Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

roslagen skrev:
Öh, jag är absolut ingen grov användare av våld mot häst men så mycket våld med en ordinär pisk behövs det inte för att få en bula i skinnet på en häst som är uppe i varv. Min största erfarenhet ligger visserligen hos fullblod men ändå! Jag tycker nog nästan det är mer intressant HUR man slog hästen än om den fick en bula av rappet/n.

Tycker också att det låter lite märkligt att det blev bulor på hästen. Då måste ju ryttaren nästan ha slagit enormt mycket och att ingen går in och bryter innan det tycker jag är märkligt.

Det skrivs om att förbjuda spön och sporrar helt. Jag vet inte. Är det ens realistiskt? :confused:
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Minelli skrev:
Vill inte säga för mycket eftersom jag känner till det här fallet. Men det är en vuxen (19år) som red en d-ponny i unghästklass.

Nej men herregud. Vad lärde sig hästen av det då, kan man undra? :crazy:
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Knappen knapplån

Helt rätt, gå bara på dom som sitter o bankar (bank bank bank) på sina ponnyer :devil: Lyft bara ur dom ur sadeln och låt dom förklara sig inför förbundet och ge dom böter och startförbud. Ska dom sedan tävla igen så kräv att dom går en utbildning i hur man behandlar djur. Sånt här vill vi se mer av från veterinärernas sida :bow: .............och även från domarbordet :smirk:

Märkligt att inte domaren såg nåt :angel: ............. men det kanske var på framhoppningen. Men som sagt, det är skönt att det nu uppmärksammas det här med bankandet, vilket jag har påtalat tidigare, och att veterinärerna tar tag i detta då arrangörerna verkas se mellan fingrarna :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Det skedde på framhoppningen så domaren hade ingen chans att se vad som hände utan det var tävlingsveterinären som såg det.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Skuggfaxe12 skrev:
Det skrivs om att förbjuda spön och sporrar helt. Jag vet inte. Är det ens realistiskt? :confused:
Förmodligen inte... :smirk:

För övrigt vill jag skriva om dessa :devil: ponnyungar! Jag var på en lokal ponnytävling idag, med (i alla fall med Norrlandsmått mätt) stort startfält, och de som behandlade sina hästar illa var lätt räknade. Istället fick jag se ponnyryttare som red bra och tog väl hand om sina ponnyer! :love: Efter alla diskussioner som har varit tyckte jag det var väl värt att nämnas!
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

snigelfarmor skrev:
finns det nåt intressant i varför man slår sin häst? :eek:
/jenny

Jo det är där roten till problemet ligger..

Stress, man ska prestera -hästen gör inte som man vill.
Okunskap, man vet inte hur man ska hantera hästens olika "fel".
Slarvig träning, hästen är inte förberedd på uppgiften den har framför sig.
Hästen har en dålig dag, och det tillåts den inte ha för det är bara tävling idag.
Press, man har en häst som kostar pengar, går höga klasser och så vägrar den i en liten fjuttklass.
Attityd, hästen är dum i huvet och är inte värd mer.
Grupptryck, det finns en del kretsar där det inte är fel att slå sin häst. Hårt.

Det är så här att till tävling ska du komma förberedd och ha tränat både hästen och dej själv fysiskt och mentalt.
Du ska visa hur hästens och ditt samarbete utvecklats genom kommunikation och förståelse.
Visa mej det spö som utvecklar relationen mellan människa - Häst.
Jag tycker det är bra att denna person är anmäld, många flera förtjänar det.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

menade det lite ironiskt..klart det kan vara intressant att veta ursprunget till ett aggressivt beteende!

Jag var på träningstävling för ponnyer på hippologum förr förra veckan. INTE KUL. Sönderstressade ponnyer, med skarpa bett och små bitchar på ryggen som ryckte o drog för att hålla sig kvar på studsbollarna. Det konstiga var att 1 meter utanför banan så somnade hästen av. Stängde av.. Vad är det för avel och träning de sysslar med på ponnysidan? Små, heta och tydligen stenhårda i mun.

inne på banan så stod tränarna och sade vad de skulle göra..jag hade bett 90% att hoppa av och rida markarbete i 5 år :) men så är man bara en kusk med en fd travhäst i handen.

Jag undrar vad de hade sagt om jag kommit instapplande och bett om en förklaring till detta hästhets. ??

Tänk när mina barn ska börja rida ...ska bara köpa triangelmärkta ponnyer till dem :)

/jenny
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Minelli skrev:
Det skedde på framhoppningen så domaren hade ingen chans att se vad som hände utan det var tävlingsveterinären som såg det.
Ok. Iom att ärendet är överlämnat till Ridsportsförbundets diciplinsnämnd OCH åklagare så får vi hoppas att detta nu tas på allvar ang det bankande som de stackars ponnyerna får utstå på tävlingsplatserna runt om i landet. Detta borde ju också leda till att domarna åläggs att vidta åtgärder i större utsträckning än vad som görs idag. Tex får dom nog finna sig i att ha en person som övervakar framhoppningen och som har fullmakt att ta i tu med ev bankande på hästarna. Vi får även hoppas att spö o sporrar förbjuds eftertsom detta används på fel sätt. Allt detta har jag ju påpekat i diskussioner ang Ponnyryttare på "Hoppning" men de flesta verkar sticka huvudet i sanden :smirk: Sedan hoppas jag även att ridskolorna får i uppgift från ridförbundet att i större utsträckning ta i tu med ev bankande på ridlektionerna och att man redan där sätter stopp för detta ofog eftersom det klassas som djurplågeri.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

vacasso skrev:
Det är så här att till tävling ska du komma förberedd och ha tränat både hästen och dej själv fysiskt och mentalt.
I TR för Svensk Travsport finns det en § som säger: "Häst skall vara i tävlingsmässigt skick för att få delta i tävling. Ansvaret åvilar hästens tränare". Finns inte den inom ridsporten :confused: Isf får dom nog införa denna regel.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

:bow: Tack :bow:

Alla ponny ryttare rider faktiskt inte så hemskt.. Har själv varit ponnyryttare hela livet (är iofs bara 16) men jag rider varken med spö eller sporrar..

Är inte bara ponnyryttare som rider sina hästar på ett felaktigt sätt..
:confused: Man blir nästan lite ledsen när man hör sånt jämt.. det för ju med sig att ingen ser seriöst på oss..
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

För det första är inte ponnyryttarna sämre än hästryttarna. För det andra är det inte sällan överdomaren står och kollar på framhoppningen. Problemet är väl att det ska ganska mycket till innan det anses stötande eller djurplågeri. Att man bankar på sin ponny/häst anses möjligen se fult ut, men inte är det djurplågeri. Djurplågeri är det när hästen/ponnyn fått synliga märken av behandligen, sår eller svullnader och det sker inte särskilt ofta.

Regeln finns i ridsport också. Vem som är ansvarig är jag inte riktigt säker på, anmälaren eller ryttaren, då jag inte har mitt TR här.
 
Senast ändrad:
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Jag har också ridit ponny i en väldans massa år. Och visst har jag sett en del hemskt, men inte lika mycket som jag har sett ryttare som älskar sina ponnyer, tar väl hand om dem och behandlar dem rättvist. Nu tävlar jag häst och även här behandlas hästarna i de flesta fall helt okej! Men det finns en hel del hemskt här också och en vuxen ryttare är ju så mycket starkare och kan göra sin häst så mycket mer illa än vad en ponnyryttare kan.

Jag tycker inte det ska pratas om ponnyryttare eller ridsportfolk, det ska pratas om hästfolk. För människor som behandlar sina hästar orättvist finns oavsett vilken inriktning man har!
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Lady_S skrev:
Att man bankar på sin ponny/häst anses möjligen se fult ut, men inte är det djurplågeri.
Men om nu ung-:devil:-arna sitter i bankar på sina djur och det inte är djurplågeri så betyder det ju att det istället befrämjar hästarna, då de blir bankade. Själv kan jag inte fatta vad själva bankandet ska tillföra hästen :confused:
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Lady_S skrev:
Jag tycker inte det ska pratas om ponnyryttare eller ridsportfolk, det ska pratas om hästfolk.
Men nu gällde ju artikeln ponnyryttare som satt o bankade..........än en gång..........
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Nej, artikeln handlade om en vuxen ungponnyryttare som spöat sin häst.

Allt är för det första inte svart eller vitt, bara för att en sak inte är djurplågeri betyder det inte att det främjar hästarna. Jag tycker heller inte att du ska kalla dem för ung-:devil:ar då travkuskar (och om jag förstått det rätt är du travmänniska?) också blivit anmälda för djurplågeri då de slagit sina hästar.
Bankandet kan faktiskt tillföra något om det görs av rätt ryttare på rätt ställe. En liten ryttare som inte är tillräckligt stark för att kunna "ta i" åt sin ponny och som ger en "ponnyskänkel" precis framför ett hinder för att tala om för ponnyn att "nu måste vi ta i". Det skadar inte ponnyn och alternativet är ju att tippa den med spöt. Ungefär lika farligt. Varken en ponnyskänkel eller tippning skadar ponnyn, men kan hjälpa den från att slå sig på bommarna istället.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

men, de ryttarna är inte de jag talar om. Jag talar om de ryttarna som efter en vägran piskar hästen, efter uteslutning går ut o piskar hästen. Ibland på förälderns inrådan (har sett flera fall, bland annat har jag tävlat med en idag väldigt känd ryttare och det såg inte bra ut..antar att hon har lärt sig tänka själv nu.)
Jag klassar även stressade hästar/ponnyer med en ryttare som sliter o drar i tyglarna för att överhuvudtaget komma runt banan utan störtsken in i sargen, som plågsamt. Även om ett okunnigt öga tror att hästen får skylla sig själv som rusar.
Ofta får man höra att ponnyn är pigg på hinder. ?????

Egentligen är det ju föräldrar som ska utbildas och få ett sunt förnuft. I min ridklubb fanns det dock flera föräldrar som köpte svindyra ponnyer, men som aldrig engagerade sig. Inte vet något om ponnyer, ser bara på rosetterna ungen kommer hem med.
Hur ska man nå dem? För dem är ju ponnyn ännu en leksak.

Sen tror jag inte att en frisk sund unge slår sin häst, eller faller för grupptryck. Det finns säkert nån frustration bakom det hela.
Barn föds ju oskyldiga, vad händer sen?

/jenny
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Lady_S skrev:
Nej, artikeln handlade om en vuxen ungponnyryttare som spöat sin häst.
Men det blev iaf slutbankat för den ponnyryttaren :devil: Sen får vi hoppas att den stackars D-ponnyen som fick utstå detta fruktansvärda, får en fin o go sommar i lugn o ro, på ett bete som når upp till magen :)
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

snigelfarmor skrev:
men, de ryttarna är inte de jag talar om. Jag talar om de ryttarna som efter en vägran piskar hästen, efter uteslutning går ut o piskar hästen. Ibland på förälderns inrådan (har sett flera fall, bland annat har jag tävlat med en idag väldigt känd ryttare och det såg inte bra ut..antar att hon har lärt sig tänka själv nu.)
Jag klassar även stressade hästar/ponnyer med en ryttare som sliter o drar i tyglarna för att överhuvudtaget komma runt banan utan störtsken in i sargen, som plågsamt. Även om ett okunnigt öga tror att hästen får skylla sig själv som rusar.
Ofta får man höra att ponnyn är pigg på hinder. ?????

Egentligen är det ju föräldrar som ska utbildas och få ett sunt förnuft. I min ridklubb fanns det dock flera föräldrar som köpte svindyra ponnyer, men som aldrig engagerade sig. Inte vet något om ponnyer, ser bara på rosetterna ungen kommer hem med.
Hur ska man nå dem? För dem är ju ponnyn ännu en leksak.

Sen tror jag inte att en frisk sund unge slår sin häst, eller faller för grupptryck. Det finns säkert nån frustration bakom det hela.
Barn föds ju oskyldiga, vad händer sen?

/jenny

Det här låter INTE bra. Verkar ju helt sjukt :confused: Är det hästarna som inte är iordningställda eller är det ryttarna som inte kan rida, hantera sina hästar?
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

både och.
På min klubb verkar jargongen vara att ju mer hästen studsar, ju duktigare är ryttaren. Nja....

har en liten "bitch" på 15 som efter varje hinder sågar järnet i hästens mun på pessoa, men BARA när tränaren vänder ryggen till och kollar på nästa ekipage. Hon anses som mycket lovande. Ponnyerna tränar samtidigt som min körträning så man har sett lite.

Vad tycker ni, ska jag säga till?
vad tror ni händer?

/jenny
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

snigelfarmor skrev:
både och.
På min klubb verkar jargongen vara att ju mer hästen studsar, ju duktigare är ryttaren. Nja....

har en liten "bitch" på 15 som efter varje hinder sågar järnet i hästens mun på pessoa, men BARA när tränaren vänder ryggen till och kollar på nästa ekipage. Hon anses som mycket lovande. Ponnyerna tränar samtidigt som min körträning så man har sett lite.

Vad tycker ni, ska jag säga till?
vad tror ni händer?

/jenny
Ah, det där beror ju på om bitchen är tränarens favo eller om tränaren sätter hästen i första hand. Är det en schysst tränare som inte viker ner sig så skulle jag absolut säga till :d
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lopp på Åbytravet förra året misstänktes en kusk för djurplågeri. Länsstyrelsen ansåg att han hade piskat sin häst för hårt...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
2 996
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen ska i helgen ha hittat döda hästar på en gård i Kungälv. Kort därefter anhölls en kvinna misstänkt för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan som förra helgen greps efter tips om döda hästar på gården utanför Kungälv är släppt på fri fot. Utredningen gällande misstänkt...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp