Minipc som huvuddator

escodobe

Trådstartare
Med 10 tums skärm, När man pluggar, surfar och tittar på tv. Går det?

Jag har tillgång till större dator men det är i såfall den jag kommer sitta på 80-90% av min datortid?

Sv: Minipc som huvuddator

jag skulle inte göra det.

tänk på att tangentbordet är mindre och det blir oergonomiskt. + att du kommer sitta och kisa mot skärmen.

en 13" passar nog bättre!
Om du är ute efter en lätt dator, kolla in MacBook Air... den kostar ju dock en del. Alt 2. MacBook Pro 13". Mycket bra batteritid, 2.04kg.

10" tycker jag känns i minsta laget, och särskilt om man sitter och jobbar med text - det blir väldigt pyttigt. Dessutom är det också den aspekten som Messy tar upp - tangentbordet på mini-PC är väldigt litet.

Jag har nu en 13" widescreen på min laptop och den är helt OK att jobba med, men när jag sitter länge med text så föredrar jag att sitta vid min stationära på jobbet som har 20". Min förra laptop var en 12" och den tyckte jag var i minsta laget. Mina ögon blev väldigt spända, vilket slutade med att jag tvingades skaffa ett par läsglasögon och ett par specialglasögon för att kunna jobba utan att få huvudvärk.

Mitt svar är alltså, nej. Det finns dessutom många laptops i ett behändigt format som har en mer normalstor skärm som endast kostar någon eller ett par tusenlappar mer än en mini-PC.

går gör det men jag jag hade inte gjort..jg har en minipc som jag använder i skolan med ca 9" skärm..det är inga probem med att sitta 2 timmar vid den och skriva men ska jag sitta längre än så föredrar jag min skrothög med 15,4" skärm

10 tycker jag känns lite smått. Det är en ganska liten skärm om du kommer att sitta framför datorn några längre tider. Jag har en 13'' och det fungerar. Men jag skulle inte vilja ha mindre.

Nej. Du kommer att bli galen.

Vi har en sån liten som leksak (sambon kunde inte motstå att köpa) och jag kan sitta vid den i max 10 min sen är jag redo att slänga den i väggen. Skärmen är pytteliten så man måste scrolla-scrolla-scrolla för att kunna se hela sidorna, alternativet är att sitta och kisa med nosen mot skärmen för att se de små bokstäverna.

Tangentbordet är pyttelitet och man får spänningar i axlar/nacke rätt så snabbt av att sitta med händern så tätt ihop och försöka skriva.

Som en kul grej - ja kanske. Som en seriös pryl att plugga på - inte en chans...

Satsa hellre på en laptop med lite större skärm, finns modeller idag som inte väger mer än 2-3kg.

konstigt att så många dissar de små!

Jag har en 8,9" och den är helt OK. Visst får man skrolla lite mer men utvidgar man webläsaren (F11) och har rätt inställningar på skärmen funkar det. Jag spelar även spel på min.

Hade jag däremot tänkt att enbart ha EN dator hade jag inte köpt en med mindre skärm än 12".

Den är ju inte som en stationär dator men den är suverän att ha med sig och det är ju därför man köper en bärbar minipc, eller hur.

Många av problemen som upplevs är i mina ögon handhavandefel, alltså att man faktiskt inte tar sig tid att lära sig hur funktioner ska ställas in.

En bärbar som väger 2-3 kg (vilket min 4 år gamla 15,4" gör (2,5 kg)) är inte bärbar utan släpbar, även i rygga. Speciellt om man ska ha annat än bara datorn med sig.

Det är väl inte så konstigt att smaken är indiviuellt. Ingen av oss vet ju egentligen hur TS skulle trivas med en minipc.

Det är väl inte så konstigt att smaken är indiviuellt. Ingen av oss vet ju egentligen hur TS skulle trivas med en minipc.

Självklart är det individuellt. Själv skulle jag kunna tänka mig en 11.6" minilaptop om den bara har processor nog att den orkar med det som den ordinarie datorn fixar. Tyvärr blir de i så fall ganska dyra.

Annars kan man ju ha en 10" som surfdator och anteckningsblock/kalender on the go. Om man har sisådär 3000 kronor över.

Hmm... den ultimata datorn till billigt pris finns nog inte. ;)

Självklart är det individuellt. Själv skulle jag kunna tänka mig en 11.6" minilaptop om den bara har processor nog att den orkar med det som den ordinarie datorn fixar. Tyvärr blir de i så fall ganska dyra.

Annars kan man ju ha en 10" som surfdator och anteckningsblock/kalender on the go. Om man har sisådär 3000 kronor över.

Hmm... den ultimata datorn till billigt pris finns nog inte. ;)

Köpte faktiskt en 11.6 för 4000. Den har ungefär samma prestanda som mina två andra datorer, en laptop och en stationär - om man slog ihop dem;).
Fick lämna tillbaka den idag och få den utbytt, den lät som en skördetröska... Men det var inga problem alls. Killen satte på den, lyssnade och kom med en ny:D.

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
185
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Härom dagen fick jag nedanstående meddelande på min dator. Det går inte att klicka på knapparna och jag kommer inte in i datorn. När...
Svar
11
· Visningar
469
Senast: Görel
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
419
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V