Misstänkt fejkad ideell förening

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare hvala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 295
Men det är väl inte ovanligt (att föräldrar bara får vara med första/sista gången)? Eller är det jag som är gammaldags?
Jag vet inte? Jag gick nog inte på någon aktivitet själv som 3-åring och det här är dotterns första. Jag tycker inte det är rimligt att tvinga en 3-åring att vara utan trygga personer i en timme. Min dotter vill det inte och knappast någon annan av hennes jämnåriga heller. Som jämförelse är det inskolning på förskola även för 3-åringar, man åker inte bara dit och lämnar barnet efter fem minuter första dagen...

Angående registerutdrag och försäkringar - bra påpekande! Jag är just nu lite i klinch med föreningens kontaktperson då de bestämt att vi föräldrar inte ska få vara med i salen under gymnastiken och jag ställer inte upp på det (min dotter är bara 3). Bra att ha något mer att tjata på dem om :angel:
Särskilt i den kontext du skriver denna tråd, hade mina varningsklockor verkligen ringt, och det ordentligt!
Om det nu är en fejkad förening så är det säkert för att de vill ha LOK-stödet. Sen att det inte verkar finnas utdrag ur belastningsregistret i kombination med ovanstående känns enligt mig minst sagt oroande. Och nej, jag hade aldrig i hela livet lämnat min 3 åring ensam sådär! Okej om vi pratar 5-6 åringar, men inte 3.

Min dotter går på barngymnastik arrangerad av ”Kommunnamn X barnidrottsförening”. På deras hemsida står att de är en ideell förening men jag har börjat misstänka att det inte stämmer. Vad kan det finnas för anledningar att falskeligen utge sig för att ha en ideell förening? Ekonomiska skäl gissar jag? :confused:

Detta är vad jag noterat:
-Det finns ingen föreningsinformation på hemsidan såsom namn på de som sitter i styrelsen, inga bilder från veksamheten, inga nyhetsbrev, ingen kallelse till årsmöte osv. De har ingen facebooksida heller.
-Vi betalar ingen medlemsavgift och har inte ens tillfrågats om vi vill bli medlemmar
-Föreningens enda verksamhet (att döma av hemsidan) är två timmar barngymnastik i veckan, för barn ca 3-5 år. Det finns inget för större barn. Så vem är medlem i föreningen om vi som deltar i gymnastiken inte är det?
-De enda träffar som kommer upp när jag googlar på föreningens namn är den egna hemsidan
-Det finns en nästan exakt likadan hemsida på nätet fast för grannkommunens barnidrottsförening. Den har samma layout med samma texter, samma bildbanksbilder och samma kontaktperson men med skillnaden att gymnastiken sker på en annan tid och plats.

I vilket fall så är gymnastiken bra :up:
Varför frågar du inte? Varför sprider du dynga och misstänkliggör utan att ens ha frågat?

Varför frågar du inte? Varför sprider du dynga och misstänkliggör utan att ens ha frågat?

Nu kanske jag inte borde svara, men åtminstone jag hade kanske velat börja fråga på ett "anonymt" forum, typ "finns det fog för mina misstankar?", "är det flera som tänker som mig?" etc. etc. Innan man frågar i verkligheten.
Och åtminstone utifrån det som skrivits hittills, finns det absolut fog för att misstänkliggöra också....

Angående registerutdrag och försäkringar - bra påpekande! Jag är just nu lite i klinch med föreningens kontaktperson då de bestämt att vi föräldrar inte ska få vara med i salen under gymnastiken och jag ställer inte upp på det (min dotter är bara 3). Bra att ha något mer att tjata på dem om :angel:

Dumheter. Jag var rädd för att rida pga två riktigt hemska avkastningar. När jag började om sas på en annan ridskola vid 7 års ålder (för jag ville verkligen rida, jag älskade ju hästar) var mamma med och ledde ponnyn i början. De andra mammorna tittade elakt på henne för jag grinade rätt ofta så de trodde att hon tvingade mig :rofl: Det var inget snack från ridskolan att hon inte skulle få vara med.

Jag gick också på barngympa som 5-6-åring, mamma var alltid med och även de andra föräldrarna. Att porta föräldrarna för så små barn är något som inte är acceptabelt.

Jag håller helt med och har lyft frågan inom de idrotter jag själv inte är ledare, men det är svårt att som ledare och styrelsemedlem säga att man vill visa upp registerutdrag, för vem ska jag visa upp det? För styrelsen som jag själv sitter i?
men hur man drar igång diskussion är känsligt, misstänker jag någon eftersom jag vill ha det?
Jag arbetar på en ideell organisation och hos oss måste alla - anställda som ideellt engagerade (volontärer samt de som sitter i styrelsen) visa registerutdrag. Det är inget snack om saken och har inte lett till något tjafs alls. Folk förstår.

Styrelseledamöterna visar för de andra i styrelsen, ja.

Jag vet inte? Jag gick nog inte på någon aktivitet själv som 3-åring och det här är dotterns första. Jag tycker inte det är rimligt att tvinga en 3-åring att vara utan trygga personer i en timme. Min dotter vill det inte och knappast någon annan av hennes jämnåriga heller. Som jämförelse är det inskolning på förskola även för 3-åringar, man åker inte bara dit och lämnar barnet efter fem minuter första dagen...

Vaa, för mig finns det inte ens på världskartan att lämna treåringen med okända personer på någon aktivitet! Varför skulle inte föräldrarna få vara med? Om de skulle envisas med att så små barn ska lämnas utan föräldrar skulle jag tacka för oss och inte vara med fler gånger. Inte ens min femåring skulle frivilligt gå med på att bli lämnad på någon aktivitet med främmande människor, och verkligen inte treåringen.

Kan för övrigt tala om att det bara är lite kvar på kursen och vi kommer inte låta dottern fortsätta till hösten, så jag hade inte tänkt göra någon stor grej av det här. Jag är bara nyfiken på om man kan låtsas driva en ideell förening av det här slaget och vad syftet skulle vara. Jag har svårt att se att det skulle finnas så mycket pengar i det, men jag vet inte heller hur stora bidrag det kan handla om.

Kan för övrigt tala om att det bara är lite kvar på kursen och vi kommer inte låta dottern fortsätta till hösten, så jag hade inte tänkt göra någon stor grej av det här. Jag är bara nyfiken på om man kan låtsas driva en ideell förening av det här slaget och vad syftet skulle vara. Jag har svårt att se att det skulle finnas så mycket pengar i det, men jag vet inte heller hur stora bidrag det kan handla om.

Såg du mitt PM som jag skickade tidigare? :)

Jag arbetar på en ideell organisation och hos oss måste alla - anställda som ideellt engagerade (volontärer samt de som sitter i styrelsen) visa registerutdrag. Det är inget snack om saken och har inte lett till något tjafs alls. Folk förstår.

Styrelseledamöterna visar för de andra i styrelsen, ja.
Det är jättebra att det är enkelt för er, för oss har det inte varit lika enkelt, jag har lyft frågan på styrelsemöten och i princip blivit idiotförklarad, misstror jag min egen man liksom? Nu har vi snart årsmöte och delar av styrelsen kommer att bytas ut och jag hoppas på ett bättre klimat efter det.
Problemet finns sällan om man tar med sånt i början, men att etablera ett "kontrollsystem" i en gammal förening är inte lika enkelt.

Bidrag får man väl bara om föreningen är registrerad och barnen medlemmar.

Däremot kan man ju stoppa deltagaravgiften i fickan och strunta i skatt och sociala avgifter om man låtsas att man har en förening.

Problemet finns sällan om man tar med sånt i början, men att etablera ett "kontrollsystem" i en gammal förening är inte lika enkelt.
Vi har inte haft med det från början, inte för styrelsen.

För mig är det obegripligt att man kan vara engagerad i en ideell organisation som arbetar med barn och inte fatta varför man ska ha registerutdrag. Det låter helt världsfrånvänt.

Men det är väl inte ovanligt (att föräldrar bara får vara med första/sista gången)? Eller är det jag som är gammaldags?
Inte när det gäller så små barn väl? Mina barn gick på aktiviteter i höstas. De äldsta (4-6 tror jag?) blev lämnade. De yngre (2-3) hade föräldrarna med. Bland de äldsta satt många av föräldrarna utanför salen och väntade. Passande då barn ibland blev kissnödiga under passet så ledaren bara kunde lämna till vuxen utanför som följde dem till toaletten.

Det är en komplicerad fråga, eftersom jag själv är ledare inom barnidrott, tillsammans med min man och ytterligare en person och ibland har jag funderat på hur man ska lyfta frågan, det är ingen förälder som har frågat efter det men samtidigt så känns det fel att det ska behöva frågas efter, men var ska man tala om att man tar registerutdrag? På hemsidan? Kan det tolkas fel? "Vi är inte helt säkra på våra ledare så vi begär utdrag"? Ännu mer komplicerad när jag och den andra ledaren dessutom sitter med i styrelsen. :crazy: Samtidigt är det en väldigt "öppen" idrott, aldrig några stängda dörrar, vi ser helt att föräldrarna är med på tävlingarna och de är varmt välkomna att vara med och träna tillsammans med barnen. Svårt som sagt, vi har sagt att vi ska ta upp frågan på nästa föreningsdag för att få input från övriga i föreningen, både föräldrar, barn och andra utövare.

Jag har läst resten av dina inlägg på ämnet men när du lyfter detta på årsmötet hade jag haft som argument att man i yrken där man jobbar med barn (skola, förskola etc, ja du vet du läser/är väl lärare?) måste visa utdrag och att det borde gälla även i eran förening.
Förstår inte riktigt varför man skulle ta illa vid sig av att visa utdrag, har man rent mjöl i påsen borde det ju vara "nemas problemas"

Hos oss på gymnastiken lämnas de utan föräldrar först när de är 5-6 år. Då sitter föräldrarna utanför och blir det problem får givetvis den berörda föräldern vara med. Då känner barnen ledarna sedan innan. De flesta barnen har varit med sedan 3 års ålder (är kö för att få vara med).

Vi har inte haft med det från början, inte för styrelsen.

För mig är det obegripligt att man kan vara engagerad i en ideell organisation som arbetar med barn och inte fatta varför man ska ha registerutdrag. Det låter helt världsfrånvänt.
Eftersom föreningen har mycket verksamhet som inte involverar barn så är det nog många som inte ens har tänkt tanken, för dem är det helt obegripligt att någon ens skulle göra något mot barnen att de slår bakut av tanken. De flesta är inte särskilt insatta i diskussionerna som förs om barn och idrottande, de utövar sin sport där medelåldern är runt 65 och jag blir kallas ungdomen trots att jag närmar mig 40. Rent krasst så är de redan kontrollerade även om de själva inte tänker på det, de skulle inte kunna ha sina tävlingsredskap om de hade gjort något grövre brott.

Jag har läst resten av dina inlägg på ämnet men när du lyfter detta på årsmötet hade jag haft som argument att man i yrken där man jobbar med barn (skola, förskola etc, ja du vet du läser/är väl lärare?) måste visa utdrag och att det borde gälla även i eran förening.
Förstår inte riktigt varför man skulle ta illa vid sig av att visa utdrag, har man rent mjöl i påsen borde det ju vara "nemas problemas"
Ja det är det spåret jag tänker använda mig av, när jag inte längre blir motarbetad av vissa i styrelsen. ;) Problemet ligger inte i att visa utdrag utan motståndet ligger i att be andra visa utdrag. Jag tror att det handlar om dels en generationsfråga, de är som sagt äldre, dels handlar det om okunskap, inte skulle det kunna hända här. Sen är ytterligare en liten del att jag är besvärlig och kommer med nya tankar och idéer, "så har vi aldrig gjort tidigare" ;) Vi är på väg åt rätt håll och jag får bra stöd av Sisu, det gäller bara att jobba framåt. Men det skulle vara enklare om RF skulle gå ut med kravet, då hade det inte varit "jag" som var besvärlig, utan då var det vårt "kontrollorgan" som ställde kravet istället. Det skulle antagligen gruffas lite men inga protester.

Varför pm:ar du inte om det?
Inget olagligt det han grejar med men jag vill inte ge honom träffar på google. Han har drivit liknande föreningar där hans anställda haft styrelseposter utan att vara engagerade. Kan ju vara något liknande koncept.

Min dotter går på barngymnastik arrangerad av ”Kommunnamn X barnidrottsförening”. På deras hemsida står att de är en ideell förening men jag har börjat misstänka att det inte stämmer. Vad kan det finnas för anledningar att falskeligen utge sig för att ha en ideell förening? Ekonomiska skäl gissar jag? :confused:

Detta är vad jag noterat:
-Det finns ingen föreningsinformation på hemsidan såsom namn på de som sitter i styrelsen, inga bilder från veksamheten, inga nyhetsbrev, ingen kallelse till årsmöte osv. De har ingen facebooksida heller.
-Vi betalar ingen medlemsavgift och har inte ens tillfrågats om vi vill bli medlemmar
-Föreningens enda verksamhet (att döma av hemsidan) är två timmar barngymnastik i veckan, för barn ca 3-5 år. Det finns inget för större barn. Så vem är medlem i föreningen om vi som deltar i gymnastiken inte är det?
-De enda träffar som kommer upp när jag googlar på föreningens namn är den egna hemsidan
-Det finns en nästan exakt likadan hemsida på nätet fast för grannkommunens barnidrottsförening. Den har samma layout med samma texter, samma bildbanksbilder och samma kontaktperson men med skillnaden att gymnastiken sker på en annan tid och plats.

I vilket fall så är gymnastiken bra :up:
Inte alla föreningar har uppdaterade hemsidor om ens en hemsida eller en Facebooksida. Det skulle jag lägga ytterst lite vikt vid.

Kolla om du hittar föreningen på allabolag. se. Behöver inte finnas där heller, men är de registrerade syns de troligen där. En ideell förening behöver inte ha ett organisationsnummer, så finns den inte där så behöver det ändå inte vara något fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka