Intensiv klåda

J

Jeeves

Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred det sig till rygg o rumpa. Hon har en typisk fölpäls fortfarande, ullig och tjock.

I första skedet trodde jag att det berodde på hennes tjocka päls så jag var inte alltför orolig utan tänkte mest att jag fick vara noggrann med rykt o att få henne torr på kvällarna. Står inne på nätterna. Sen började hon att få stora mängder mjäll i mankam, svansrot och under pannlugg för att sen få över hela kroppen. Nästa grej var stora kala fläckar, först på halsen, under manen och sen även längs hela ryggen. Hon har ingen klåda eller håravfall på benen, kliar inte heller av sig man o svans.

Följande diagnoser o behandlingar som gjorts så här långt; veterinär konstaterar pälsätare och rek ett spot-on preparat som heter Advantage. Detta har använts i två omgångar. Hjälpte inte. Klådan än mer intensiv. Provade själv med Switch-pour-on = ingen skillnad. Har provat en svag lösning av Virkon, tyckte att det först hjälpte men efter någon dag var det igång igen så det kan ha varit tillfälligheter.
In på klinik; man konstaterar trolig seborré ( vilket väl egentligen är detsamma som torr hud o mjäll? ). Rek bad med särskilt schampo som införskaffas på kliniken ( inget lus eller lopp schampo utan det ska vara verksamt mot torr hud och klåda ) samt recept på Eticillin comp ( reservation för stavning ) i 10 dagar. Vi är nu inne på 5:e dagen med penicillinet och klådan är lika intensiv. Hon är badad en gång och ska badas igen i dag. Är på veterinärens inrådan också avmaskad med Equimax.

Alla hästarna i stallet är behandlade med Advantage och även om en del av dem är mjälliga i svansroten och under manen så har ingen uppvisat klåda.

På kliniken kunde de inte hitta ngt som heslt levande kryp i pälsen på nordsvenskflickan.

Nu blir jag snart desperat:( Någon som varit med om liknande och som lyckats klura ut något botemedel?
 
Sv: Intensiv klåda

Hade en nordsvensk innan som också fick stora mängder mjäll i man och svans, även på kroppen (främst på halsen och under manen).
Hade veterinär ute som konstaterade att det var svamp. Tvättade med Hexocil (tror jag att det heter) och flätade manen för att lufta ordentligt. Detta funkade ganska bra, hon slutade klia sig, men hade fortfarande en del mjäll kvar i pälsen.

Det kan inte vara någon slags svamp? Enligt veterinären var det ganska vanligt på hästar med mycket päls, särskilt under våren när dom fortfarande har mycket päls kvar men det börjar bli lite varmare ute.
 
Sv: Intensiv klåda

Jag hade kunnat tro det eftersom Virkon hade en liten verkan men det verkar ju konstigt då att flera hästar i stallet är mjälliga? T o m min ridhäst som verkligen är kortpälsad och i full kondition. Kan det vara en kombination av först pälsätare o sen svamp tro?

Vågar man blaska på mer med Virkon, även under pågående behandling med penicillin och kanske fortfarande viss verkan av spot-on preparat? Schampot är milt så det är jag inte orolig för.

Många frågor ser jag:o
 
Sv: Intensiv klåda

Har ingen egen erfarenhet av Virkon, så jag vet inte om det är någon fara.

Men, som jag förstått det så kan svamp spridas från häst till häst, så det kan ju vara så att din häst smittat de andra, mer kortpälsade hästarna.
 
Sv: Intensiv klåda

MIn nyss hemkomna islänning har kliat av sig allt hår vid korset/länden. Har aldrig sett nåt liknande,
Detta Hyxocil. är det receptfritt från apoteket? Eller vart hittar man det?
 
Sv: Intensiv klåda

Jag kom att tänka på PROB Olja och schampot. Ska visst vara effektivt. Är det någon som provat det?
 
Sv: Intensiv klåda

Hexocil är inte receptbelagt, det är ett schampo som man brukar hitta i det flesta hästsportbutiker och jag har även sett det på t ex CityGross på hästavdelningen där.
 
Sv: Intensiv klåda

Mitt sto har nu fått extrem klåda och provade med PROB schampo och olja, INGEN effekt alls :(
Hon har kliat bort en del av hennes vackra man, klådan verkar mest finnas på höger sida, mitt på halsen..
På frambenen har hon varit behandlad för kot och knä inflammation och är rakad där sedan tidigare, där är det nu fula sår som vätskar lite grand...
Veternären är förbryllad och jag likaså. Hästen är så inne i sitt kliande att hon nästan inte äter:(
Ska boka tid till kliniken nu, men vill ju ha hjälp nu!!
 
Sv: Intensiv klåda

Nackbandmask? När det ändå är dax för avmaskning snart så kan man ge dubbel dos ivermektin så kommer man åt nackbandmaskens mikrofilarier som ger kraftig klåda. Dessa vandrar även i mjukdelar och kan sätta sig i ligament och orsaka hältor...
 
Sv: Intensiv klåda

har haft veterinären hemma idag, fick hippotrim och metacam. Såren var sekundära...
Hittade inga kryp i pälsen, däremot fanns där en del gråa flagor som kanske kunde vara spillning? Ska badas med hexocil i morgon.
Klådan verkar redan ha minskat rejält, vet gav injektion i blodet som skulle verka på 20 min.
Så nu bara hoppas att all klåda försvinner:bump:
 
Sv: Intensiv klåda

:bow::bow::bow:
Du var ju ganska smart du:D
När jag frågade veterinären om nackbandmask så sa hon: hade jag inte ens en tanke på:idea:
Så nu är hon avmaskad!!
Klådan har avtagit avsevärt sedan hon fick sina mediciner igår, men jag avmaskade ändå idag i samråd med vet.
Hoppas nu att allt försvinner!
Tack för bra info:bump:
 
Sv: Intensiv klåda

Nackbandmask? När det ändå är dax för avmaskning snart så kan man ge dubbel dos ivermektin så kommer man åt nackbandmaskens mikrofilarier som ger kraftig klåda. Dessa vandrar även i mjukdelar och kan sätta sig i ligament och orsaka hältor...

Ang dubbel dos, det står inget om det på Bimectins bipacksedeln (vad jag kan hitta... :p), finns det annan dokumentation om dosering?

Källa Fass vet: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20020920000175&DocTypeID=32
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i...
2
Svar
22
· Visningar
17 474
Hundhälsa Ska ringa veterinären imorgon men vill gärna spåna lite mer er också. Hunden är under utredning, eller den är snart klar och...
Svar
8
· Visningar
3 055
Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
5 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp