Bukefalos 28 år!

Minsta mått på rasthage?

Martina_m

Trådstartare
Jag har letat vad minsta mått för en rasthage är, för en häst. Men det enda jag hittar är att hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter.
Men hur stor anser ni att rasthagen måste vara då (antal meter)? Eller är det någon som vet rekommendationer?
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Beror ju helt på storlek på häst. En shettis kan röra sig fritt på betydligt mindre yta än en stor shire.
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Det finns ju ingen regel här, däremot en rekommendation på 10 x 30 m alltså minst 300 kvm för ett normalt halvblod.
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Jag tänkte precis säga att jag nog inte hade accepterat mindre än 20*60, d v s en lång paddock.
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Som Boj skriver så finns det en yta på minst 10 x 30 meter angett som minimimått för att en häst av halvblodstyp ska kunna röra sig fritt i naturliga gångarter. Meningen är att hästen åtminstone ska kunna ta 3-4 galoppsprång rakt fram innan den måste svänga. För varje ytterligare häst i hagen så får man lägga till 5 meter på bredden, detta för att öka kortsidans längd och därmed minska risken att en häst blir trängd när de vänder.
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Jag har något svagt minne av att det varit fall uppe med betydligt mindre hagar, men där i dessa fallen de tävlande hästarna ridits i samtliga gångarter varje dag och detta har myndigheterna accepterat. Sen kanske det inte är att rekommendera, men de gör nog en bedömning från fall till fall
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Har du något referensnummer till någon dom?
Vad jag vet har ingen domstol godtagit mindre yta för en normalstor halvblodshäst än den som rekommenderas av JV. Det är just för att hästen dagligen ska få möjlighet att röra sig fritt i naturliga gångarter, dvs oavsett om hästen även rids, körs, går i skrittmaskin e d
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Nä, jag kommer inte ens ihåg när det var. Det skulle tillockmed kunna ha varit innan nya lagen, men jag är väldigt osäker. Dessutom vid närmare eftertanke låter det ganska osannolikt precis som du säger
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Men himmel vad kort.
Inte ens mina Islänningar hinner få upp full fart på 30m.
För att inte tala om kallblodstravaren.
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Jag har något svagt minne av att det varit fall uppe med betydligt mindre hagar, men där i dessa fallen de tävlande hästarna ridits i samtliga gångarter varje dag och detta har myndigheterna accepterat. Sen kanske det inte är att rekommendera, men de gör nog en bedömning från fall till fall

Däremot har jag sett att avsteg från att minsta tid i hagen under dagen (2h i Sthlm iaf) kan minskas om hästarna rör på sig mycket annars.
 
Sv: Minsta mått på rasthage?

Tycker att en stl som en paddock hade fungerat.
Men på alla travbanor jag har varit på (nästan) så har hagarna varit pytte små, nästan som sjukhagar :S ca 10x10m kanske :o hästarna kan knappast galoppera i en sådan. Vissa har till och med ca 5x10 m. Och ingen verkar reagera på det... Här på travbanan där jag bor iaf. Finns en annan travbana här också som har MYCKET större (bra storlekar)

Även en ridskola jag har gått på hade små hagar till privathästarna (de gick en och en). Ca 15x20 kanske...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Luff
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 391
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 089
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp