Mitsubishi Outlander?

Oxxx

Trådstartare
Mor och far (även jag) är på jakt efter en ny bil. Har redan varit och kollat på Subaru Forester och Suzuki Grand Vitara.
Subban var för dyr i inköp. Eftersom det inte finns några beg. till salu skulle vi vara tvungna att köpa en ny (sen tillkommer vinterdäck, drag, osv som kostar :crazy: ).
Vitaran finns bara med avtagbar drag, dessutom är bakluckan samma stuk som RAV4 och CRV:n , svår att öppna med transporten påkopplad. Pappa tyckte även att den var ngt klumpig att köra, men jag tyckte den var helskön att åka i :love: .

Iallafall, kom på att man kanske skulle kunna åka och kolla på MB Outlander, men har har inte hört så mycket om denna bil (mjo, förutom läst i broshyrerna, men där står det bara tillverkarens åsikter = bilen är jättebra på alla sätt och vis). Så nu vill jag veta om någon här har någon erfarenhet av outlander:n, och vill dela med sej av det? :bow:

Gärna om någon har något annat tips på bil som finns beg. på marknaden.
4-hjulsdrift behövs inte, dock ett +.
En bil där man sitter lite högre upp.
Ska iaf kunna dra MINST 1400 kg på B-kort
Inte sluka mer än 1.2-1.4 L/mil utan släp, gärna mindre ;)
Vi åker inte, än så länge, så jättemycket med hästfinkan, men planerat att komma iväg ca 1 gång/veckan så småning om, så världens bästa dragbil behöver det ju inte vara.
Smärtgräns: 180 000- 200 000kr beg (o då alltså gått max 4000 mil)
Fast dragkrok (en del kan bara erbjuda avtagbar).
Behöver inte vara så stor inuti, då vi inte åker hela familjen samtidigt så ofta, dock helst gått om lastutrymme, allstå kombi.

De som går bort (än så länge) är: saab (mamma vill inte ha), volvo (pappa vill inte ha), ww, audi, fiat, seat och ford.
Snälla, halshugg mej inte :p .



Så, kom med era tips nu! :bow: :bow:
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Har ni lagt märke till att bakluckan på RAV4 och CRV är olika utformade? På CRV:n öppnar man glaset uppåt som på en personbil och resten av dörren åt sidan. Då kan man komma åt bagaget någorlunda även med släp. Jag har haft en CRV och tyckte att den var toppen.

För artiklar om Mitsubishi Outlander - kolla på t ex www.vibilagare.se eller www.bilweb.se. Om ni ska köpa begagnat kan det även vara bra att titta i Bilprovningens begagnade bilguide på nätet, www.bilprovning.se.
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Okej, det var ju positivt om CRV:n :) . Dock var det nått "krångel" med 4hjulsdriften som vi inte gillade med CRV:n.
Tack för tipsen :bow:
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

"Krånglet" med 4-hjulsdriften på CRV är att den är framhjulsdriven som normalläge. 4-hjulsdriften går i automatiskt när framhjulen börjar slira, men på äldre modeller (min var 99:a) måste det slira ganska mycket innan den går i, typ start i hal backe. På de nya är 4-hjulsdriften kvickare med att gå i. Man kan alltså inte lägga i 4-hjulsdriften manuellt eller räkna med att den räddar en i en sladd. Det kan man i och för sig inte med någon 4WD.
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Precis!
Tråkigt för en sån annars bra och fin bil.
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

model_consideration.jsp
Kan rekommender Subaru Outback, finns inte jätte många begangnade men det finns dock endel om man kan tänka sig åka en bit och kolla.

Får dra mkt med B kort, 4 h drift, gott om lastutrymme, snygg, bekväm att sitta i både fram och bak.
:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mitsubishi Outlander?

MaranMan kan alltså inte lägga i 4-hjulsdriften manuellt eller räkna med att den räddar en i en sladd. Det kan man i och för sig inte med någon 4WD.[/QUOTE skrev:
Vad är det du menar att man inte kan med någon 4WD? Lägga i 4hjulsdriften manuellt kan man på många bilar och sen angående sladdningen så har väl inte det nåt att göra med om det är 4hjulsdrivet eller ej? Eller menar du sladd=spinna?

Trådskaparen:

Det kommer ju fler och fler 4WD bilar nu så det borde ju finnas en del begagnat att välja bland. Dock har du ju redan sorterat bort ett flertal märken :p

Vi kollade också på Outlandern när vi letade ny bil men jag tyckte inte om den. Taskigt med bagageutrymme har jag för migoch rätt så dålig komfort!

Hyndaui (stavning???) har ju ett par 4WD. Santa Fe, Tucson och nån mer tror jag. Dom är ju inte snordyra heller.

Lycka till!
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

**Lina** skrev:
Vad är det du menar att man inte kan med någon 4WD? Lägga i 4hjulsdriften manuellt kan man på många bilar och sen angående sladdningen så har väl inte det nåt att göra med om det är 4hjulsdrivet eller ej? Eller menar du sladd=spinna?
Vad jag menar med att man inte kan det med någon 4WD är att man inte kan lita på att 4-hjulsdriften räddar en från att få en sladd vid körning i halt väglag eller garanterar att man kan häva en sladd. Dock är det naturligtvis lite svårare att få sladd med en 4-hjulsdriven bil än en med vanlig drivning. Självklart kanske, men verkar inte vara det för alla eftersom en del har en övertro till fyrhjulsdriftens säkerhet. OBS! Jag syftar inte på vare sig just dig eller trådskaparen med den kommentaren. Har naturligtvis ingen aning om vad ni kan/tror om 4WD.

Håller med dig om att man kan lägga i 4-hjulsdriften manuellt på många bilar, men långtifrån på alla. CRV t ex kan man alltså inte det med.
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Har två Mitsubishi en Pajero och en L200 och är jättenöjd med båda skulle utan tvekan kunna tänka mig en outlander som är lillebror till Pajeron båda mina är kanon att dra med och fyrhjulsdrift väldigt bra andrahandsvärde i när jag har bytt årsmodell, Outlandera är väl en ganska ny modell.
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Outlandern är rätt bra att köra, MEN drar som 17...kom nstan ingenstans på tanken när jag körde transport...
Pajero sport är omänsklig när det gäller törsten...kan dra sisådär 3,5 l på landsväg så inget ajg rekommenderar , Rav4 drar rätt lite om man tänker på att det är en dragbil, däremot har de dåligt lastutrymme,nackdelar med allt:smirk:
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Tyvärr är outbacken för dyr i inköp, har även kollat på den.
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Tack för tipsen :bow: .

Santa fee:n är tyvärr för stor, men jag gillar den skarpt.
Men däremot ska vi hålla ögonen öppna för Tucsonen, den låter helt OK, dock såpass ny att det inte finns så många beg. på marknaden :( .
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

:) Vad kul att höra , jag gillar även pajero (morfar hade en från -89 :love: ) men det drar alldeles för mycket.

Chrysler:
Tråkigt att den drar så mycket. Ska försöka provköra en, så får vi se vad pappa säger då. Tack för info:n :bow:
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Vi har en MB Outlander och vi är helnöjda med den! :love:
Helt underbar att sitta i och även körmässigt är den kanon! Man märker knappt att man har släp påkopplat när man kör med det...
Den drar dock en del bensin men för o vara en så pass stor bil så är det nog inte så farligt ändå... Drar ca 1,2 på blandad körning, mindre om man kör långturer, med släp drar den ca 1,4...
Tycker den har gott om utrymme, man sitter bra i den även om man är 5 vuxna och bagaget är fullt tillräckligt!
Kommer att titta på Turbo-varianten nästa vår när de e dags o byta ut den vi har!
Så kort sagt en kanonbil för vettiga pengar!!
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Vad kul att höra :) . Ska försöka åka och kolla på en i veckan förhoppningsvis!
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Har även funderat på en Land Rover Freelander. Är det något att satsa på? Hur mycker får man dra på B-kort? :confused:
:bow:
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Freelandern har bra 4-hjulsdrift, men si och så med bilens kvalitet i övrigt. Komforten är sådär. Jag tror inte att den får dra så mycket på B-kort, men du får väl kolla på deras hemsida eller leta upp reg.nr på en begagnad och kolla på www.bilregistret.se.
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

1460kg och 1540 kg på b-kort har jag sett. Tycker det ändå är väldigt bra. Ska höra med pappa vad han säger om en sån bil.
Tack för svaret :bow: :bow:
 
Sv: Mitsubishi Outlander?

Köpte en Subaru Forester i september och lyckades pruta till mig både drag, vinterdäck, tonade rutor och metalliclack. Ok att den är lite dyrare i inköp, men bättre dragbil finns inte att få. Dessutom riktigt kul att köra med "till vardags".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp