Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Iso

Trådstartare
Aftonbladets artikel - "Djurkyrkogården"


Helt sjukt att man år 2010 (snart 2011) kan komma undan med något sånt här och bara få böter få det. "Länsstyrelsen ska också pröva om 70-åringen ska få djurförbud." Är inte det ett ganska uppenbart straff? Måste man verkligen göra en prövning om det?

Att personen dessutom är känd sedan tidigare brister i djurhållningen, hur kan det gå så här långt!?

Det känns ju som om man har lagar för nästan allting idag. Du blir av med körkortet för att du släpper förbi en ambulans, får fängelsestraff för att du räddar en kvinna i en livshotande situation (och smäller till förövaren, guldmedalj säger jag!) men sånt här? Då man faktiskt borde få ett saftigt straff och ett livslångt förbud, Nej, då får du lite böter.

Helt sjukt!
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

läste detta för enstund sen. det är ju sjukt :mad: :( har svårt att fatta att sånt här verkligen kan ske :confused:
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Jag håller helt med dig! Det borde inte vara någon tvekan i det här fallet att den personen inte ska få ha några djur över huvud taget i resten av sitt liv! Dessutom skulle det vara bra om han blev dömd att betala in en stor summa till ett djurhärbärge! Jag skulle också kunna ta hand om honom...:devil:
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Jag håller med om att det är patetiskt låga straff för djurskyddsbrott.

Men det är enklare att förstå om man tittar på själva juridiken och inte bara brottet så att säga. Uppsåtet spelar stor roll, och ofta i de där fallen man läser om i tidningarna, så är det mänskliga tragedier bakom, och inte uppsåt. Dvs personen har t ex inte struntat i att ge djuren mat för att plåga dem, utan har inte förmått sköta dem så som de borde skötas. Och det är där de mänskliga tragedierna oftast kommer in, ang varför inte förmått. Och det spelar roll för straffet.

Och på en redan låg straffskala så slutar detta oftast i böter, med eller utan djurförbud.

Du, jag och förhoppningsvis 99.9% av alla andra brister ju inte i förmågan att se och agera. Dvs kan du eller jag av någon anledning inte ta hand om våra djur så ser vi endera till att någon annan gör det åt oss, eller djuren får ett annat hem (alt humant avlivas). Men vi är friska, rediga osv (får man hoppas iaf).

Nu vill jag övht inte säga si eller så om just det fallet det länkas till, men som sagt så i många andra fall ligger det personliga tragedier, fysisk och/eller psykisk sjukdom bakom osv.

(I just det här fallet på den knapphändiga info som finns. Så hunden har avlivats, dvs den har inte svultits ihjäl etc. Kanske avlivades den för att den var sjuk, för att ägaren insåg han inte kunde ta hand om den eller liknande. Det vet vi inte. Kanske ströps katterna av samma anledning. Avlivningsmetoderna kan diskuteras - absolut - men det KAN vara så att de djuren är döda för att de skulle slippa svälta eller liknande. Älgarna har 'hittats' och även om de var utmärglade så har de förvarats, dvs meningen har mest troligt varit att hjälpa dem att överleva. Osv. Fel och lagbrott HAR begåtts, men bakgrunden och anledning kan vara sådan att det helt enkelt inte finns uppsåt, och då påverkas straffet utav det.)

En skärpt straffskala, och ffa att hela straffskalan används, är bra. Ännu bättre vore dock om individerna bakom sådana här fall fick hjälp - INNAN det gått så långt. DET skulle hjälpa både människor och djur mycket mer än skärpta straff.
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Helt jävla sjukt. Vet inte ens vad jag ska skriva om det.

Som jag skrev på min facebook, man jagar skiten ur folk som är sena med skatten men en såna här rövbölder slipper undan med en smisk på handen max.

Gör mig fullständigt vansinnig. Ofattbart.
 
Senast ändrad:
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Håller med. Och det märkliga i Sverige är att: finns det ett minimistraff, så brukar folk oftast bli dömda till UNDER minimistraffet ! Jamen hur konstigt är inte det ? Vad finns det ett minimistraff för då om folk inte döms till det utan mindre än vad som är mini ??
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

... visst hade han avlivat hunden... man han hade ju kapat svansen på den för att använda den som sop...

jag tycker inte att det här verkar vara en frisk människa som inte haft råd/vetat bättre hur han ska ta hand om sina djur.
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Länsstyrelsen måste göra en sk. prövning. Det betyder inte att de är osäkra på utgången av ärendet. Man skulle lika gärna kunna kalla det för ett sammanställande av punkter som djurägaren brutit mot och därför ska beläggas med djurförbud.

Sedan ska man ta hänsyn till om det finns risk för upprepning t ex. Jag har själv haft ett ärende där vanvård pågått under lång tid. Fallet handlade då om undermålig miljö för djuren (vi snackar inga centimetrar nu). Djurägaren blev av med djuren (hundar och katter), men belades inte med djurförbud. Detta på grund av att djurägaren flyttade till ett äldreboende. Risken för att skapa samma dåliga miljö igen försvann alltså. Risken för att vanvården skulle upprepas var alltså inte trolig.
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Hela artikeln är hjärtskärande på många punkter. Men min största frågeställning är hur man "hittar" två älgar?
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Kan ju vara så att älgarna blivit tama. Älgar är ju inte sådär skrajja för folk presis. Var det inte en här på Buke som räddade en älg under älgjakten har jag för mig :). Hade den i en box i stallet tills jakten var över, då släppte hon ut den. Kanske läst på annat forum. Minns inte riktigt.
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Fy f_n!!

Vet inte vad jag ska skriva, känner mig kräkfärdig!
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Kalvar som precis lämnats av kon kan mycket väl bli mycket tama. Inte förvånande.

...hela historien är väldigt otäck och tragisk. :(
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Helt galet fruktansvärt !! Hur ska jag få det här ur tankarna nu då ? Mår illa ..
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

... visst hade han avlivat hunden... man han hade ju kapat svansen på den för att använda den som sop...

jag tycker inte att det här verkar vara en frisk människa som inte haft råd/vetat bättre hur han ska ta hand om sina djur.

Fast vad man gör med svans, skinn etc efter djuret är dött har ju ingenting med djurskydd eller att djuret lider osv att göra. Det bryter inte mot någon lag att göra en sop av svansen, sätta upp ponnyns skinn på väggen och annat folk gjort. Även om det inte är något jag skulle vilja göra av mina djur så säger det i sig inget om hur de levde.
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

tidigare i år skapade jag en tråd om hur det såg ut 2008, ingen vacker läsning :cry:

jag läste att det var uppe om en ny lag, grovt djurplågeri, som ska ha ett minimistraff, vet dock inte hur det blev/kommer att bli...
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

Helt jävla sjukt. Vet inte ens vad jag ska skriva om det.

Som jag skrev på min facebook, man jagar skiten ur folk som är sena med skatten men en såna här rövbölder slipper undan med en smisk på handen max.

Gör mig fullständigt vansinnig. Ofattbart.


Mm så är det i världen, pengar är så mycket viktigare än mänskligt liv och djur....Tyvärr:(
 
Sv: Misskötta hästar, utsvultna älgar och strypta katter = "slutar oftast med böter".

kl

Man blir förundrad ibland hur olika saker ses ur lagens synpunkt.

Ett annat fall är det som hänt i vikarbyn där de hittat bla sperma och de tror sig veta vem förövaren är men då maxstraffet man kan få för det är för kort så kan de inte tvinga mannen att lämna dna och kan vägrar av självklara själ. http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article833974.ece


Även om de i många fall ligger en tragedi bakom så hjälper ju inte böter personen heller. Borde finnas någon bättre lösning
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp