Missfärgad gammal brun sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 444
K

Kockan

Kan man göra något åt den?
Det är en gammal brun Stübben som blivit missfärgad/flammig. I övrigt är den fin i läder och stoppning. Går det smörja med något som kanske bättrar på färgen lite, eller något?
Någon som har något bra tips?

Sv: Missfärgad gammal brun sadel...

INGEN som vet om det går att färga/snygga till på något vis?

Olja brukar mörka ner den bruna läderfärgen, så kanske det går?

Har aldrig använt Ekols svarta. Hur funkar den? Jag fattar ju att man inte ska ha den på en FIN brun sadel då man vill bevara dess färg, men man kanske törs på denna för att få mest effekt? Eller tror du man ska ta den ofärgade. Kan ju testa den ofärgade först, kanske... Gud vad jag svamlar! Nyvaken.....

INGEN som vet om det går att färga/snygga till på något vis?

Finns något som heter Kiwi läderfärg. Jag vet att det finns svart. Men kolla hos skomakare, det kanske finns brun också.

Jag använder den svarta till min sadel. Funkar ganska bra.

Brun skokräm då? Men det kanske färgar av sig?

använd ofärgad, tror inte det blir lyckat med den svarta.

sen finns det ju narvsvärta i olika färger. :idea:

Ja just det!:idea: Man kan ju kanske ta en nyans som är bara något mörkare för att "jämna ut" det flammiga.
Ska nog prova med enbart ofärgad olja först och se hur det blir.
Det dumma med Ekols är ju att den innehåller mineralolja och det står ju i en av de första nålade trådarna, att det inte är bra för lädret...

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Fritid Idag blev jag med husvagn! En gammal Kabe från 1981, som förvaltats väl och är i gott originalskick. Så det är ytskikt mm som ska... 2 3
Svar
41
· Visningar
1 529
Senast: vilde
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur