Husvagnsrenovering

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Brie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 5 227

Bukefalos 30 år!

Välbehållet absolut men mer nött än man ser på bilden. Så klädseln på dynorna är ett av numera få projekt som kvarstår 😁 Jag såg framför mig många timmars renoveringspyssel, men det bara minskar och minskar… :cautious:

Angenämt problem ändå, att ha fått en så fin vagn för nästan inga pengar alls! Tror absolut inte man får samma kvalitet idag, varken på tyg, fanér eller annat. Har såklart hjälpt att den förvarats inomhus när det inte varit säsong, och inte blivit utsatt för fukt :)

Gällande exteriören är jag kluven… den har fått sig en utvändig tvätt och ja… den är ju så fräsch! Rött ÄR INTE min färg, men det känns typ taskigt att måla över…

Visa bifogad fil 167778

Måste fundera lite 🤔
Viktigaste "renoveringen" är nog att se över lister och annat så att det inte finns läckage, kan vara värt särskilt när den är i så fint skick, hade själv en kort period en Kabe briljant fast några år nyare och tyckte den var trevlig inte minst för att den rullade väldigt lätt efter bilen, märktes knappt trots liten Opel Astra med svag motor.

Alla soffdynor har nytt tyg (förutom två armstöd, men dem vet jag inte om jag ska klä om eftersom jag tänker att den soffan får vara utbäddad) och väntar på att få knappar.

Helgen har gått till att tapetsera, det blir precis som jag ville ha det 👌 men jösses — mönsterpassningen är inte nådig 🥵 har beställt en till rulle, och roar mig nu med att pussla ihop spillbitar för diverse små skrymslen.

En liten glimt av work in progress!

IMG_9653.webp

Alla soffdynor har nytt tyg (förutom två armstöd, men dem vet jag inte om jag ska klä om eftersom jag tänker att den soffan får vara utbäddad) och väntar på att få knappar.

Helgen har gått till att tapetsera, det blir precis som jag ville ha det 👌 men jösses — mönsterpassningen är inte nådig 🥵 har beställt en till rulle, och roar mig nu med att pussla ihop spillbitar för diverse små skrymslen.

En liten glimt av work in progress!

Visa bifogad fil 168149
Det där kommer bli jättemysigt och fint :)

Här syns så stor skillnad det gör med väggarna vitmålade, och skåpdörrar och lådor kvar i originalfärg.
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/kabe_smaragd_gl_510_84/1402011626

Lite tvärt om strategin jag landade i 😁 shit så stor den verkar btw — men det är väl ”storebrorsmodellen” i generationen.

*kl*
Igår blev jag äntligen klar med sista dynorna party 🥳 syr på nytt draperi och klurar på hur jag ska göra med gardinerna 🤔 Egentligen skulle jag nog inte vilja ha några, men inser att det kan vara bra av flera skäl.

Har köpt ett semitransparent gardintyg. Idéer?

IMG_9680.webp

I veckan har vi provsovit en natt i vagnen! Dynorna är förvånansvärt fasta och sköna, men köpte ändå en bäddmadrass och klippte till den (bäddlängd 190 cm) för lite extra dämpning. Har kvar att sy gardinerna och att dekorplasta bord + bakom bänken, men den är klart övernattningsbar :)

IMG_9939.webp

Hur går det för er @Blyger, hittat någon vagn? Och @attheedge — fått hem eran? :)
Ja! Hämtade hem den i förra veckan, enkel väg 85 mil 🙈 hade ärende i tjänsten typ halvvägs så det kändes ändå helt ok. Sovit två nätter i den och jättenöjda! Ljus och fin, långbäddar fram var verkligen perfekt. Just nu står den uppställd på en skogsbilväg på jaktmarken, förhoppningsvis ska vi sova där imorgon natt.

En markis står dock på önskelistan!
IMG_0638.webp

Ja! Hämtade hem den i förra veckan, enkel väg 85 mil 🙈 hade ärende i tjänsten typ halvvägs så det kändes ändå helt ok. Sovit två nätter i den och jättenöjda! Ljus och fin, långbäddar fram var verkligen perfekt. Just nu står den uppställd på en skogsbilväg på jaktmarken, förhoppningsvis ska vi sova där imorgon natt.

En markis står dock på önskelistan! Visa bifogad fil 169278

Nice! Ser ut att vara ett fint golv också 👍 Funderar lite på hur jag ska göra med mitt — tänkte först lägga in en matta, men å andra sidan är det väldigt lättsopat som det är. Så får fundera lite!

Ska ni fixa något, eller är ni nöjda som den är?

Nice! Ser ut att vara ett fint golv också 👍 Funderar lite på hur jag ska göra med mitt — tänkte först lägga in en matta, men å andra sidan är det väldigt lättsopat som det är. Så får fundera lite!

Ska ni fixa något, eller är ni nöjda som den är?
Jättefint golv! Tror inte vi gör något direkt nu i början, en list vid köksdelen har släppt så den behöver limmas men annars får den nog vara som den är. Lite förvaring ska fixas dock.

Vi funderade med på matta, egentligen mest för att skydda golvet men precis som du tänker så blir det så mycket mer lättstädat såhär. Hur ser ditt nuvarande golv ut?

Jättefint golv! Tror inte vi gör något direkt nu i början, en list vid köksdelen har släppt så den behöver limmas men annars får den nog vara som den är. Lite förvaring ska fixas dock.

Vi funderade med på matta, egentligen mest för att skydda golvet men precis som du tänker så blir det så mycket mer lättstädat såhär. Hur ser ditt nuvarande golv ut?

Rätt fult 😅 men helt och funktionellt. Fixar en bild inom kort!

En markis står dock på önskelistan! Visa bifogad fil 169278
Vad är det där för vagn?

Rätt fult 😅 men helt och funktionellt. Fixar en bild inom kort!

Här är en glimt av golvet.

IMG_0046.webp

Hade några hundbekanta här på kurs idag, som också just blivit med husvagn. De höll också helt med om att att vilja bevara det lättstädade, och letar nu efter en bra trasmatta att lägga in i sin vagn. Kanske också satsar på något ditåt, en heltäckningsvariant kommer ju kräva dammsugare. Medan nuläget tar vaddå 45 sek att sopa av? En ”vanlig matta” döljer lite men är enkel att ta ut och skaka, plus att jag stör mig mindre på golvet nu när jag tapetserat och klätt om dynorna.

Här är en glimt av golvet.

Visa bifogad fil 169358

Hade några hundbekanta här på kurs idag, som också just blivit med husvagn. De höll också helt med om att att vilja bevara det lättstädade, och letar nu efter en bra trasmatta att lägga in i sin vagn. Kanske också satsar på något ditåt, en heltäckningsvariant kommer ju kräva dammsugare. Medan nuläget tar vaddå 45 sek att sopa av? En ”vanlig matta” döljer lite men är enkel att ta ut och skaka, plus att jag stör mig mindre på golvet nu när jag tapetserat och klätt om dynorna.
Vi har en helt vanlig gångmatta från rusta. En såndär med gummi under. Ligger stadigt, väger lite och är lätt att ruska ur.
Dammsuger igenom den ett par ggr per år. Superpraktisk och skön att gå på.
Kan fota i morgon.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka