.

Sverige fortfarande inte.

Här kommer det att fortsätta vara helt lagligt att tvinga svaga parter på arbetsmarknaden att acceptera en timlön på 10 kr. Eller 5 kr. Eller 50 öre.

Varför inte bara ställa upp ett lagstadgat kriterium om att exempelvis 75 kr/h är den minsta lön man får ge en vuxen person?

Kan någon rada upp ett enda argument varför vi inte ska stifta en lag om minimilön som ett skyddsnät för arbetsmarknadens svagaste? Jag har läst men inte hittat ett enda argument som verkar rätt för de svagaste. Det kan verka rätt för fackliga förtroendevalda och det kan verka rätt för företagen som utnyttjar de här svaga grupperna.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Var anställer man för 10 kr/timmen? Är det typ bärplockare, byggjobbare från andra EU-länder och annan "billig arbetskraft" som har den timlönen?

Självklart ska det finnas minimilön lagstadgat. Det finns ju minimilön inom kollektivavtalen, så anledningen är väl att man ska tvinga folk gå med i facket.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Ja det tycker jag. Kan telefonförsäljar jobb där folk får jobba 2 provveckor helt gratis om personen inte lyckas sälja något avsluta sådana idiotiska ideer.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Var anställer man för 10 kr/timmen? Är det typ bärplockare, byggjobbare från andra EU-länder och annan "billig arbetskraft" som har den timlönen?

Självklart ska det finnas minimilön lagstadgat. Det finns ju minimilön inom kollektivavtalen, så anledningen är väl att man ska tvinga folk gå med i facket.

I restaurangbranschen anställer man utan avtalad lön och fuskar på. Sedan klarar man sig genom att man faktiskt registrerat den anställde och betalt ut 10 kr/h i lön. Ofta är det utlänningar, studenter eller andra svaga grupper som utnyttjas. Självklart utlovas en "riktig anställning" bara man visar framfötterna - kanske i minst 56 månader utan lön.....
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Bra idé :)

I Sverige är det ju så uttalat att det är arbetsmarknadens parter som gör upp om lönebildning, precis som Du säger.

Men för att få del av detta krävs antingen seriöst företag (oavsett avtal eller ej) eller medlemsskap i fackförening.

Självklart borde detta lagstiftas om. Vi har lagstiftning som reglerar arbetstiden, semesterrätten så varför inte minimilön?

För att riksdag och regering inte vill stöta sig med arbetsmarknadens parter?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

För att riksdag och regering inte vill stöta sig med arbetsmarknadens parter?

Det ÄR säkert det som ligger bakom. Men jag tycker man sviker de allra svagaste och förstår inte heller varför just lönen är så tabu att lagstifta om när det gäller en miniminivå. Då borde inte heller semester eller arbetstid behöva ingå i lagstiftningen.

För att inte riskera högre arbetslöshet, ska man enligt forskningen på området, lägga en lagstadgad minimilön väl under det som är fackens krav på minsta löner för sina medlemmar. Fast det är det jag menar, att minimilönen bara kan användas för att rensa bort de värsta övergreppen, det är inget bidrag till lösning på lönebildningen i stort.

Jag är fortfarande klart konfunderad över fackens motstånd. Och trots ivrig nyfikenhet har jag inte hittat några hållbara argument från deras håll, och nu verkar det också som att facken i Tyskland insett att de inte verkar finnas.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu kommer förmodligen Tyskland att lagstadga om minimilöner som finns lagar om i de flesta länder.

Sverige fortfarande inte.

Här kommer det att fortsätta vara helt lagligt att tvinga svaga parter på arbetsmarknaden att acceptera en timlön på 10 kr. Eller 5 kr. Eller 50 öre.

Varför inte bara ställa upp ett lagstadgat kriterium om att exempelvis 75 kr/h är den minsta lön man får ge en vuxen person?

Kan någon rada upp ett enda argument varför vi inte ska stifta en lag om minimilön som ett skyddsnät för arbetsmarknadens svagaste? Jag har läst men inte hittat ett enda argument som verkar rätt för de svagaste. Det kan verka rätt för fackliga förtroendevalda och det kan verka rätt för företagen som utnyttjar de här svaga grupperna.

Behövs inte. Det räcker med att arbetsgivarna ska följa kollektivavtal. Vi kan förstås lagstifta om att alla arbetsgivare i Sverige ska följa svenska avtal.

Men det är inte arbetsgivarna intresserade av...
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Bra idé :)

I Sverige är det ju så uttalat att det är arbetsmarknadens parter som gör upp om lönebildning, precis som Du säger.

Men för att få del av detta krävs antingen seriöst företag (oavsett avtal eller ej) eller medlemsskap i fackförening.

Självklart borde detta lagstiftas om. Vi har lagstiftning som reglerar arbetstiden, semesterrätten så varför inte minimilön?

För att riksdag och regering inte vill stöta sig med arbetsmarknadens parter?

Nej inte alls. Det krävs förstås att någon vill att minimilön ska utbetalas, så vida man inte tänker sig att det skulle falla för allmänt åtal. Eftersom en part, vanligen då arbetstagaren ska kräva något, så är det rimligare att kräva lön enligt avtal.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det ÄR säkert det som ligger bakom. Men jag tycker man sviker de allra svagaste och förstår inte heller varför just lönen är så tabu att lagstifta om när det gäller en miniminivå. Då borde inte heller semester eller arbetstid behöva ingå i lagstiftningen.

För att inte riskera högre arbetslöshet, ska man enligt forskningen på området, lägga en lagstadgad minimilön väl under det som är fackens krav på minsta löner för sina medlemmar. Fast det är det jag menar, att minimilönen bara kan användas för att rensa bort de värsta övergreppen, det är inget bidrag till lösning på lönebildningen i stort.

Jag är fortfarande klart konfunderad över fackens motstånd. Och trots ivrig nyfikenhet har jag inte hittat några hållbara argument från deras håll, och nu verkar det också som att facken i Tyskland insett att de inte verkar finnas.

Semester och arbetstid är lagstiftade, men går också att avtala bort. Brott om det ena eller andra faller inte under allmänt åtal, utan är normalt sett ett fall för arbetsmarknadens parter.

Krasst har inte arbetstagaren någon starkare ställning genom minimiön är avtal.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Behövs inte. Det räcker med att arbetsgivarna ska följa kollektivavtal. Vi kan förstås lagstifta om att alla arbetsgivare i Sverige ska följa svenska avtal.

Men det är inte arbetsgivarna intresserade av...

Och så var vi inlåsta i 20 år till med utnyttjande av värsta sorten. Tack, golit, för att du skyddar de fackanslutna men vägrar ställa upp för de allra svagaste grupperna. Synd att golit inte kommer att välja att inse att det är vad golit gör.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du kan inte avtala bort semesterlagen och arbetstidslagen.

Vad svarar Du "inte alls" på?

Sjöberga, det är litet märkligt att fackföreningarna inte jobbar för lagstadgad minimilön, möjligen skulle det kunna vara så att de då tappar medlemmar?
Vad jag vet så har ju alltid facken varit emot lönesänkningar till förmån för arbetstillfällen, då har man hellre låtit en industri gå åt skogen och medlemmarna ut i arbetslöshet, kanske beror det på att en minimilön uppfattas om en lönesänkning och då är inte facket intresserade.

Facket är ju heller inte intresserade av personer utanför deras egen fackförening, dvs medlemmarna, så detta måste nog göras utan fackföreningarnas medverkan. Vad jag kommer ihåg har de tyska fackföreningarna varit mer "marknadsanpassade" i sitt sätt att tänka när det gäller lönebildningen (dvs hellre lönesänkningar, fyra-dagarsveckor etc för att behålla jobben) än vad de svenska är.

Företagen borde ju vilja driva denna frågan, men får antagligen problem med existerande fack om de gör det.

Så vem står som Du säger på de utsattas sida? Ingen vad jag förstår! Det är fritt fram för den som har samvete till att betala underlöner till dem som inget har osv.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och Du tror att den typen av företag eller vad vi skall kalla dem för anställer någon som kräver lön enligt avtal?

Tanken är ju att göra arbetsgivaren ansvarig att en rimlig lönenivå hålls och att människor som faktiskt inte har någon röst utnyttjas av oseriös person, vill inte ens kalla en sådan person företagare.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Om vi lagstiftar om minimi lön......
Var skulle då en enda arbetgivare vilja betala en krona mer???
vänd på ert tänkande och tänk ur arbetsgivarens vinkel istället... "om staten säger att minsta lön jag måste utbetala för min normal utbildade personal (förstå max gymnasie kompetens) är 75 kr/tim varför i hela fridens dagar ska jag då ge mina anstälda 100 kr/tim... Har kan sparas pengar och öka vinsten...:devil:

Och sen en till liten fråga: Varför ska vi som fakligt anslutna värna om folk som nekar att vara med? Enade vi stå..........................
Och att arbetsivaren inte tillåter det, BYT ARBETSGIVARE!
Den är en männsklig rättighet att vara med i en fackförening. (FN´s deklaration om männskliga rättigehter 23 artikeln i fjärde underavdelningen)
 
Sv: Minimilön i Sverige?

I restaurangbranschen anställer man utan avtalad lön och fuskar på. Sedan klarar man sig genom att man faktiskt registrerat den anställde och betalt ut 10 kr/h i lön. Ofta är det utlänningar, studenter eller andra svaga grupper som utnyttjas. Självklart utlovas en "riktig anställning" bara man visar framfötterna - kanske i minst 56 månader utan lön.....

Den sidan av restaurangbranschen kanske också finns, men ingen av mina vänner som jobbat mycket i branschen, och började som unga, har varit med om nåt sånt. Ja, många är anställda med en lön, enligt pappret, på ganska få kronor i timmen. Men det handlar inte om att utnyttja och ge en låg lön, utan att ha nåt på pappret om de skulle bli kollade, då resten av lönerna betalas ut svart. Restaurangbranschen har ju fruktansvärt mycket svartjobbare, utan att det nödvändigtvis innebär skitlöner.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Den sidan av restaurangbranschen kanske också finns, men ingen av mina vänner som jobbat mycket i branschen, och började som unga, har varit med om nåt sånt. Ja, många är anställda med en lön, enligt pappret, på ganska få kronor i timmen. Men det handlar inte om att utnyttja och ge en låg lön, utan att ha nåt på pappret om de skulle bli kollade, då resten av lönerna betalas ut svart. Restaurangbranschen har ju fruktansvärt mycket svartjobbare, utan att det nödvändigtvis innebär skitlöner.


Det kanske har att göra med dig och dina vänners bakgrund att göra? Den grupp som Sjoberga tänker på är troligtvis relativt nyanlända invandrare och i den gruppen så vet jag själv om att det finns personer som tjänar runt 150 kr per dag i branschen. De kanske vistas i landet illegalt eller inte har något arbetstillstånd och i det läget går den gruppen att utnyttja utan större risk för att arbetarna ska vända sig till facket/myndigheterna.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det kanske har att göra med dig och dina vänners bakgrund att göra? Den grupp som Sjoberga tänker på är troligtvis relativt nyanlända invandrare och i den gruppen så vet jag själv om att det finns personer som tjänar runt 150 kr per dag i branschen. De kanske vistas i landet illegalt eller inte har något arbetstillstånd och i det läget går den gruppen att utnyttja utan större risk för att arbetarna ska vända sig till facket/myndigheterna.

Fast då handlar det väl om svartjobb oavsett, om det är folk utan arbetstillstånd, och då hjälper ju knappast en minimilön mot det problemet.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Om vi lagstiftar om minimi lön......
Var skulle då en enda arbetgivare vilja betala en krona mer???
vänd på ert tänkande och tänk ur arbetsgivarens vinkel istället... "om staten säger att minsta lön jag måste utbetala för min normal utbildade personal (förstå max gymnasie kompetens) är 75 kr/tim varför i hela fridens dagar ska jag då ge mina anstälda 100 kr/tim... Har kan sparas pengar och öka vinsten...:devil:

Och sen en till liten fråga: Varför ska vi som fakligt anslutna värna om folk som nekar att vara med? Enade vi stå..........................
Och att arbetsivaren inte tillåter det, BYT ARBETSGIVARE!
Den är en männsklig rättighet att vara med i en fackförening. (FN´s deklaration om männskliga rättigehter 23 artikeln i fjärde underavdelningen)

Nej såklart att inte facket skall behöva ställa upp för de som inte är fackligt anslutna. Regering och riksdag däremot kan mycket väl göra det.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Fast då handlar det väl om svartjobb oavsett, om det är folk utan arbetstillstånd, och då hjälper ju knappast en minimilön mot det problemet.

Nej, fast det förekommer också att de med arbetstillstånd på papperet tjänar 150 kr/dag. Och det är ju fullt lagligt. Ofta komletteras det med en okänd summa svart betalning. När SKV kommer på besök så finns personalen i personalliggaren och har fått lön utbetald med 10-20 kr/h. Helt lagligt. Finns inget att anmärka på.

Därför behövs lagstadgad minimilön.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och sen en till liten fråga: Varför ska vi som fakligt anslutna värna om folk som nekar att vara med? Enade vi stå..........................
Och att arbetsivaren inte tillåter det, BYT ARBETSGIVARE!
Den är en männsklig rättighet att vara med i en fackförening. (FN´s deklaration om männskliga rättigehter 23 artikeln i fjärde underavdelningen)

Motfråga: Varför ska facket aktivt motarbeta de allra, allra svagaste i samhället som utnyttjas av dessa arbetsgivare? Var inte fackets grundpelare solidaritet - eller har det bytts mot egoism i den egna gruppen?

Jag tycker din inställning redovisar ganska tydligt varför det står så still och ingen jävel vill hjälpa de allra svagaste. Det är dags att ändra på det.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej såklart att inte facket skall behöva ställa upp för de som inte är fackligt anslutna. Regering och riksdag däremot kan mycket väl göra det.

Tack. Det enda som krävs är att facket inte aktivt motarbetar det och hotar med att överenskommelsen om att arbetsmarknadens parter ska sköta lönebildningen upplöses om det stiftas lag om minimilön.

Om facket inte vill ställa upp för de allra svagaste (icke-medlemmar och därför rimligt) - är det ju pissigt att inte låta någon annan göra det. Det är som att inte ge bistånd till palestinierna och också aktivt stoppa andra som vill ge bistånd för överlevnad, för att det eventuellt, kanske, litegrann har negativ effekt på fackens utveckling. Kass människosyn och verkligen inget som har med solidaritet att göra.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp