Bukefalos 28 år!

Mjällig kosvans!! Hjälp!

Zenith

Trådstartare
Min ko är alldeles mjällig och tunn i pälsen vid svansroten och runt omkring. Det kliar väldigt på henne och det är rött och verkar inflammerat. Vad kan det vara?
Och vad ska jag göra åt det?

Kossan i fråga går på bete och är blondie med ljus hy (rosa). Hon har tidigare haft lite sår över svansroten, förmodligen eksem orsakade av smuts. Men varför är hon så ful i svansen? Vad kan jag göra för att hjälpa henne?

Det är en amko, hon är dräktig, så kom inte med några giftiga förslag eller grejer med karens.
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Köp Helosans ko-solsalva på Granngården eller liknande lokalförening.

Den både lenar och skyddar mot solen.

/KT
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Vad heter den? Är det samma som Helosan Sol?
Är det solexem hon har fått eller är det som hästars exem?
Kan ju tillägga att kon råkar vara överviktig åt de grövre hållen. Hon ser typ ut att ha diabetes :crazy:
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Tack,tack! :bow:
Tror ni att det skulle hjälpa att tvätta med nåt?
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Jag tror det är precis som på hästar, solexem, bara att smörja smörja smörja och slutar det inte ta ut vet. dom brukar ha starkare receptbelagt solskydds medel.
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Tack, tack! :bow: Vi får hoppas det räcker med smörja! Och att det går över fort. :smirk:
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Hjälper inte salvan kan du prova att tvätt med VirconS. Det tar bort en hel del bakterier, svamp och liknande.
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

VirconS kanske inte är det miljövänligaste alternativer, och su ville ju inte ha något giftigt, så jag rekommenderar att tvätta med vanlig grönsåpa, så att du fål bort alla flagor, och gammal smuts. Sedan smörj med Helosan Sol, gärna 2 ggr/dag i ett tunnt lager, så borde det gå bort.
Går det änå inte bort, så kan du ringa och rådfråga din veterinär, för då kan du behöva något receptbelagt.

Lycka till!!

Häls Ko-Embla
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Hej alla! Tack för hjälpen! :bow:
Det är inte lika skorvigt längre, men det verkar fortfarande klia. Vi får hoppas det blir bättre. Vad jag såg igår är dock att knotten verkar ha stormförökats, så det kan ju vara en bidragande orsak till kliandet.

Det är inte JÄTTEkliigt dock, och det är inte sårigt längre heller.

Tack alla igen! :bow: och kossan hälsar också med en banan! :banana:
 
Sv: Mjällig kosvans!! Hjälp!

Det är mest troligt skabb. Bayticol är receptfritt o går att använda till dräktiga o digivande djur dock ej om mjölken skall användas till människoföda.
Sedan finns det flera receptbelagda preparat varav ett utan karens på mjölk, Eprinex.
Virkon kan hjälpa att läka av sekundärinfektion men hjälper inte mot skabbdjuren.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund Lassie som är en blandning mellan border collie/collie 9 år fick någon gång i början av Juli en anledning till att börja klia...
Svar
4
· Visningar
1 007
M
Hästvård Hej alla trogna hästvänner! Jag har ett problem! Min hästs vackra tjocka svans har plötsligt börjat tappas. Drar man fingrarna genom...
Svar
6
· Visningar
1 312
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp