Mitt barns sömn

Vi lägger honom i egen säng men det blir att han hamnar i vår säng under natten. Dock misstänker jag att hans egen säng börjar bli för liten, han får tag i madrasskanten och drar i och pillar på träpinnarna. Inatt la jag honom direkt i vår säng och han rörde sig rätt mycket och över större yta, men sov faktiskt ganska bra. Så en vet, han kanske behöver space nu för tiden.
Vi kör på madrass på golvet. Har sina för- och nackdelar, men funkar bra för oss! Jobbigt bara när hon INTE vill sova och startar rave i sängen 😅😅😅
 
Hej, hallå, barnlös person här med okunnig idé!

Har ju sett att i USA swaddlar många sina barn, har alltid tyckt det verkar dumt men tydligen hjälper det många barn som just vevar runt för mycket för att kunna sova. Det kanske blir lite samma effekt med en sovpåse? Annars kanske det vore värt att testa ett par nätter.

😬🤷🏽‍♀️
 
Vi har funderat mycket på det. Jag har väl varit lite restriktiv med att köpa nya saker, det känns som att det är något nytt som behövs varje vecka just nu, och just vagga har jag tänkt inte räcker eftersom de vaggar så lugnt och han ändå behöver lite ”rusk”. Men å andra sidan kan det nog vara så att han behöver lite både och, lite mer gung vid just insomning men det kan hända att vagga skulle räcka när han vara vaknar till lite grann. Värt att fundera en vända till på!

Jag tänker som du, att en vanlig vagga är för lite gung och rusk. Min tanke var något som man kan få lite fart i, som en vanlig gunga i en lekpark 😁
 
Hej, hallå, barnlös person här med okunnig idé!

Har ju sett att i USA swaddlar många sina barn, har alltid tyckt det verkar dumt men tydligen hjälper det många barn som just vevar runt för mycket för att kunna sova. Det kanske blir lite samma effekt med en sovpåse? Annars kanske det vore värt att testa ett par nätter.

😬🤷🏽‍♀️
Man ska inte göra det efter de börjat rulla, för risken är att de lyckas rulla till mage men sen inte kan rulla tillbaks om det behövs. I Sverige rekommenderas det inte alls, för gör man fel kan det öka risken för i höftdysplasi, men ens i usa där det fortfarande är väldigt vanligt säger man att det inte ska göras mer än 2 månader, för efter det kan de börja försöka rulla.
 
Förstår att det provocerar lite, det provocerar säkert ännu mer att vårat barn inte får annan mat (även om vi oftast försöker se till att det finns något hon gillar) men man behöver inte äta något man inte gillar hemma hos oss, då får man vara hungrig tills man kan få tex kvällsfika/frukt (frukt kan man få ganska direkt). Det har ju inget med att sitta kvar vid matbordet att göra huruvida man äter eller inte, jag är inte heller alltid hungrig/äter upp, det är bara en trevlig stund på dagen där vi samlas och maten är sekundär.. men det har ju inte med frågeställningen i tråden att göra. Och vi har massa andra saker vi inte har så mycket regler kring, vi är långt ifrån perfekta föräldrar. Men de saker som var viktiga för oss har vi hanterat typ på samma sätt som att det inte är förhandlingsbart att ha säkerhetsbälte.
Du missar poängen. Poängen var att det inte handlar om vad föräldrarna bestämmer. Somnar barnet inte så somnar barnet inte, hur mycket jag än bestämt att det ska sova. Det går inte att tvinga nån att sova (det är däremot ganska enkelt att tvinga ett barn att ha bilbälte så det är inte jämförbart).
Du förmedlar underförstått att alla som lägger timmar på att söva barn får skylla sig själva. Så är det inte.
 
Du missar poängen. Poängen var att det inte handlar om vad föräldrarna bestämmer. Somnar barnet inte så somnar barnet inte, hur mycket jag än bestämt att det ska sova. Det går inte att tvinga nån att sova (det är däremot ganska enkelt att tvinga ett barn att ha bilbälte så det är inte jämförbart).
Du förmedlar underförstått att alla som lägger timmar på att söva barn får skylla sig själva. Så är det inte.
Nej det har jag inte skrivit alls. Bara att det kan, om man inte vill lägga de där timmarna på att söva barn/få barn att somna om , vara värt att titta på alternativ. Vi gjorde det och har inte ångrat oss. Sen innebar det alternativet en del tid i början, men var värt det för oss i slutändan. Och de flesta föräldrar är beredda att köra bil med ett barn som skriker för att det måste vara i bilen men inte med att barnet skriker för att det måste vara i sängen. Vid båda tillfällena är en förälder ofta inte långt borta.
 
Vi har funderat mycket på det. Jag har väl varit lite restriktiv med att köpa nya saker, det känns som att det är något nytt som behövs varje vecka just nu, och just vagga har jag tänkt inte räcker eftersom de vaggar så lugnt och han ändå behöver lite ”rusk”. Men å andra sidan kan det nog vara så att han behöver lite både och, lite mer gung vid just insomning men det kan hända att vagga skulle räcka när han vara vaknar till lite grann. Värt att fundera en vända till på!
Ett annat tips istället för att köpa en helt ny vagga är sånna rocking-feet man sätter under benen på en spjälsäng. Funkar fantastiskt för oss som har en unge som gärna vill vaggas lite, men samtidigt slapp vi köpa en vagga. Kostar några hundralappar bara :)
 
Nej det har jag inte skrivit alls. Bara att det kan, om man inte vill lägga de där timmarna på att söva barn/få barn att somna om , vara värt att titta på alternativ. Vi gjorde det och har inte ångrat oss. Sen innebar det alternativet en del tid i början, men var värt det för oss i slutändan. Och de flesta föräldrar är beredda att köra bil med ett barn som skriker för att det måste vara i bilen men inte med att barnet skriker för att det måste vara i sängen. Vid båda tillfällena är en förälder ofta inte långt borta.

Fast nej, barn är olika och en kan inte göra så med alla barn, det går bara inte. Det blir så märkligt när någon ska sitta och berätta hur fantastiskt bra deras metod fungerade och att det ”bara” var att göra si eller så när det handlar om individer och deras olika personligheter.
 
En tanke.
Till vuxna människor som är motoriskt oroliga är en del ju hjälpta av tyngdtäcke. Nu kanske inte tyngdtäcke är att rekommendera till så små barn m kanske är tanken ngt som kan hjälpa? Att hen vill ha tyngre på sig?
 
Fast nej, barn är olika och en kan inte göra så med alla barn, det går bara inte. Det blir så märkligt när någon ska sitta och berätta hur fantastiskt bra deras metod fungerade och att det ”bara” var att göra si eller så när det handlar om individer och deras olika personligheter.
Jag har aldrig skrivit att det funkar för alla barn/alla föräldrar. Jag har skrivit att det funkade för oss, eftersom Ts har problem med sömnen som liknar de vi hade och att vi till varje pris ville undvika långa läggningar, därför la vi mycket tid på detta. precis som de flesta andra i tråden tipsat om olika saker de gjort:) att skriva att det kan funka är inte samma sak som att det alltid funkar :)
 
Nej det har jag inte skrivit alls. Bara att det kan, om man inte vill lägga de där timmarna på att söva barn/få barn att somna om , vara värt att titta på alternativ. Vi gjorde det och har inte ångrat oss. Sen innebar det alternativet en del tid i början, men var värt det för oss i slutändan. Och de flesta föräldrar är beredda att köra bil med ett barn som skriker för att det måste vara i bilen men inte med att barnet skriker för att det måste vara i sängen. Vid båda tillfällena är en förälder ofta inte långt borta.
Min fetning. Läs det du skriver igen. Du säger ju precis det: att dom som lägger timmar på att söva barn har valt det själva. Har man valt nåt själv så får man också skylla sig själv.

Tro mig, jag har tittat på alternativ och vänt på varenda sten utom den med skrika själv bakom. Inget funkade. Det blev bättre med tiden men det beror inte på nåt jag gjorde utan på att barnet blev äldre och utvecklades.

(Maten var för övrigt mitt ”måste”. Jag skulle inte ha barn som var kladdig med maten. Gissa vad, det var inte jag som bestämde det.)
 
En tanke.
Till vuxna människor som är motoriskt oroliga är en del ju hjälpta av tyngdtäcke. Nu kanske inte tyngdtäcke är att rekommendera till så små barn m kanske är tanken ngt som kan hjälpa? Att hen vill ha tyngre på sig?
Tyvärr inte rekommenderat för så små barn, risken är att de drar det över huvudet och inte kan få av det.
 
Nej det har jag inte skrivit alls. Bara att det kan, om man inte vill lägga de där timmarna på att söva barn/få barn att somna om , vara värt att titta på alternativ. Vi gjorde det och har inte ångrat oss. Sen innebar det alternativet en del tid i början, men var värt det för oss i slutändan. Och de flesta föräldrar är beredda att köra bil med ett barn som skriker för att det måste vara i bilen men inte med att barnet skriker för att det måste vara i sängen. Vid båda tillfällena är en förälder ofta inte långt borta.
Fast alltså att låta barn skrika sig till sömns är ju inte rekommenderat, anledningen till att de tillslut slutar skrika är ju för att de gett upp om att nån ska komma. Det skapar absolut ingen trygghet även om det kan skapa ett tyst barn.
 
Min fetning. Läs det du skriver igen. Du säger ju precis det: att dom som lägger timmar på att söva barn har valt det själva. Har man valt nåt själv så får man också skylla sig själv.

Tro mig, jag har tittat på alternativ och vänt på varenda sten utom den med skrika själv bakom. Inget funkade. Det blev bättre med tiden men det beror inte på nåt jag gjorde utan på att barnet blev äldre och utvecklades.

(Maten var för övrigt mitt ”måste”. Jag skulle inte ha barn som var kladdig med maten. Gissa vad, det var inte jag som bestämde det.)
Ja, att det är värt att fundera på alternativ. Inte att de alternativen per automatik skulle ha fungerat..
 
En tanke.
Till vuxna människor som är motoriskt oroliga är en del ju hjälpta av tyngdtäcke. Nu kanske inte tyngdtäcke är att rekommendera till så små barn m kanske är tanken ngt som kan hjälpa? Att hen vill ha tyngre på sig?

Tyvärr inte rekommenderat för så små barn, risken är att de drar det över huvudet och inte kan få av det.

Han blir lugnare när jag sover med en arm över honom så det är synd att inte tyngdtäcke fungerar. Dock vet jag att jag sett pyjamas/sovpåse med en liten lättare tyngdplatta insydd över bröstkorgen. Vet inte om/hur det används i Sverige dock.
 
Hej, hallå, barnlös person här med okunnig idé!

Har ju sett att i USA swaddlar många sina barn, har alltid tyckt det verkar dumt men tydligen hjälper det många barn som just vevar runt för mycket för att kunna sova. Det kanske blir lite samma effekt med en sovpåse? Annars kanske det vore värt att testa ett par nätter.

😬🤷🏽‍♀️

Som @Madalitso skrev men tro mig, ibland blir jag bra sugen 🙃 😅 Jag ”lindar” honom när jag söver honom genom att begränsa möjligheten att vifta runt och visst fungerar det bra, men ja, sen måste han få sova fritt och då drar det ju igång igen. Jag tror som skrivits tidigare att han sover bäst på mage just för att han inte kan vifta så mycket så det blir ju lite samma effekt.
 
Det är nog få sömnlösa föräldrar som inte funderar på nya alternativ, typ varje natt :D
Det vet jag, men det alternativ jag till viss del valde totalsågar tråden trots att det hjälpte oss :) och det är ju helt ok att välja bort, men det var det enda som på sikt fick oss allihop att sova även om det tog ett tag och var jobbigt i början.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 475
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 116
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 683
Senast: Badger
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 552
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp