Misstänkt fejkad ideell förening

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare hvala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 295

hvala

Trådstartare
Min dotter går på barngymnastik arrangerad av ”Kommunnamn X barnidrottsförening”. På deras hemsida står att de är en ideell förening men jag har börjat misstänka att det inte stämmer. Vad kan det finnas för anledningar att falskeligen utge sig för att ha en ideell förening? Ekonomiska skäl gissar jag? :confused:

Detta är vad jag noterat:
-Det finns ingen föreningsinformation på hemsidan såsom namn på de som sitter i styrelsen, inga bilder från veksamheten, inga nyhetsbrev, ingen kallelse till årsmöte osv. De har ingen facebooksida heller.
-Vi betalar ingen medlemsavgift och har inte ens tillfrågats om vi vill bli medlemmar
-Föreningens enda verksamhet (att döma av hemsidan) är två timmar barngymnastik i veckan, för barn ca 3-5 år. Det finns inget för större barn. Så vem är medlem i föreningen om vi som deltar i gymnastiken inte är det?
-De enda träffar som kommer upp när jag googlar på föreningens namn är den egna hemsidan
-Det finns en nästan exakt likadan hemsida på nätet fast för grannkommunens barnidrottsförening. Den har samma layout med samma texter, samma bildbanksbilder och samma kontaktperson men med skillnaden att gymnastiken sker på en annan tid och plats.

I vilket fall så är gymnastiken bra :up:
 
Bedrövligt att behöva tänka på det, men ...
Det är en komplicerad fråga, eftersom jag själv är ledare inom barnidrott, tillsammans med min man och ytterligare en person och ibland har jag funderat på hur man ska lyfta frågan, det är ingen förälder som har frågat efter det men samtidigt så känns det fel att det ska behöva frågas efter, men var ska man tala om att man tar registerutdrag? På hemsidan? Kan det tolkas fel? "Vi är inte helt säkra på våra ledare så vi begär utdrag"? Ännu mer komplicerad när jag och den andra ledaren dessutom sitter med i styrelsen. :crazy: Samtidigt är det en väldigt "öppen" idrott, aldrig några stängda dörrar, vi ser helt att föräldrarna är med på tävlingarna och de är varmt välkomna att vara med och träna tillsammans med barnen. Svårt som sagt, vi har sagt att vi ska ta upp frågan på nästa föreningsdag för att få input från övriga i föreningen, både föräldrar, barn och andra utövare.
 
Min dotter går på barngymnastik arrangerad av ”Kommunnamn X barnidrottsförening”. På deras hemsida står att de är en ideell förening men jag har börjat misstänka att det inte stämmer. Vad kan det finnas för anledningar att falskeligen utge sig för att ha en ideell förening? Ekonomiska skäl gissar jag? :confused:

Detta är vad jag noterat:
-Det finns ingen föreningsinformation på hemsidan såsom namn på de som sitter i styrelsen, inga bilder från veksamheten, inga nyhetsbrev, ingen kallelse till årsmöte osv. De har ingen facebooksida heller.
-Vi betalar ingen medlemsavgift och har inte ens tillfrågats om vi vill bli medlemmar
-Föreningens enda verksamhet (att döma av hemsidan) är två timmar barngymnastik i veckan, för barn ca 3-5 år. Det finns inget för större barn. Så vem är medlem i föreningen om vi som deltar i gymnastiken inte är det?
-De enda träffar som kommer upp när jag googlar på föreningens namn är den egna hemsidan
-Det finns en nästan exakt likadan hemsida på nätet fast för grannkommunens barnidrottsförening. Den har samma layout med samma texter, samma bildbanksbilder och samma kontaktperson men med skillnaden att gymnastiken sker på en annan tid och plats.

I vilket fall så är gymnastiken bra :up:
Jag gissar att ni betalar en anmälningsavgift? Att de vill vara en ideell förening handlar nog om att de vill ha ut de kommunala bidragen, LOK-stöd tror jag bara att de kan få om de har organisationsnummer och då måste det finnas stadgar osv. Prata med den som är ansvarig för träningen, det kan vara så att det är så få som är engagerade att de helt enkelt inte har fått till hemsida osv.
 
Det är en komplicerad fråga, eftersom jag själv är ledare inom barnidrott, tillsammans med min man och ytterligare en person och ibland har jag funderat på hur man ska lyfta frågan, det är ingen förälder som har frågat efter det men samtidigt så känns det fel att det ska behöva frågas efter, men var ska man tala om att man tar registerutdrag? På hemsidan? Kan det tolkas fel? "Vi är inte helt säkra på våra ledare så vi begär utdrag"? Ännu mer komplicerad när jag och den andra ledaren dessutom sitter med i styrelsen. :crazy: Samtidigt är det en väldigt "öppen" idrott, aldrig några stängda dörrar, vi ser helt att föräldrarna är med på tävlingarna och de är varmt välkomna att vara med och träna tillsammans med barnen. Svårt som sagt, vi har sagt att vi ska ta upp frågan på nästa föreningsdag för att få input från övriga i föreningen, både föräldrar, barn och andra utövare.
Ja, håller med om att det är komplicerat, jag är ingen förespråkare för registerutdrag till höger och vänster. Men idrotten har varit rätt mycket utsatt, och detta gällde så små barn. Vore jag förälder skulle jag inte vilja ha barn där om det inte fanns klara papper.
 
Jag hade kollat om min förening finns med i kommunens föreningsregister.

Så här ser t.ex Halmstads kommuns föreningsregister ut:
http://fri.halmstad.se/forening/katalog.aspx

Det är inget tvång att ens förening är med i detta register, men ger en indikation om hur seriös man vill se ut.
Du hann före. :)

För att få bidrag från kommunen så ska man normalt ha sänt in (och fått godkända) föreningens stadgar, styrelseförteckning och lite annat.

En förening kan mycket väl drivas utan att synas speciellt mycket på internet. Deet kan vara så enkelt att man vill fixa barnidrott och det enklaste sättet är att fixa en förening. Enm liten gruppp människor är medlemmar och det viktigaste är att verksamheten finns.

För deltagare är det självklart viktigt att det finns försäkringar! Så just det känns relevant att ta fråga om. Om det var mitt barn skulle jag vilja veta....
 
Ja, håller med om att det är komplicerat, jag är ingen förespråkare för registerutdrag till höger och vänster. Men idrotten har varit rätt mycket utsatt, och detta gällde så små barn. Vore jag förälder skulle jag inte vilja ha barn där om det inte fanns klara papper.
Jag håller helt med och har lyft frågan inom de idrotter jag själv inte är ledare, men det är svårt att som ledare och styrelsemedlem säga att man vill visa upp registerutdrag, för vem ska jag visa upp det? För styrelsen som jag själv sitter i? :cautious: Jag har utdrag hemma i och med att det krävs för min utbildning så det skulle inte vara några konstigheter på det viset men hur man drar igång diskussion är känsligt, misstänker jag någon eftersom jag vill ha det? Det bästa och enklaste vore om RF skulle begära att alla föreningar måste begär in registerutdrag för att få ut LOK-stöd, då kommer kravet utifrån och frågan blir mindre känslig.
 
Jag håller helt med och har lyft frågan inom de idrotter jag själv inte är ledare, men det är svårt att som ledare och styrelsemedlem säga att man vill visa upp registerutdrag, för vem ska jag visa upp det? För styrelsen som jag själv sitter i? :cautious: Jag har utdrag hemma i och med att det krävs för min utbildning så det skulle inte vara några konstigheter på det viset men hur man drar igång diskussion är känsligt, misstänker jag någon eftersom jag vill ha det? Det bästa och enklaste vore om RF skulle begära att alla föreningar måste begär in registerutdrag för att få ut LOK-stöd, då kommer kravet utifrån och frågan blir mindre känslig.
Är det inte ur arbetsgivarperspektiv även inom föreningsvärlden? Alltså att man begär registerutdrag när man ska rekrytera en person, i det hä fallet då ledare.

Edit: detta gäller tydligen för föreningar: http://www.rf.se/Tryggidrott/Registerutdrag
 
Är det inte ur arbetsgivarperspektiv även inom föreningsvärlden? Alltså att man begär registerutdrag när man ska rekrytera en person, i det hä fallet då ledare.

Edit: detta gäller tydligen för föreningar: http://www.rf.se/Tryggidrott/Registerutdrag
Tyvärr är det där inte uppdaterat med polisens riktlinjer, det behöver inte längre vara ett oöppnat kuvert, de har tydligen gjort något med pappret för att det inte ska gå att göra ändringar.
Men samtidigt är det sällan man rekryterar på det sättet inom föreningsvärlden, oftast tigger föreningarna om att någon överhuvudtaget ska ställa upp som ledare. Det betyder att föreningarna ofta hamnar i underläge och har svårt att kräva registerutdrag, den som har ställt upp har makten, börjar föreningen ställa krav så ställer personen inte upp eftersom det blev krångligt. :crazy:
 
Tyvärr är det där inte uppdaterat med polisens riktlinjer, det behöver inte längre vara ett oöppnat kuvert, de har tydligen gjort något med pappret för att det inte ska gå att göra ändringar.
Men samtidigt är det sällan man rekryterar på det sättet inom föreningsvärlden, oftast tigger föreningarna om att någon överhuvudtaget ska ställa upp som ledare. Det betyder att föreningarna ofta hamnar i underläge och har svårt att kräva registerutdrag, den som har ställt upp har makten, börjar föreningen ställa krav så ställer personen inte upp eftersom det blev krångligt. :crazy:
Texten är uppdaterad i slutet av januari, men det kan ju ha hänt något sedan dess. Jag googlade bara snabbt för jag blev nyfiken på vad som gällde för föreningar.
 
Texten är uppdaterad i slutet av januari, men det kan ju ha hänt något sedan dess. Jag googlade bara snabbt för jag blev nyfiken på vad som gällde för föreningar.
Ja texten ja, men de är inte uppdaterade på polisens rekommendationer, de är ändrade sen ett år tillbaka, polisen tyckte att det blev problem när alla skulle ha nya utdrag för varje jobb de söker, föreningsuppdrag osv. Så därför är polisens rekommendation numera att utdragen gäller ett år från utfärdandet. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ alla är inte uppdaterade på det i verksamheter men det är bra att veta. För mig som har gjort praktik på flera olika skolor så var det skönt att slippa skicka efter flera olika registerutdrag utan kunde använda ett och samma.
 
Angående registerutdrag och försäkringar - bra påpekande! Jag är just nu lite i klinch med föreningens kontaktperson då de bestämt att vi föräldrar inte ska få vara med i salen under gymnastiken och jag ställer inte upp på det (min dotter är bara 3). Bra att ha något mer att tjata på dem om :angel:
 
Jag är just nu lite i klinch med föreningens kontaktperson då de bestämt att vi föräldrar inte ska få vara med i salen under gymnastiken och jag ställer inte upp på det (min dotter är bara 3). Bra att ha något mer att tjata på dem om :angel:
Men det är väl inte ovanligt (att föräldrar bara får vara med första/sista gången)? Eller är det jag som är gammaldags?
 
Min dotter går på barngymnastik arrangerad av ”Kommunnamn X barnidrottsförening”. På deras hemsida står att de är en ideell förening men jag har börjat misstänka att det inte stämmer. Vad kan det finnas för anledningar att falskeligen utge sig för att ha en ideell förening? Ekonomiska skäl gissar jag? :confused:

Detta är vad jag noterat:
-Det finns ingen föreningsinformation på hemsidan såsom namn på de som sitter i styrelsen, inga bilder från veksamheten, inga nyhetsbrev, ingen kallelse till årsmöte osv. De har ingen facebooksida heller.
-Vi betalar ingen medlemsavgift och har inte ens tillfrågats om vi vill bli medlemmar
-Föreningens enda verksamhet (att döma av hemsidan) är två timmar barngymnastik i veckan, för barn ca 3-5 år. Det finns inget för större barn. Så vem är medlem i föreningen om vi som deltar i gymnastiken inte är det?
-De enda träffar som kommer upp när jag googlar på föreningens namn är den egna hemsidan
-Det finns en nästan exakt likadan hemsida på nätet fast för grannkommunens barnidrottsförening. Den har samma layout med samma texter, samma bildbanksbilder och samma kontaktperson men med skillnaden att gymnastiken sker på en annan tid och plats.

I vilket fall så är gymnastiken bra :up:

Som av en händelse så ligger boken Bolag, föreningar, stiftelser. En introduktion precis bredvid mig efter en bokhyllerensning (den ska slängas). Ideella föreningar behöver inte registreras annat än om föreningen vill ha ett organisationsnummer. Det enda som krävs av ideella föreningar är stadgar och styrelse.

Jag sitter för övrigt som ordförande i en ideell förening och vi har varken bolagsnummer eller är registrerade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp