Bukefalos 28 år!

Ruskigt mjällig 1½åring!!

Arabis

Trådstartare
Har en 1½ årig halvblodsflicka som är ruskigt mjällig precis överallt. I mankam, under vinterpälsen på i princip hela kroppen." Delar" man på pälsen så ser man massor rätt stora mjäll. Hon har ingen klåda, så jag fattar inte vart det kommer ifrån. Ideér ngn??? Ev behandling??? Vad kan orsaka det? Ngt med fodret?? Kan mkt stärkelse ge mjäll???
 
Sv: Ruskigt mjällig 1½åring!!

har också en häst med massa mjäll. fast bara på korset och i svansroten...
 
Sv: Ruskigt mjällig 1½åring!!

Hon äter ca 10 kg hö, 1 kg hackad lucern, ½ kg Havens slobbermash, ½ kg hel havre & ½ kg betfor. Kraffts gröna mineraler, B-vitamin & linfröolja. Ca 7,5 MJ/ SRP & drygt 1.8 CA/ P. Fin i hull & päls i övrigt, men massa mjäll överallt.
 
Sv: Ruskigt mjällig 1½åring!!

Min unghäst var också rejält mjällig på vintern när han var 1½ år ( nu 2½ ). Jag blev också förvånad över hur mycket mjäll som egentligen fanns överallt under pälsen. Gjorde helt enkelt bara så att jag tog "piggborste" sådan i plast och borstade 2 gånger dagligen, rejält över hela hästen, det tog inte mera än ca 1-2 veckor så var han helt mjällfri och har inte haft mjäll sedan dess.
Vet inte vad det berodde på, men det försvann och jag ändrade inget i foderplanen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 402
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 027
Senast: Prick
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 629
Senast: EmblaAsk
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp