Mitt ex tar mitt barn!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 165

Mirre

Trådstartare
Som de flesta här vet så lämnade jag exet för typ ett år sedan.
Vi har sedan dess haft en vårdnadstvist som nu innefattar tingsrätt osv.
Det har alltså gått ganska långt och är som ett :devil: spindelnät.

Det började med socsamtal där kärringen hela tiden har stått helt på Peters sida och jag blivit helt överkörd. Kontaktade jurist, det blev möte i tingsrätten som tyckte att vi skulle försöka igen med samtal. Det fungerade inte alls utan blev återigen helt överkörd och nedtryckt av den där :mad: människan.

Exet hävdar dessutom att han har papper från min jurist som kärringen på soc skulle få av honom:confused:
Pratade om det med min jurist som nekar och hävdar att han kan omöjligt ha det. Han har också sagt att sockärringen har varit hemma hos honom i privat ärende och lovat honom att Isak ska bo hos honom helt och hållet och att tingsrätten behöver han inte lyssna på.

Nu dyrkar han på att han ska ha Isak helt och hållet.
Ljuger sin advokat full med lögner om mig och gör allt för att ta Isak ifrån mig. Känns som att jag inte kan göra något åt det alls:cry:

Sv: Mitt ex tar mitt barn!

Ibland blir det inte som man har tänkt sig...

Hur många kvinnor i en separationssituation har inte fått höra att "Jag ska minsann se till att det är jag som har vårdnaden om barnen!"

Räck upp en hand! Ja, jag räcker upp en hand.

Ha det nu så bra! Många kramar! (Du har pm - mitt inlägg blev för detaljerat.)

nu är det ju inte advokaten som bestämmer, tingsrätten lär inte utan bevis ge hela vårdnaden till ditt ex. Så behåll lugnet och prata med din advokat och soc och se om ni kan byta handläggare bara.

Andas säger som föregående varken ditt ex, hans advokat eller soctanten bestämmer i rätten. De måste dessutom styrka det som de påstår.

Vad är det för papper hans ska ha fått av din jurist?

Sluta lyssna på ditt ex! Han är just ditt ex och vet vilka knappar han ska trycka på för att få en reaktion från dej. Prata enbart med honom om saker som direkt rör sonen, inte om hur du tror att det ska gå eller om hur han tror att det ska gå i rätten.

Ring socialen och berätta vad han har sagt om att er handläggare har varit hemma hos honom och be att få byta. Tänk på att i myndighetsvärlden så krävs det mycket diplomati, inga känsloutbrott, skrik eller bönande utan raka klara krav och besked.

Du har, om du inte har gjort något riktigt konstigt vilket jag inte tror, lika stor om inte större chans att få vårdnaden om ert barn som han har. Du har ju fördelen just nu med att du är kvinna och statisktiskt sett så får kvinnor oftare enskild vårdnad än vad män får.

Försök ta det lugnt och andas, jag förstår att du lever i helvetet just nu men försök ändå att andas och ta hand om dej och sonen.

ja jag har varit nära anhörig till en som slagits i rätten mot alla möjliga anklagelser, i det fallet var det mamman som anklagade och pappan som försökte stå emot. Håll lugnet bara, det vinner man mycket på..

Sluta lyssna på ditt ex! Han är just ditt ex och vet vilka knappar han ska trycka på för att få en reaktion från dej. Prata enbart med honom om saker som direkt rör sonen, inte om hur du tror att det ska gå eller om hur han tror att det ska gå i rätten.

Ring socialen och berätta vad han har sagt om att er handläggare har varit hemma hos honom och be att få byta. Tänk på att i myndighetsvärlden så krävs det mycket diplomati, inga känsloutbrott, skrik eller bönande utan raka klara krav och besked.

Du har, om du inte har gjort något riktigt konstigt vilket jag inte tror, lika stor om inte större chans att få vårdnaden om ert barn som han har. Du har ju fördelen just nu med att du är kvinna och statisktiskt sett så får kvinnor oftare enskild vårdnad än vad män får.

Försök ta det lugnt och andas, jag förstår att du lever i helvetet just nu men försök ändå att andas och ta hand om dej och sonen.

Detta skriver jag under på! :idea:

Jag kan inget om sånt här men önskar dig lycka till! Hoppas verkligen det löser sig till det bästa för dig, och barnet såklart!

Om det inte föreligger några extremt svåra samarbetssvårigheter mellan dig och pappan är det nästan garanti på gemensam vårdnad.

Det var tråkigt att "höra". I vart fall så var min tanke med att säga det här var mest att det är en "klassiker" att just detta uttalas.

En positiv sak är att "man bedöms efter sina gärningar" d v s ifall man har varit den föräldern som har haft hand om barnen mest så tilldöms den föräldern vårdnaden eller bedöms passa som boendeförälder. Citatet är kanske inte helt korrekt, men det skrevs av Johanna Schiratzki docent i civilrätt - hon har inriktat sig på familjerätt. "Citatet" är en slutsats som hon har dragit i ett av hennes arbeten en avhandling e d.

Det var tråkigt att "höra". I vart fall så var min tanke med att säga det här var mest att det är en "klassiker" att just detta uttalas.

En positiv sak är att "man bedöms efter sina gärningar" d v s ifall man har varit den föräldern som har haft hand om barnen mest så tilldöms den föräldern vårdnaden eller bedöms passa som boendeförälder. Citatet är kanske inte helt korrekt, men det skrevs av Johanna Schiratzki docent i civilrätt - hon har inriktat sig på familjerätt. "Citatet" är en slutsats som hon har dragit i ett av hennes arbeten en avhandling e d.

Det kan bero på att hon i huvudsak företrätt kvinnor, eller kanske på att just kvinnor oftare får vårdnaden och nästan ses som automatiska vårdnadshavare. Det där området är ju långt ifrån jämlikt.

Jaa, det uttalandet får stå för dig. Jag delar inte din syn på henne. :)

Johanna har genomfört en studie av x antal (kommer inte ihåg) rättsfall... :angel: Slutsatsen är således en produkt av den studien.

Kan inte påminna mig att jag någonsin har uppfattat henne såsom partisk i de böcker som jag har läst, jag gillar nämligen inte sådant i läroböcker. Men jag kan ha missat (eller haft överseende med) något sådant.

Jaa, det uttalandet får stå för dig. Jag delar inte din syn på henne. :)

Johanna har genomfört en studie av x antal (kommer inte ihåg) rättsfall... :angel: Slutsatsen är således en produkt av den studien.

Kan inte påminna mig att jag någonsin har uppfattat henne såsom partisk i de böcker som jag har läst, jag gillar nämligen inte sådant i läroböcker. Men jag kan ha missat (eller haft överseende med) något sådant.

So? X antal rättsfall - hur då? Menar hon på allvar att det bara är kvinnor som får höra sådant, är hon givetvis partisk. Jag känner själv till flera sådana fall där det förhållit sig tvärtom och kvinnor går oftare än män segrande ur den här typen av strider.

Åhh - du har missuppfattat! Eller så var jag otydlig. Ursäkta.

"Hur många kvinnor i en separationssituation har inte fått höra att "Jag ska minsann se till att det är jag som har vårdnaden om barnen!"" - det var helt och hållet jag som uttryckte mig så.

Det var det!

Lycka till Mirre!

Tilläggas kan att jag aldrig försökt ta isak från pappa helt och hållet.
Kanske min text framstår som det. Utan tanken har varit att pappan har honom varannan helg.

Det kan väl vara okej så länge båda parter är överens om det, och barn kan ibland behöva en mer fast plats istället för att flänga runt.

Det jag reagerar på i den här tråden är "mitt ex tar mitt barn"...

Tråkigt hur som helst att inte komma överens. Hoppas det löser sig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka