Missförhållande på jobb - när blir du en visselblåsare?

Killaloe

Trådstartare
Ibland är ju inte arbetsplatsen/arbetsmiljön som en tänkt sig och det kan väl förekomma saker som en själv inte kan stå för (annars är jag ett unikt undantag och då blir den här tråden meningslös :D).


Så det jag funderar över är när ni får nog? Vad krävs för att ni ska berätta för omvärlden om missförhållanden på jobbet? Och vad berättar ni då? Blandar ni in facket? Går ni till pressen? (Jag utgår från att det är påtalat för chef utan att något rättat till sig) Och tänker ni att det är stor skillnad beroende på vilken verksamhet ni jobbar i - ex kontor jämfört med vården?

Tycker ni att det är okej att berätta för omvärlden vad som händer på arbetsplatsen i vissa fall? Eller är det alltid dåligt?

Och har ni någon gång påtalat ett missförhållande som hanterats utanför verksamheten på något sätt, ex blivit en nyhet?

(Det här gäller alltså inte mig och min jobbsituation som så, så det finns liksom ingen faktisk situation att diskutera eller spekulera i, utan jag är intresserad av att höra hur ni tänker kring detta)
 
Absolut facket/skyddsombudet.

Pressen hade jag kunnat läcka till via en nyskapad, anonym mailadress beroende på vad det gällde.

På en före detta-före detta arbetsplats, blev faktiskt en chef dömd för att ha brutit mot efterforskningsförbudet efter att anställda hade visselblåst. Händelsen var en tid efter att jag slutat, stod en del om det i tidningen. Sådana brott verkar rättsväsendet ta väldigt hårt på! Och numer gäller det ju även privata arbetsplatser.
 
På min arbetsplats blir en kollega överkörd och varken HR, fack eller vårt skämt till skyddsombud tar tag i det. Nu ska tydligen den som varit avstängd från vissa uppgifter återuppta dem och den utsatte kommer då tvingas jobba ihop med antagonisten. Den trakasserade kollegan söker andra jobb alternativt byta avdelning men det är svårt, under tiden blir denne ifrågasatt av andra som tycker den mobbade inte är a) trovärdig alternativt b) gör för stor sak av det hela.

Tyvärr har jag varken sett eller hört det hända men jag hyser stor tilltro den som är utsatt och närmare kollegor har efter vad jag fått återberättat anmält även andra händelser runt den avstängde. Jag har rekommenderat att gå ut i media om inget händer, om personen orkar.

Bra tips att läcka via anonym mailadress. :up:
 
Det känns ganska avlägset att tänka på med tanke på att jag aldrig har befunnit mig i situationen, så jag vet inte riktigt hur jag hade agerat, men absolut hade jag nog tagit kontakt med facket. Företaget jag arbetar på för närvarande har även en whistleblower-funktion på koncernens intranät. Den går direkt till koncernledningen. Kanske skulle jag använda den om det var något internt på just min arbetsplats.

Media nog beroende på hur allvarligt det var och vad som riskerade att hända/hur många (kanske även ”tredje part”; personer utanför arbetsplatsen) som riskerade att drabbas om situationen fick pågå och jag ansåg situationen helt ohållbar.

Intressanta funderingar!
 
Senast ändrad:
Jag jobbar på ett ställe med många platser att kunna göra dagens arbete på så att säga. Jag har känt mig illa behandlad av en person som ska ta hand om en plats. Jag har ingen lust att jobba bredvid människor som beter sig illa och iom att det finns andra ställen man kan vara på gjorde jag klart att de får göra vad de vill med människan i fråga uppifrån, jag vägrar jobba bredvid denne igen. Chef informerad och utöver det skiter jag i det. Hade jag varit mer låst så att säga på en plats hade jag velat dra hårdare i det.
 
Jag personligen har inte varit utsatt men har jobbat i ett team där jargongen gentemot ej närvarande kollegor inte riktigt var vad jag klarade av. Eftersom jag var extremt beroende av att få fortsätta jobba hade jag ont i magen ett tag och tog det till slut med högsta chefen på platsen. Hen tog det mycket bra och var glad att jag talat om det. Jag blev sedan placerad i ett annat team.

Edit: Kan tillägga att chefen skulle ta det med teamledaren i fråga. Teamledaren hade jag inga problem med och jag personligen var som sagt inte utsatt... iaf inte när jag hörde det...
 
Jag är skyddsombud, så hade det gällt arbetsmiljön hade det väl blivit jag som tog i det. Jag har anmält till Arbetsmiljöverket en gång, och då blev min arbetsgivare vid vite ålagd att åtgärda vissa problem.

Gäller det illa utfört arbete som drabbar patienter/barn/elever/motsv vill jag tro att det finns rutiner och lagrum att agera i. Dvs inte direkt visselblåsning, utan mer: Agera.
 
Superintressanta svar och funderingar från er!

Pressen hade jag kunnat läcka till via en nyskapad, anonym mailadress beroende på vad det gällde.
Smart grej med nyskapad anonym mail! Undrar hur journalister ser på anonyma tips på sådana saker? Är dom trovärdiga? Svåra att kolla upp? Eller behandlas det likadant som tips från någon som
är öppen med sin identitet ? (Säger inte att du har svaren där @VLMF utan funderingar bara). Jag kanske tänker för mycket som anmälningar till ex länsstyrelsen där det blir svårare och mindre trovärdigt om en är anonym i vissa fall :o
Företaget jag arbetar på för närvarande har även en whistleblower-funktion på koncernens intranät. Den går direkt till koncernledningen. Kanske skulle jag använda den om det var något internt på just min arbetsplats.
Vilken himla bra grej att det finns interna verktyg för att hantera missförhållanden som kanske koncernledningen kan rätta till eller iaf bör ha kunskap om! Hur fungerar det mer specifikt? Fyller en i som en enkät? Går det att vara anonym?
Gäller det illa utfört arbete som drabbar patienter/barn/elever/motsv vill jag tro att det finns rutiner och lagrum att agera i. Dvs inte direkt visselblåsning, utan mer: Agera.
Jag tänker nog snarare på situationen efter en agerat men inget förändras - för det är ju givetvis viktigt att börja med att försöka påverka där det går (ex genom lagar/rutiner osv). Där en kanske anmält missförhållanden men inget händer och det verkligen är miserabelt av olika anledningar så något måste hända innan det ex sker arbetsplatsolyckor.
 
Jag har gjort det, med resultatet att Vd samt delar av ledningen fick gå. Ett halvår senare blev jag uppsagd, på grund av ”arbetsbrist”. Man hade sen inhyrda konsulter för att täcka upp för mig tills återanställningsrätten inte längre gällde. Facket gjorde ingenting, men jag hade gjort samma sak idag. Jag upptäckte lite fuffens, började samla bevis och när jag lade fram dem så sprack en jättebubbla och mer och mer dök upp.
 
Ibland är ju inte arbetsplatsen/arbetsmiljön som en tänkt sig och det kan väl förekomma saker som en själv inte kan stå för (annars är jag ett unikt undantag och då blir den här tråden meningslös :D).


Så det jag funderar över är när ni får nog? Vad krävs för att ni ska berätta för omvärlden om missförhållanden på jobbet? Och vad berättar ni då? Blandar ni in facket? Går ni till pressen? (Jag utgår från att det är påtalat för chef utan att något rättat till sig) Och tänker ni att det är stor skillnad beroende på vilken verksamhet ni jobbar i - ex kontor jämfört med vården?

Tycker ni att det är okej att berätta för omvärlden vad som händer på arbetsplatsen i vissa fall? Eller är det alltid dåligt?

Och har ni någon gång påtalat ett missförhållande som hanterats utanför verksamheten på något sätt, ex blivit en nyhet?

(Det här gäller alltså inte mig och min jobbsituation som så, så det finns liksom ingen faktisk situation att diskutera eller spekulera i, utan jag är intresserad av att höra hur ni tänker kring detta)
Först berättade jag för chefen (som även är ägaren), när inget hände blev facket nästa steg, nästa steg om ingen förändring sker är att jag byter arbetsgivare efter 5 år på samma ställe. Det är det senaste året det som fått mig att reagera eskalerat iväg.
 
Vilken himla bra grej att det finns interna verktyg för att hantera missförhållanden som kanske koncernledningen kan rätta till eller iaf bör ha kunskap om! Hur fungerar det mer specifikt? Fyller en i som en enkät? Går det att vara anonym?

Jag har ärligt talat inte satt mig in i det så supernoga, men anonym ska man förstås kunna vara. :)

Jag tycker också att det är en bra grej. Det är en ganska stor och global koncern, så det känns vettigt att alla medarbetare har en lättillgänglig kanal för att få chansen att nå fram om eventuella missförhållanden.
 
Vi har ganska många saker som hela tiden måste dras upp med huvudskyddsombudet. Samma sak hela tiden ironiskt nog. Jag vågar inte gå till pressen och härom månaden fick jag lära mig att jag inte ens får dela länk till en artikel som handlar om min arbetsgivare på facebook. Så nu vågar jag inte göra nått typ. Utöver kommentera, men jag tar aldrig upp min arbetsgivare.
 
Jag jobbade inom vården där det skedde missförhållanden, chefen tog inte tag i det och ingen annan högre upp heller. Så jag och min kollega gjorde en anmälan till IVO som gick in och löste situationen. Förhoppningsvis fick sig företaget en tankeställare då.
Jag och kollegan kände att vi inte kunde arbeta kvar under dom förhållandena, utan vi båda sade upp oss.
 
Först berättade jag för chefen (som även är ägaren), när inget hände blev facket nästa steg, nästa steg om ingen förändring sker är att jag byter arbetsgivare efter 5 år på samma ställe. Det är det senaste året det som fått mig att reagera eskalerat iväg.
Märks att mina tankar inte är som de ska, tack vare allt det där..
Det jag menade var att det har eskalerat iväg nu sista året, till sådan grad att det fått mig att reagera.
Har varit i kontakt med både fack och företagshälsan.
 
På mitt jobb som har många arbetsplatser över hela Sverige så finns en visselblåsar-funktion på intranätet så man hoppar till högsta instans och behöver inte alls ta det via chefen, det kanske är chefen som missköter sig ju!. Kanske jobbar jag på samma ställe som aiquen, fast vi är inte globala...
I alla fall så infördes den för några år sedan. Företaget tog upp det på medarbetardagar, att de är glada att några använt funktionen för då vet vi att den finns, fast de hade använt den av fel anledning. De kunde inte hjälpa att få semester beviljad om chefen sa nej och dylikt :angel:

Om det hade funnits en anledning hade jag visselblåst och om visselblås-ledningen inte reagerat hade jag kanske sen gått till pressen. Men då hade då inte jag kunnat jobba kvar efter att ha skvallrat på sånt vis. Om jag ens hade velat va kvar...
 
Jag brukade gå ut och äta lunch då och då med personalchefen på mitt gamla jobb i Sverige och vid några tillfällen luftade jag en del problem.
Jag minns speciellt två av dem: Folk som kom till jobbet och uppenbarligen var sjuka (hade feber och snorade i papper varannan minut samt knaprade febernedsättande osv) samt att jag såg tydliga signaler på en kollega att han förmodligen kommer gå in i väggen snart om han inte får avlastning / ni inte slutar lägga upp projekt efter projekt på hög åt honom. (Han hade även en historia i att ha varit långtidssjukskriven innan för stress/gått in i väggen).

Innan jag nämnde för chefen hade jag pratat med dessa kollegor innan men de som jobbade fast sjuka sa att de inte hade råd att vara hemma och att de hade förskolebarn som alltid var sjuka osv...
Den 'utbrände' förnekade att han skulle vara på gränsen..

I alla fall. Inget hände efter att ha yttrat mig för chefen.
Han lyssnade men sa inget tillbaka. Vi var ju inte där för att bolla heller så jag hoppas han lyfte mitt problem till sina chefer.

Jag bad om ett eget rum att jobba i istället för att sitta i ett smittodrabbat landskap. Visste ju att det inte fanns möjlighet men ändå. Så äckligt att sitta med snorande kollegor runt en.

Men sen sa jag upp mig.
Vet inte hur det gick för den utbrände men har sett bilder på fb där han ser ut att må bra och jag hoppas han inte blev sjukskriven. Detta är 4 år sedan jag slutade där
 
Absolut facket/skyddsombudet.

Pressen hade jag kunnat läcka till via en nyskapad, anonym mailadress beroende på vad det gällde.

På en före detta-före detta arbetsplats, blev faktiskt en chef dömd för att ha brutit mot efterforskningsförbudet efter att anställda hade visselblåst. Händelsen var en tid efter att jag slutat, stod en del om det i tidningen. Sådana brott verkar rättsväsendet ta väldigt hårt på! Och numer gäller det ju även privata arbetsplatser.

Viktigt när man läcker till pressen är att man gör det från en dator/telefon som inte på något sätt är kopplat till en själv eller ens arbetsplats. Man bör ha en VPN tunnel så man får ett anonymiserat IP nummer eller så gå till ett bibliotek... IP nummer går att spåra för an arbetsgivare som är lite händig på IT
 
I alla fall så infördes den för några år sedan. Företaget tog upp det på medarbetardagar, att de är glada att några använt funktionen för då vet vi att den finns, fast de hade använt den av fel anledning. De kunde inte hjälpa att få semester beviljad om chefen sa nej och dylikt :angel:
Jösses använde folk verkligen visselblåsarfunktionen till det :confused:
En sådan finns även på mitt jobbs intranät
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp