Mjällig i mankam och päls

F

Francess

Hej! Finns det någon som kan ge tips och råd om hur man kommer tillrätta med mjäll hos häst? Köpte unghäst igår (welshponny av cobtyp, sto f 01). Hon är hemskt mjällig i mankammen och allmänt i pälsen. Hon har ingen klåda, men det ser ju inte bra ut. Är det något hon fattas? Något jag kan avhjälpa i fodersaten eller annat tillskott? Eller går det att rykta bort med lite ihärdighet?
 
Har du tittat på foderstaten, ett överskott på protein kan ge mjällighet hos vissa hästar.
 
Köpte henne i söndags och hos uppf har hon fortfarande gått ute i nervissnad hage (mark som legat i träda läänge) utan tillskott av hö. Dock fått ca 0,3-0,4 kg groov + mineraler. Så jag vet inte om det kan vara proteinöverskott...

Hos mig får hon lite hö (ska få 4kg/dag) och samma mängd groov som hon är van vid för tillfället + mineraler (kraffts gröna pelleterade) + multivitaminer och lite extra B.
 
Vet inte om det är lämpligt att använda människoprodukter på en häst? Är det inte bättre att försöka komma tillrätta med orsaken till mjälligheten och fixa det?
 
Fast om det verkligen är mjäll så är det ju en svamp i hårbotten som måste "utrotas". Min häst har lite mjäll i svansen och tom vet sa att jag skulle tvätta med mjällschampo, dock inte clerasil utan något från apoteket utan parfym typ fungoral (jag använder en liknande från apoteket som fungerar bra). Vet sa även att om det blev torrt så skulle jag smörja med barnolja.

OM det är mjäll borde det hjälpa att köra en sådan kur på några veckor enligt anvisningar på förpackningen.

Lycka till!
 
Tack! Men vad kan det vara om det inte är mjäll då??

Vill ogärna schamponera man(kammen)en för då lär ju hela ponnyn bli genomvåt. Känns inte bra med tanke på kylan.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 1½ årig halvblodsflicka som är ruskigt mjällig precis överallt. I mankam, under vinterpälsen på i princip hela kroppen." Delar"...
Svar
5
· Visningar
1 070
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 012
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp