snigelfarmor

Trådstartare
vad ska man göra åt sånt?

en av våra innekatter har vitt torrt gojs på ryggen när man kliar henne där. hon tappar oxå en del hår där. Hon har haft det så ett år ungefär. nu tycker jag det får räcka. Innan har det kommit o gått lite men nu har det kommit för att stanna verkar det som.

Hon kliar inte sig där.
Vad är det och vad ska vi göra?
/j
 
Så är min kisse verje vår, av någon konstig anledning. Det har börjat på henne nu, och ingenting hjälper. Badning hjälper tills hon torkat, så det känns dumt att plåga henne.

Det brukar hålla i sig i 2-4 veckor, kliar inte, så man får väl stå ut. Men min kisse har det över hela kroppen, det verkar hänga ihop med att hon fäller vinteroverallen...
Det din katt har kanske är nåt annat.
Ring och prata med en veterinär, du kanske skulle lämna hudprov så du får veta vad det är för något.

Lycka till!
 
Min vanliga huskatt har då och då mjäll över hela kroppen. Det är vanligt att katter får mjäll i samband med håravfällning. Jag har en karda till min katt och borstar bort löst hår och mjället försvinner med det. Gillar kardan bäst eftersom den samlar in allt katthår än mot en vanlig kam.
 
varför har aldrig våran andra katt det då? Beror det på hårkvalité? Hudkvalite?

hon som har mjäll har glansig kort päls medans den andra har mera ullig gråblå päls. fast ganska kort.
/j
 
Min huskatt mjällar, hon är 7 år och har alltid mjällat mer eller mindre. Men eftersom det inte kliar eller verkar tära på henne så får det vara.

Katter brukar kunna mjälla vid stress och annan nervositet.

Min Fia är otroligt tjockpälsad, men jag tror inte det har så mycket med det att göra utan snarare hur huden under är och hur katten sköter sig.

Lider hon inte av det, tycker jag inte du behöver göra nått. Men det är vad jag tycker förstås. :smirk:
 
Hej!

Jag har egentligen inga vetenskapliga underlägg för detta men.....vår ena stödhemskatt är väldigt "mjällig" och vi gick till vår vet. för att ta reda på vad det....vi var oroliga för om det var foderallergi eller dyl......iaf så sa hon att många katter som äter ett foder med för lite fettinnehåll kan drabbas av detta......

Vi bytte foder till RC Hair and Skin....och voila, allt är mycket bättre.....dock inte helt borta men definitivt bättre....kan kanske vara ett tips....

Mvh C + Gänget

Ps; Kan vara foder allergi
 
Stämmer nog med det där med för lite fett i maten. Har läst nåt sånt nånstans. Har också bytt foder nu till Iams. Har redan efter några dagar sett att det blivit bättre. Har förstås även borstat honom så det är en skillnad til det bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 442
Senast: Vovve
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp