Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

snigelfarmor skrev:
Vad är det för avel och träning de sysslar med på ponnysidan? Små, heta och tydligen stenhårda i mun.
Ponnyer ÄR små. :confused: Heta och hårda i munnen beror väl ändå på ridningen. Problemet är väl att det är roligt att ha en het häst och tråkigt att rida dressyr. :smirk: Och när det börjar bli svårt att kontrollera hästen/ponnyn så måste man ju ha ett skarpare bett, vilken annan lösning finns det?

Ryttarna som behandlar sina hästar orättvist står inte högt i kurs hos mig heller. Men att en häst/ponny är pigg på hinder behöver inte betyda att ryttaren är dålig, vissa hästar är sådana och måste få vara sådana. Det är ju likadant med människor, vi har olika personlighet. Men hästarna som är heta för att de är stressade och förvirrade är ju aldrig roliga att se. Men ryttarna är ju så duktiga som kan rida dessa svåra hästar! :angel:

Hur man ska komma åt föräldrarna vet jag inte. Genom utbildning egentligen... Studiecirklar där man kan gå igenom allt mellan himmel och jord. Kunskap är väl det bästa för att undvika att våra fyrbenta vänner far illa, för oftast är det just okunskap det handlar om. En frisk och sund människa kan slå sin häst/ponny. Den är ju dum! Där konsten slutar tar våldet vid heter det ju och det stämmer alltför väl! Får man lära sig att det finns andra vägar att gå än att ta till spöt och hur skarpa våra skarpa bett egentligen är och att en häst, med lite arbete, inte alls måste gå på ett sådant tror jag att det skulle se bättre ut runt hästarna.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Men hur vet du från början att den någonsin bankat på en häst eller ponny? Det har du ju ingen aning om. Det du vet är att den blivit anmäld för att den slagit ponnyn med ett spö. Dessutom får ju inte hästarna gå och göra ingenting enligt djurskyddsmyndigheten...
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Hej, kände bara för att få ett ord med i laget. på en ridskola där jag bor var det ridläraren som stod för slagen. jag och min dotter satt och tittade på privat ryttare som hade hoppträning, då vägrade en häst vid 2 tillfällen och vid den tredje vägran så tog ridläraren tag i hästen och ryckte i tyglarna och sparkade hästen flera gånger i magen(ryttaren som red sa ingenting om det) men det gjorde däremot jag och min dotter. en annan häst som var med på denna hoppträning blödde kraftigt i munnen, jag sa till men ingen brydde sig (allra minst hästägaren) hon bara glodde på mig. jag har sett många yngre och även äldre som behandlar hästarna som skit på denna ridskola ( jag kan väll säga så mycket att jag har fått rätt många som avskyr mig bara för att jag säger till. (men det skiter jag i ).
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

bra! men jorde det ingen nytta borde du anmäla det till polisen. blod brukar tyda på misshandel av nåt slag.

jag har oxå sagt ifrån på Lunds civila.. de använde halta hästar de fått av militären. Där hände det grejer iallafall.
Jag var ledsagare åt en handikappad tjej och behövde inte få arga blickar i stallet eftersom vi bara var där en gång varannan vecka. Det känns mycket svårare att säga till på min egen förening.

/j
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Herregud "upphöjningar i huden"...
Det finns verkligen människor till allt.
Hur kan man sova om nätterna om man gör så?!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lopp på Åbytravet förra året misstänktes en kusk för djurplågeri. Länsstyrelsen ansåg att han hade piskat sin häst för hårt...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
2 998
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen ska i helgen ha hittat döda hästar på en gård i Kungälv. Kort därefter anhölls en kvinna misstänkt för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan som förra helgen greps efter tips om döda hästar på gården utanför Kungälv är släppt på fri fot. Utredningen gällande misstänkt...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp