Utvecklingsmöjligheter på jobb, redan från start?

Voeux

Trådstartare
Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite intervjuer och diskussioner med intressanta arbetsplatser så verkar det som om folk har svårt att möta mitt löneanspråk, trots att jag enbart söker tjänster som är mer avancerade än nuvarande tjänst och lägger anspråket på 2000-3000 mer än nuvarande lön. Jag kanske är aningens överbetald i dagsläget, vem vet!

Hur som helst, nu är jag mitt i rekryteringsprocessen på ett jobb som verkar väldigt roligt. De rekryterar en person i ledande roll, men utan chefsbefogenheter och ansvar. De berättade under intervjun att de gärna hade rekryterat en chefsroll, men att detta kräver större erfarenhet från två olika branscher och är väldigt svårt att hitta (själv kommer jag från ena branschen). Därför rekryterar de nu en ledare som jobbar under befintlig chef som befinner sig på annan ort, och om rätt person dyker upp så kan det finnas möjligheter för denne att få avancera till chefsrollen inom 1-2 år. Idag lämnade jag mitt löneanspråk och nämnde även nuvarande lön, för att de skulle förstå grunden till anspråket. De återkom och sa att de inte kunde möta anspråket i dagsläget (skräll), men att de kan matcha nuvarande lön och att om ansvaret utökas framöver så kan det finnas möjligheter till tillägg då. Jag antar att de menar chefsrollen.

Min fråga är, om jag i dagsläget accepterar ledartjänsten med samma lön som jag har på nuvarande tjänst, kan jag på något vis redan nu säkra upp framtida möjligheter på företaget? Jag vill minnas exempelvis att jag hade en vän som accepterade en ingångslön, med förutsättningen att hon tilläts en ny löneförhandling när provanställningen gick ut och fastanställningen skulle träda i kraft. Nu är det inte så bråttom för egen del, men skulle jag ta det nya jobbet så är det delvis på grund av att de erbjuder bättre utvecklingsmöjligheter än på mitt nuvarande jobb. Så jag vill gärna inte riskera att chefstjänsten faller mig helt mellan fingrarna. Kan jag exempelvis göra en överenskommelse om att bli övervägd för chefstjänsten om ett år? Kan jag förhandla in att få vidareutbildning inom ledarskap de första 1-2 åren med målsättning på chefstjänsten? Eller är min enda möjligheten att helt enkelt tacka ja till nuvarande erbjudande och hoppas på det bästa? Hur hade ni gjort? Jag spekulerar mest, men tänker att om jag går med på att sänka mitt löneanspråk några tusenlappar så kanske de kan bjuda något tillbaks? Någon utvecklingsplan eller dylikt. Tankar eller tips?
 
Tänker såhär - efter egna erfarenheter....

Acceptera lönen eftersom det är ett kul jobb. Men, skriv in att lönerevision ska ske snabbt. Kanske när provanställningen är slut?

Annars riskerar du hamna i samma lön som förra året och inte vara aktuell för lönesamtal förran 2020. Dvs du hoppar över ett års lönehöjning.
 
Tänker såhär - efter egna erfarenheter....

Acceptera lönen eftersom det är ett kul jobb. Men, skriv in att lönerevision ska ske snabbt. Kanske när provanställningen är slut?

Annars riskerar du hamna i samma lön som förra året och inte vara aktuell för lönesamtal förran 2020. Dvs du hoppar över ett års lönehöjning.

Just ja, det ska jag tänka på!
 
Ja, jag funderar på det. Eftersom jag i dagsläget saknar chefserfarenhet och i detta fall skulle ha sikte på chefstjänsten så torde ju det åtminstone öka mina chanser.
Eftersom du inte kan få mer i lön än vad du har idag, så borde det vara ett icke-problem att få med en utbildning i anställningskontraktet.
Kolla upp vad det är för typ av utbildning du vill ha, så att du kan svara konkret om dom vill ha det.
Det är ju stora skillnader på ledarskapsutbildningarna tyvärr. Det finns ju dom som är förberedda att kunna bygga vidare på med en chefsutbildning. Kolla på dom som har Försvarets ledarskapsutbildningar som grund ;)
 
Tycker du redan fått väldigt bra svar av samtliga ang utbildningskrav osv så jag ger bara en ytterligare kommentar.

Någonstans har jag för mig att en anser att det är skäligt att begära 10% mer än erbjuden lön i ett förhandlingsläge. Vet ej vad det är för källa på det dessvärre, men jag tycker att i min bransch låter det klokt. Men de kanske redan gett ett bud och sedan tagit upp det till din nuvarande nivå?
 
Mun erfarenhet är att det inom många organisationer är väldigt svårt att få större löneökningar när man väl är på plats. Det är vid nyanställningar som utrymme finns. Ofta finns det en summa för lönelyft som alla ska dela på. Då måste andra stå tillbaka för att en ska få en större höjning av sin lön.
 
Mun erfarenhet är att det inom många organisationer är väldigt svårt att få större löneökningar när man väl är på plats. Det är vid nyanställningar som utrymme finns. Ofta finns det en summa för lönelyft som alla ska dela på. Då måste andra stå tillbaka för att en ska få en större höjning av sin lön.

Det är min erfarenhet också. Dock gäller ju det om man fortsätter ha samma tjänst, i detta fall så skulle det ju i så fall handla om att få en ny tjänst efter en tid på ledartjänsten. Dock utan garantier på detta.
 
Mun erfarenhet är att det inom många organisationer är väldigt svårt att få större löneökningar när man väl är på plats. Det är vid nyanställningar som utrymme finns. Ofta finns det en summa för lönelyft som alla ska dela på. Då måste andra stå tillbaka för att en ska få en större höjning av sin lön.

Precis så är det för mig. Så varje gng en byter jobb är det till att förhandla hårt.
 
Tycker du redan fått väldigt bra svar av samtliga ang utbildningskrav osv så jag ger bara en ytterligare kommentar.

Någonstans har jag för mig att en anser att det är skäligt att begära 10% mer än erbjuden lön i ett förhandlingsläge. Vet ej vad det är för källa på det dessvärre, men jag tycker att i min bransch låter det klokt. Men de kanske redan gett ett bud och sedan tagit upp det till din nuvarande nivå?

Tack för svar! Jag ska fundera på hur jag ska göra vid ett eventuellt förhandlingsläge. Hittills så är det dem som har "tagit ner" lönen från mitt anspråk till min nuvarande lön, och jag har trots detta gått med på att fortsätta processen och ses igen. Men sen blir det såklart en närmare titt på avtalet om en anställning blir aktuell, och då kan det ju kanske finnas lite utrymme för förhandling igen. Några tusenlappar hit och dit, efter skatt, gör egentligen ingen större skillnad i fickan så intressantare blir kanske att just kolla på utbildning, pension, semesterdagar mm.
 
Några tusenlappar hit och dit, efter skatt, gör egentligen ingen större skillnad i fickan så intressantare blir kanske att just kolla på utbildning, pension, semesterdagar mm.

Så är det ju. Det är mest en princip från mitt håll att se till att hålla ingångslönen hög, just för att i min bransch är det som @susanne skrev, att det är nästan omöjligt att få mer i löneökning än det årliga procentuella.
Har du hört dig för med facket hur lönen kan förväntas ligga, och hur det ser ut på företaget? Jag brukar ringa till aktuellt fack inför förhandlingar om nya tjänster.
 
Så är det ju. Det är mest en princip från mitt håll att se till att hålla ingångslönen hög, just för att i min bransch är det som @susanne skrev, att det är nästan omöjligt att få mer i löneökning än det årliga procentuella.
Har du hört dig för med facket hur lönen kan förväntas ligga, och hur det ser ut på företaget? Jag brukar ringa till aktuellt fack inför förhandlingar om nya tjänster.

Ja, det är lite samma här som sagt. Det krävs en hel del för att man ska få en bra löneökning på sin befintliga tjänst.

Jag ska prata med facket, men jag tror att jag har en hög lön för min tjänst i dagsläget. Jämför jag med två konkurrerande bolag som jag har arbetat på så ligger jag väldigt högt. En nära vän till mig, och fd. kollega, hade samma lön på en chefstjänst på sitt bolag som jag har som projektledare nu. Min erfarenhet att jobb jag söker har svårt att matcha mina anspråk talar också för att jag redan kanske ligger lite högt. Så jag tror inte att detta jobb erbjuder en låg lön nu, jag tror snarare att de kanske sträcker lite på sig för att kunna matcha min nuvarande. Kollar man lönestatistik på tjänsten så ligger den lägre än deras erbjudande, men jag tycker att statistik alltid ligger lågt när man tittar runt... Ska prata med facket!
 
Absolut att du ska förhandla fram utbildning. Det lär öka dina chanser till chefsposition, har man väl investerat tid och pengar i någon vill man ofta skörda det man sått.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 687
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 160
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 359
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra. Jag är tjänstledig från mitt...
Svar
9
· Visningar
1 893
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp