Missuppfattning om halvhalten??

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 758
P

persika

Det här citatet kommer från boken Vinnande hoppning av George H. Morris, men jag lägger det ändå här på dressyrforumet eftersom det handlar om halvhalt.

Halvhalten är helt enkelt en liten tempominskning som ryttaren ber om med handen, med understöd av vikthjälperna (rygg o säte). Skänklarna kommer med i spelet bara för att bibehålla rakriktningen och bakbensaktiviteten. Så även om halvhalten främst utförs med handen, kommer alla de övriga hjälperna med i samverkan. Robert visar oss detta med all önskvärd tydlighet på den här bilden (*det är en bild vid sidan om i boken*). Hästen visar oss sitt motstånd mot halvhalten: han gapar, han sänker nacken och lättar i bakdelen, i stället för att göra tvärtom.

Vadå lätta i bakdelen?? Ska inte hästen jobba mer med bakbenen o få under sig dom mer, o därigenom lätta i framdelen? O att hästen gapar är väl inte önskvärt heller? :confused:

Sv: Missuppfattning om halvhalten??

Hoppryttare är inte så intresserade av HUR hästen använder sin kropp i halvhalten, utan bara att den lyssnar tillbaka.

Fast att den lättar baktill lät inget vidare:mad:

I dressyren vill man att den komprimeras- som ett dragspel o får den att sätta sig lite.
Sen är det upp till ryttaren att inte släppa tillbaka den till en lika lång häst som innan, utan man kan behålla kompressionen o sen göra en till när det behövs.

Senast ändrad:

jag tror jag lägger den där boken på hyllan. När författarens kompetens sviktar angående något som är så grundläggande som hur man gör en korrekt halvhalt är den nog inte värd att ta på så stort allvar. Eller vad sägs ;)

Men det står ju tydligt att "hästen visar sitt MOTSTÅND"

Vilket i min värld betyder att det är en bild på hur det INTE ska se ut och beskrivningen "Gapar, sänker nacken, lättar bak," är alltså hur det INTE ska se ut.

Dock förstår jag inte riktigt sammakopplingen med den tidigare texten, men kan tänka att det ska vara en påvisning av hur det ser ut om man enbart gör en halvhalt för handen ?

Vilket i min värld betyder att det är en bild på hur det INTE ska se ut och beskrivningen "Gapar, sänker nacken, lättar bak," är alltså hur det INTE ska se ut.

Dock förstår jag inte riktigt sammakopplingen med den tidigare texten, men kan tänka att det ska vara en påvisning av hur det ser ut om man enbart gör en halvhalt för handen ?

Jag förstod inte heller hur det är sammankopplat - allt verkar så motsägelsefullt. Jag tänkte som du, att det var en beskrivning hur det inte skulle vara, men det finns dock andra bilder i samma kapitel som visar olika typer av rörelser - o beskrivningarna där verkar vara korrekta av vad jag kan tyda. Så jag förstår inte.

Det här citatet kommer från boken Vinnande hoppning av George H. Morris, men jag lägger det ändå här på dressyrforumet eftersom det handlar om halvhalt.

Halvhalten är helt enkelt en liten tempominskning som ryttaren ber om med handen, med understöd av vikthjälperna (rygg o säte). Skänklarna kommer med i spelet bara för att bibehålla rakriktningen och bakbensaktiviteten. Så även om halvhalten främst utförs med handen, kommer alla de övriga hjälperna med i samverkan. Robert visar oss detta med all önskvärd tydlighet på den här bilden (*det är en bild vid sidan om i boken*). Hästen visar oss sitt motstånd mot halvhalten: han gapar, han sänker nacken och lättar i bakdelen, i stället för att göra tvärtom.

Vadå lätta i bakdelen?? Ska inte hästen jobba mer med bakbenen o få under sig dom mer, o därigenom lätta i framdelen? O att hästen gapar är väl inte önskvärt heller? :confused:

Han skriver ju i slutet att detta inte är önskvärt. Han menar att hästen inte ska gapa, inte sänka nacken och inte lätta i bakdelen. Detta är ett ex på hur det kan bli fel om man endast gör halvhalten med handen.

/Susanna

George Morris är en av världens bästa hopptränare så man kan nog inte helt lägga honom ¨"åt sidan" :smirk:
Även jag har en gammal bok av honom där i o f s inte halvhalt beskrivs vad jag hittar men väl motstridiga hjälper. Jag tror ditt exempel handlar just om det. Han skriver mycket om detta och hur hästen försvarar sig mot motstridiga hjälper samt vad som krävs av ryttaren i skicklighet för att inte förvirra hästen i tempoväxlingar, när man kräver samling mm. Ryttare som jänger kvar i handen osv.

Där hittar jag inget konstigt, tvärtom.

Han skriver ju i slutet att detta inte är önskvärt. Han menar att hästen inte ska gapa, inte sänka nacken och inte lätta i bakdelen. Detta är ett ex på hur det kan bli fel om man endast gör halvhalten med handen.

/Susanna

håller med dig, tyckte det var ganska uppenbart :smirk:

Det här citatet kommer från boken Vinnande hoppning av George H. Morris

Den boken har gett mej många goda skratt :D Han skriver så gammaldags på något sätt och beskriver hela tiden fördelarna med hur prydliga ryttarna i hans land är och HUR VIKTIGT det är för ridningen, samt föreslår mer eller mindre smarta lösningar ;).

Hästen visar oss sitt motstånd mot halvhalten: han gapar, han sänker nacken och lättar i bakdelen, i stället för att göra tvärtom.

Är inte detta ett exempel som visar fel? Det får jag intrycket av, eftersom de skriver "Han visar sitt motstånd mot halvhalten" och "istället för tvärtom". kan aldrig tänka mig att det ska vara det de vill uppnå, eftersom de beskriver ett annat önskvärt resultat i början av din text.

Den boken har gett mej många goda skratt :D Han skriver så gammaldags på något sätt och beskriver hela tiden fördelarna med hur prydliga ryttarna i hans land är och HUR VIKTIGT det är för ridningen, samt föreslår mer eller mindre smarta lösningar ;).

jag tycker också att boken var så skrattretande, precis pga samma orsaker! :angel:

till er andra: tack för att ni hjälpte mig förstå ;)

Robert visar oss detta med all önskvärd tydlighet på den här bilden (*det är en bild vid sidan om i boken*). Hästen visar oss sitt motstånd mot halvhalten: han gapar, han sänker nacken och lättar i bakdelen, i stället för att göra tvärtom.

Låter för mig som om ryttaren är för hård på handen och hästen inte riktigt klarar av samlingen. Gapa ska den absolut inte göra!

KL

Den där boken har jag lagt på hyllan, köpte den på rea och kände mig inte annat än lurad trots det.

Bilderna visar ofta inte det som beskrivs i texten, och ursäktas vid flera tillfällen just för att de inte gör det - varför är de då med?

"The american way" - undrar just vad som är historien bakom det? Han tränades väl själv av Berthalan de Némethy som är ungrare - blev de osams om ridstilen? Denne har skrivit en bok som är mycket bra och vars bilder väl illustrerar texten, komplett med många olika diagram och exempel på gymnastikhoppning. Rekommenderas!

Jo det är ju det han säger att den skall göra tvärtom så jag förstår inte vad som är oklart :confused:

Sen är man böjd att göra halvhalterna med händerna som hoppryttare eftersom man faktiskt står upp i sadeln, lite svårt att använda sätet då.

Det är inte en översättningsmiss då?

Man får ju nästan kolla originalspråket först.

På bilden sitter ryttaren ner när han gör halvhalten.

eheh ne såå angelägen är jag nog inte att jag kolla upp orginialspråket :angel:

som tur är har jag bara lånat boken :D så jag behöver inte känna mej så värst lurad

jopp, så förstod jag det också.

Jo det är du som ska läsa vad där står. Där står ju just det du säger. Hur är det med läsförståelsen? :angel:

På bilden sitter ryttaren ner när han gör halvhalten.
fast det finns gott om teorier om hur en halvhalt ska vara. Jag vill påstå att en halvhalt i dressyr inte är detsamma som en halvhalt inne på hoppbanan även om delar och syfte är detsamma.

Liknande trådar

E
Dressyr Ska berätta lite hur det ligger till: Fick min första egna häst i April, en valack på 167cm 8år e.Cortez. Han var väldigt stel och så... 2
Svar
26
· Visningar
2 812
Senast: angelaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka